<b>PRAKTISK OG SPREK:</b> Mercedes-AMG GLC 43 4Matic er toppversjonen i GLC-programmet. Den sprekeste varianten av denne sterke konkurrenten til BMW X3 og Audi Q5 har dermed fått kreftene den fortjener. 0-100 på 4,9 sekunder lar seg høre i dette selskapet! Foto: DAIMLER
PRAKTISK OG SPREK: Mercedes-AMG GLC 43 4Matic er toppversjonen i GLC-programmet. Den sprekeste varianten av denne sterke konkurrenten til BMW X3 og Audi Q5 har dermed fått kreftene den fortjener. 0-100 på 4,9 sekunder lar seg høre i dette selskapet! Foto: DAIMLERVis mer

Sjekk den fete Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Med en briljant 3.0 V6 biturbo lanseres den ferske Mercedes-SUV-en i heftig AMG-versjon.

Med sin nylig introduserte GLC imponerte Mercedes-Benz oss da vi prøvekjørte erstatteren for GLK i den mellomstore premium-SUV-klassen.

Nå er det duket for mer pulver i bilen, og vi er rimelig sikre på at den er voksen nok til å takle det på en god måte.

Og med omleggingen av avgiftssystemet, vil bilen - naturligvis sett i forhold til ytelsene - antakeligvis få en adskillig bedre pris enn den ville fått for noen år siden, vi tipper rundt en million, kanskje til og med litt under, i utgangspunktet. Og husk: Dette er en AMG med 367 hester og 0-100 på 4,9 sekunder!

Oppgradert til «ren» AMG

Mercedes-AMG GLC 43 AMG 4Matic er doningens fulle navn, i tråd med nomenklaturet Daimlers premiumbil-produsent innførte i fjor.

Det er altså ingen Mercedes-Benz, men en fullverdig AMG-modell i henhold til den nye definisjonen av og motoren er den som nylig ble innført i C-klasse og dens kupé- og kabriolet-varianter.

Dette til tross for at denne V6 biturbo-motoren er den som ble introdusert i 2014 som motorisering i det kortvarige «AMG-light»-eventyret som ble konkretisert i den versjonen av nye C-klasse som imponerte oss mest, Mercedes-Benz C450 AMG 4Matic, som vi testkjørte i mars 2015.

SPORTSINTERIØRET: AMG-stemningen er til å ta og føle på i den nye kruttønnen fra Affalterbach. Foto: DAIMLER Vis mer


Ny stjerne i klassen

Vi var nødt til å hente frem lovordene etter prøvekjøringen av nye GLC sommeren 2015.

Best i klassen, var skussmålet og vi regner med at den gode opplevelsen fra da blir ytterligere forsterket nå som AMG-folkene har fått lov til å yte sitt bidrag.

Her kan du lese vår første test av Mercedes-Benz GLC

Her kan du lese om vår prøvekjøring av den ladbare versjonen: GLC 350 e.

Motoren er en biturbo-ladet AMG-oppgradering av Mercedes-blokka på tre liter. Den er blitt bearbeidet og tunet til ytelser som er AMG-navnet verdig - såvidt, vil kanskje noen mene. Det betyr 367 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 520 newtonmeter.

FIRE POTTER: Også hekken bærer preg av at GLC 43 har mer futt enn den vanlige GLC. Foto: DAIMLER Vis mer


Det går fort... som en BMW

Kreftene overføres til veien via de fire hjulene gjennom en 9G tronic automat. Denne 9-trinnskassen er ifølge Mercedes tunet for ekstra raske girskift, særlig i Sport Plus-modus. Da sjalter den også ned flere trinn i slengen når belastningen fordrer det for full akselerasjon.

LOGISK? 43 står for 3,0 liters V6 biturbo. Drivlinjen er lånt fra C-klasse, som innviet den i forbindelse med Genève-messen. Foto: DAIMLER Vis mer


Takket være dette arsenalet har nå GLC fått ytelser som en sportsbil og gasser fra 0 til 100 på kjappe 4,9 sekunder. Derfra fortsetter den til 250 kilometer i timene maks, dersom føreren og forholdene vil det.

Det har med andre ord ikke tatt lang tid for Mercedes å komme med en bil som matcher BMWs første M Performance-bil i samme klasse.

X3 har foreløpig ikke fått noen slik behandling, men vi kunne nylig prøvekjøre kupé-versjonen, nemlig X4 M40i. Den klarer seg også med seks sylindre og den gjør tilfeldigvis 0-100 på 4,9 sekunder den også.

Den testen kan du lese her!

FORTSATT SUV: Firehjulsdrift med bakhjulsdrevet karakter med transferkasse separat fra 9G Tronic skal gi GLC 43 god fremkommelighet. Foto: DAIMLER Vis mer


GLC 43 4Matic har, som siste del av benevnelsen indikerer, 4Matic firehjulsdrift. Den har fordeling av moment med prioritet til bakhjulene 31/69 i utgangspunktet.

Sportslig understell og oppsett

Bilen er ellers AMG-tunet etter alle kunstens regler både innvendig og utvendig. Det innebærer blant annet AMG Ride Control sportsunderstell med adaptiv demperkontroll der man velger mellom tre modi via en bryter.

FJELLSTØ: Det regner vi med den sportslige GLC-en vil bli med sitt senkede og spesialtunede AMG-understell. Foto: DAIMLER Vis mer


Når det gjelder AMG Dynamic Select kjøreprogramvelger, har man valget mellom hele fem kjøreprogrammer med det Mercedes kaller AMG-spesifikke parametre.

Stylingen følger opp, med senket chassis, AMG-skjørt og spoilere og generøst dimensjonerte hjul - 19-tommere med dekkdimensjoner 235/55 foran og 255/50 bak.

Nye Mercedes-AMG GLC 43 4Matic får verdenspremière 4. april på bilutstillingen i New York i påsken. Markedslansering vil komme i gang til sommeren.

TEKNISKE DATA (Mercedes-AMG GLC 43 4Matic)
MotorV6 biturbo
Slagvolum2.996 ccm
Effekt367 hk
ved turtall5.500 - 6.000 o/min
Dreiemoment520 Nm
ved turtall2.500 - 4.500 o/min
Forbruk0,83 l/mil
CO2189 g/km
0-100 km/t4,9 sek.
Toppfart250 km/t
Egenvekt1.845 kg