Slike reparasjonskit følger gjerne med nyere biler. Før uhellet er ute bør du sjekke best før-datoen på tettemiddelet, eller vurdere reservehjul. Foto: Øyvind Paulsen
Slike reparasjonskit følger gjerne med nyere biler. Før uhellet er ute bør du sjekke best før-datoen på tettemiddelet, eller vurdere reservehjul. Foto: Øyvind PaulsenVis mer

Sjekk datoen på tettemiddelet

Har du ikke reservehjul til bilen? Sjekk best før-datoen på reparasjonskit-et.

Stadig flere nye biler leveres uten reservehjul, men har derimot et såkalt reparasjonssett til bruk ved eventuelle punkteringer som skal tette igjen hullet i dekket.

Men visste du at slike tettemiddel går ut på dato?

>> Sånn kjører du langt på én tank

Går ut på dato

Reparasjonssettene fungerer på følgende måte: De består av en kompressor som man kobler til bilens sigarettenner, og en slange med tettemiddel som man sprøyter inn i ventilen på dekket ved punktering. Man får også kjøpt såkalt dekkfiks på bensinstasjonene, som er en enklere variant.

Ifølge Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, er hensikten med reparasjonssettene som følger med nyere biler først og fremst å spare vekt og plass.

Vis mer


At tettemiddelet går ut på dato, tror han ikke folk flest er klar over.

– Antakelig er det som oftest brukbart lenge etter at datoen har gått ut. Vil man være på den sikre siden, får man kjøpt nytt tettemiddel hos merkeforhandlere, men også bensinstasjoner og bilrekvisita har lignende produkter, sier Lillemork til DinSide.

Han tror dette er metoden som vil gjelde fremover, blant annet fordi det er færre punkteringer nå enn tidligere.

Les også: Flere tusen kroner i bot om du ikke skraper ruta

Et reservehjul er det aller beste alternativet, mener NAF. Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Reservehjul bedre enn tettemiddel

Om antallet punkteringer faktisk er på vei ned er imidlertid et åpent spørsmål, spesielt etter en kikk på redningstall fra NAF i sommer. Der var punkteringer redningsårsak nummer tre i Norge, og på andreplass for NAF-medlemmer på biltur i Europa.

NAF tror dessuten reparasjonssettene ikke fungerer godt nok.

– Hovedårsaken til at såpass mange må berges, er fordi reparasjonssettet som følger med bilen ikke klarer å reparere det punkterte dekket. De fleste punkteringer lar seg ikke reparere med et slikt tettemiddel, har Jan Ivar Engebretsen i NAF uttalt til DinSide tidligere.