<b>RØVERKJØP:</b> Dersom ikke Mercedes foretar en prisjustering, vil hybriden C 350 e koste latterlig lave 455.000 kroner Foto: JAMIESON POTHECARY
RØVERKJØP: Dersom ikke Mercedes foretar en prisjustering, vil hybriden C 350 e koste latterlig lave 455.000 kroner Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Sjekk datoen: Her er bilene du bør kjøpe etter nyttår

Vinnerne blir råspreke luksusbiler. Samtidig blir pickuper og varebiler dyrere, og bør kjøpes nå.

De nye bilavgiftene som trår i kraft etter nyttår, gir store rabatter for hestekrefter og vekt, men straffer høye utslipp av karbondioksid og delvis nitrogenoksid.

Bilene med størst skattelette er utelukkende luksusbiler med enorme hestekrefter. De fleste av dem blir over 100.000 kroner billigere, flere biler får nærmere 200.000 kroner i avgiftslette.

Store forskjeller på Norges ti mest solgte biler.

Vent til nyåret

De store vinnerne er premiummerkene. Nærmest samtlige Audi, BMW og Mercedes blir billigere. Jo sterkere de er, desto større er avslaget. Det viser utregninger fra avgiftskalkulatoren til bilnorge.no, som igjen er basert på «Bildatabasen» til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Går du med en drøm om stasjonsvogna Mercedes- AMG E63 S 4Matic, slippes prisen fra 1.969.000 til 1.779.035 kroner.

Vi har nettopp testet Mercedes siste AMG-versjon.

Land Rover Range Rover Sport med råsterk 4,7-liters V8 på 550 hestekrefter er ikke akkurat kjent for å være en miljøbil. Likevel senkes dagens pris på 2.317.900 med 149.454 kroner. Omtrent samme prisavslag oppnår superbilen Audi R8 5,2 FSI V10 plus (Dagens pris: 2.401.500) og drømmebilen BMW M4, som allerede kostet «bare» snaue 1,2 millioner, blir drøyt 107.000 kroner billigere.

Også «billige» rabagaster som Skoda Octavia RS med 230 hesters bensinmotor får lavere pris. Skoda Octavia RS 2,0 TSI 230 hestekrefter faller nemlig med 34.000 kroner. Da havner den på høyst akseptable 446.000 kroner.

Disse kjøper du etter nyttår:

MILJØVERSTING: Range Rover Sport med 4,7-liters V8 og kompressor, som bruker drøyt 1,8 liter pr. mil i bykjøring og spyr ut 298 Gram Co2 pr/ km, blir 150.000 kroner billigere. Foto: LAND ROVER
BILLIGERE: Audi R8 med V10-motor blir også en av bilene du kan spare mye penger på. Foto: AUDI
OPPNÅELIG: BMW M4 var allerede ganske billig (1,2 mill), men blir ytterlig 127.000 rimeligere. Foto: BMW
SUPERBILENE: Blant de 100 bilene som går mest ned i pris finner vi stort sett ekstreme muskelbiler. Familieraceren Mercedes-AMG E63 4Matic går ned 191.000 kroner. Foto: MERCEDES
BILLIG MORO: Flere kan unne seg råtassen Octavia RS med et prisavslag på 34.000 kroner. Ny pris 446.000 kroner. Foto: KNUT MOBERG


Rabatt på effekt

Det er ikke bare kjøpere av luksusbiler som nyter godt av rabatten på effekt. Det kan lønne seg å ta en ekstra titt i prislista om du går med planer om å kjøpe ny bil. På avgiftskalkulatoren fra Bilnorge.no. kan du selv søke opp ønsket bilmodell for å sjekke om avgiftene senkes eller økes etter nyttår.

NB: Husk også at valutakursen kan gi store utslag!

Der kan man lett sammenligne forskjellige motoralternativ for samme bilmodell. De nye avgiftene gir en rekke rare utslag. Blant annet blir Golf R med 4Motion og 300 hester hele 60.000 kroner billigere i innkjøp. Men også de folkelige modellene tilbyr mer effekt for et ganske beskjedent prispåslag.

En Golf 1,6 TDI 110-hester Comfortline vil etter nyttår bli 1.300 kroner dyrere. Ny pris blir 295.300 kroner. 2,0 TDI 150 med hester med høyeste utstyrsnivå, Highline, blir 4.400 kroner billigere og vil koste 318.000 kroner. Ikke mange kronene, men nesten 6.000 kroner rabatt er verdt å få med seg.

Ford Mondeo stasjonsvogn 1,5 EcoBoost 160 hk Titanium med automat blir drøyt 11.000 kroner dyrere (411.000 kr), mens 2,0 EcoBoost 240 hk med automat og samme utstyrsnivå blir 15.000 kroner billigere og havner på 465.000 kroner. Altså bare 50.000 kroner mer for 80 hester og mer motorvolum.

Disse kjøper du NÅ!

De store taperne er Pickuper og kassebiler. Nissan Navara Pickup med 2,5 liters dieselmotor stiger nesten 60.000 kroner over nyttår. Storfamiliebilen Volkswagen Multivan med 2-liters diesel på 150 hester blir også 33.000 kroner dyrere, så er man på jakt etter slike biler, haster det med å kjøpe bil.

Disse bør du kjøpe før nyttår:

KJØP NÅ: Trenger du en Pickup, varebil eller stor flerbruker, bør du kjøpe den før nyttår. Mange av dem går kraftig opp i pris. Foto: JAMEISON POTHECARY
MOTSSTRØMS: Selv Toyotas hybridmodeller får en avgiftsøkning. Nå kommmer også RAV4 i hybridutgave snart. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Blant storselgerne som ikke har mye effekt er det CO2-komponenten som i langt større grad styrer prisen. Regjeringen har et uttalt ønske om å fase ut dieselbilen, men en utilsiktet trend er at flere bensinmodeller går opp i pris, mens mange dieselmodeller går ned. De mellomstore SUVene får også nesten uten unntak et prispåslag. Fjorårets salgsvinner i klassen, Mazda CX-5 får et prispåslag på 15.000 kroner for nesten alle utstyrsnivåer.

Slik blir de nye avgiftene.

En topputstyrt Honda CR-V med 2-liters bensinmotor og firehjulstrekk blir 25.000 kroner dyrere, mens dieselversjonen blir 500 kroner billigere.

Hybridene

Alle Toyotas hybridbiler straffes faktisk. Ikke mye, men med rundt 1500 kroner. Dette skyldes at de ikke er ladbare. Den av deres biler som går mest ned i pris er Toyota Avensis Stasjonsvogn med 2-liter diesel. Den får et prisavslag på 2.000 kroner.

Storselgeren Golf GTE får uforandret pris, mens storebror Passat GTE går ned 6.500 etter nyttår – på grunn av mer effekt og høyere vekt.

Den allerede gunstige Mercedes C 350 e går drastisk ned i pris, fra 484.000 til 455.000 kroner. Den svære Suven GLE 500 e får på sin side en avgiftslette på hele 107.000 kroner.

Elbiler har ingen avgifter i dag og blir dermed ikke berørt.

BILLIGERE: Passat GTE blir 6.500 kroner billigere. Foto: JAMIESON POTHECARY
RØVERKJØP: Dersom ikke Mercedes foretar en prisjustering, vil hybriden C 350 e koste latterlig lave 455.000 kroner Foto: JAMIESON POTHECARY
STORE HYBRIDER BILLIGERE:Store og tunge SUVer nyter godt av reduksjon i effekt- og vektavgift. Hybriden GLE 500 e får en avgiftslette på 107.000 kroner. Foto: MERCEDES
RARE UTSLAG: Alle Toyotas hybrider blir litt dyrere, mens dieselversjonen av Avensis faktisk blir billigere. Foto: TOYOTYA

Hybridene:

Ønsker teknologinøytralt system

- Vi er fullstendig klar over at vi vil se noen ekstreme utslag i en overgangsfase, sier politisk talsperson i Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi. Men han mener det vil jevne seg ut:

- Vi ønsker en teknologinøytral effekt. Det er ingen forurensning forbundet med effekt, og vi ser at moderne løsninger gir høy utnyttelsesgrad. Det er feil å avgiftslegge det. Vi ønsker en rask uskifting av gammel teknologi og innføre en grønnere avgiftsprofil. Effektkomponenten utfases helt om to år og vektkomponenten går ned, mens utslippskomponentene øker.

- Det er en realitet at CO2 og NOx går ned på nye motorer. I dag opplever vi at biler med høy effekt blir strupet før de kommer til Norge og ender faktisk med høyere utslipp.