<b>IMPONERENDE RUNDETIDER:</b> GTS er M4 optimalisert for rask banekjøring, men skal også tilfredsstille de med de høyeste krav til sportslighet på vei.  - Bilen man kjører med like stor glede til banen som på den, for å sette runderekord, sier M-sjef Frank van Meel. Foto: BMW
IMPONERENDE RUNDETIDER: GTS er M4 optimalisert for rask banekjøring, men skal også tilfredsstille de med de høyeste krav til sportslighet på vei. - Bilen man kjører med like stor glede til banen som på den, for å sette runderekord, sier M-sjef Frank van Meel. Foto: BMWVis mer

Sjekk BMW M4 GTS !

Den ble vist som konsept i august - her er allerede produksjonsbilen!

Den er raskere enn selveste Porsche Carrera GT rundt nordsløyfa på Nürburgring, den har vanninnsprøytning for å øke ytelsene, den har mer effekt enn standard M3 og M4 og den er lettere.

BMW M3 GTS er med andre ord en super-M4 og den skal ha première på Tokyo Motor Show. Den lanseres i anledning 30-årsjubiléet til BMW M3 og skriver seg inn i tradisjonen med videreutviklede spesialutgaver av M3, som M3 GT, M3 CSL, M3 GTS og M3 CRT. Det tok ikke lang tid fra den ble vist som konseptbil til produksjonsbilen kom på banen - bokstavlig talt.

Vår test av BMW M3 og M4 kan du lese her.

SINNATAGGEN: Kompakt motor og svært høye ytelser betyr økt behov for nedkjøling, hvorav en solid ladning luftinntak i fronten. Foto: BMW Vis mer


Ekstrem-utgave

Oppgaven ingeniørene i BMWs sports-spesialister i M GmbH har fått er å bringe frem det ypperste av sportslighet og skarpe veiegenskaper i M4 samt øke ytelsene mens vekten blir redusert. Og det er det som er blitt gjort, skal vi tro oversikten over spesifikasjoner vi har mottatt fra BMWs pressetjeneste.

Les også: BMW lager pickup-versjon av M3 - se hvorfor!

Den biturbomatede rekkesekseren på 3.0 liter er dermed nå oppe i 500 hestekrefter - opp fra 431 hester i standard M4. Dette er ifølge BMW for en stor del takket være vanninsprøytningen, som via turboladingen øker opptaket av oksygen i drivstoffblandingen og bidrar til betydelig forbedret kjøling av drivstoffblandingen og motoren. Ikke bare er effekten øket - også dreiemomentet har fått en ekstra boost - fra 550 til 600 newtonmeter.

Tidenes råeste M3

BYGD FOR FART: M4 GTS er en fartsmaskin, ikke en høy-ytelseskupé for å dra på piknik i det grønne. Foto: BMW Vis mer


Lettere

Samtidig med at bilen har fått heftigere ytelser er altså vekten redusert. M4 GTS, til tross for all teknologien (pluss den ekstra vanntanken), veier kun 1.510 kilo. Blant annet er nå panseret, i tillegg til taket, i karbon. Også diffuseren er i karbon mens lydpotta er av titan.

Kombinasjonen (relativt) lav vekt og betydelig kraftigere motor gir gode ytelser: 0 til 100 kilometer i timen går unna på 3,8 sekunder (Fornyet Porsche 911 Carrera S: 4,1), og toppfarten er begrenset til 305 kilometer i timen. Og så tiden rundt Nürburgring Nordschleife, da: 7:28 - det står det respekt av. Det er for eksempel hele 20 sekunder raskere enn forrige M3 GTS klarte. Det skal heller ikke ta lang tid å stoppe beistet takket være karbonkeramiske bremseskiver.

FORTSATT TYPISK BMW: Minimalistisk og nøkternt sportslig, slik fremstår interiøret foran i M4 GTS. Baksetet er fjernet i denne bilen for lavere vekt. Foto: BMW Vis mer


Resolutt sportslig

Interiøret er åpenbart sportsfokusert og alcantara dominerer - bøttesetene i karbon er kledd med det, rattet likeså. Man har selvsagt tenkt på viktigheten av god sikt i mørket og hovedlysene er LED-basert, selvsagt med helautomatisk og selektiv nedblending. Som en verdenspremière på en produksjonsbil kommer M4 med organiske LED-lys - OLED-teknologi - i baklyktene.

Kun 700

BMW M4 GTS blir offisielt vist første gang for publikum på bilutstillingen i Tokyo om kort tid. Noen dato for eventuell introduksjon i Norge er ikke kjent, ei heller noen pris. Uansett er dette svært eksklusivt. Det dreier seg om en spesialutgave og den skal produseres i kun 700 eksemplarer, så det gjelder å være rask på labben skal man ha noe håp om å få kloa i en av dem...

Alle bildene:

EFFEKTIV: BMW har offentliggjort tiden 7:28 rundt Nordsløyfa på Nürburgring. Det er seriøst raskt - raskere enn biler som Pagani Zonda F, Koenigsegg CCX og en tangering av tiden selveste Horst von Saurma oppnådde med McLaren MP4-12C . Foto: BMW
GAPER OVER MYE: Maskinrommet under panseret trenger mye luft og det synes i fronten. Foto: BMW
OSER YTELSE: 500 hester, 600 newtonmeter og lav vekt: Slikt blir det sport av. Foto: BMW
BYGD FOR FART: M4 GTS er en fartsmaskin, ikke en høy-ytelseskupé for å dra på piknik i det grønne. Foto: BMW
DENS RETTE ELEMENT: M4 GTS er optimalisert for bane, men vil nok tilfredsstille den sportslige bilføreren på vei også. Foto: BMW
SINNATAGGEN: Kompakt motor og svært høye ytelser betyr økt behov for nedkjøling, hvorav en solid ladning luftinntak i fronten. Foto: BMW
IKKE HARRY: Sports-stilen er gjennomført og vingen på koffertlokket har en klar funksjon: Bidra til bedre marktrykk. Foto: BMW
Foto: BMW
FORTSATT TYPISK BMW: Minimalistisk og nøkternt sportslig, slik fremstår interiøret foran i M4 GTS. Baksetet er fjernet i denne bilen for lavere vekt. Foto: BMW
IMPONERENDE RUNDETIDER: GTS er M4 optimalisert for rask banekjøring, men skal også tilfredsstille de med de høyeste krav til sportslighet på vei. - Bilen man kjører med like stor glede til banen som på den, for å sette runderekord, sier M-sjef Frank van Meel. Foto: BMW