<b>IKKE ÅPNE!</b> Her lyser det opp mens dørhåndtaket vibrerer, og syklisten kommer helskinnet forbi. Foto: JAGUAR LAND ROVER
IKKE ÅPNE! Her lyser det opp mens dørhåndtaket vibrerer, og syklisten kommer helskinnet forbi. Foto: JAGUAR LAND ROVERVis mer

Sjekk Bike Sense - syklistdetektoren!

Denne Jaguaren har et system som varsler om syklister i nærheten. Møt Bike Sense.

Som kjent er sykling, og da særlig i byer som ikke er godt tilrettelagt for det - som London, Paris eller for den saks skyld Oslo, en potensielt svært helseskadelig aktivitet.

Kreative grep

Nylig presenterte Jaguar Land Rover et nytt system som rett og slett fjerner alle blindsoner for føreren. Nå går de ett steg videre.

En dult i skulderen, vibrerende gasspedal eller et varsel som imiterer en sykkelklokke er ifølge den britiske bilprodusenten det mest effektive for å hindre sammenstøt mellom bil og syklist.

Systemet er også under utvikling med tanke på motorsyklister og fotgjengere.

Nå har de gjort klar en demo-video (se nederst i artikkelen). Denne viser hvordan deres nye sikkerhetssystem, ved navn Bike Sense, fungerer i praksis.

Systemet er et nytt ledd i den britiske produsentens innsats for å finne nye og kreative veier til forbedret trafikksikkerhet.

For eksempel utvikler Jaguar det de kaller den virtuelle frontruten.

DULTER I SKULDEREN: Den aktive seteryggen forteller hvilken side føreren skal snu seg mot. Også ringeklokken og lysene aktiveres. Foto: JAGUAR LAND ROVER Vis mer


Dunker, vibrerer og ringer

Sykkel mot bil er rått parti og dessverre skjer det svært mange ulykker på grunn av uoppmerksomhet og/eller mangel på disiplin i trafikken. Ifølge Statistisk Sentralbyrå omkom 12 syklister på norske veier i fjor. Langt flere ble skadet.

LES OGSÅ: Vi har prøvd Subaruen med «dobbeltsyn»

Jaguar Land Rover opplyser at bare i Storbritannia blir så mange som 19.000 syklister drept eller skadet i ulykker i løpet av et år. Problemet er altså stort og det er naturligvis noe flere bilprodusenter nå vil ta konsekvensen av.

Men mens andre produsenter tar i bruk klassiske varsler og autobrems, er systemene som utvikles i regi av den britiske produsenten basert i større grad på førerens intuitive reaksjon på gjenkjennelige fysiske følbare hendelser.

Altså vibrasjoner, dulting eller lyden av ringeklokker eller signalhorn.

LYS-SHOW: Ringeklokke og LED-lys varsler om syklisters nærvær. Foto: JAGUAR LAND ROVER Vis mer


Dette fordi forskerne ved Jaguar Land Rover's Advanced Research Centre, som utvikler systemet, mener at slike fysiske signaler korresponderer mer direkte med menneskers medfødte reaksjonsmønster enn mer nøytrale signaler som hjernen bruker lengre tid på å behandle. Det er rett og slett mer instinkt/intuisjon-basert.

LES OGSÅ: Land Rover finner opp det usynlige panseret

LYS-SHOW: Ringeklokke og LED-lys varsler om syklisters nærvær. Foto: JAGUAR LAND ROVER
VÅKN OPP! Led-lysenes farge flytter seg og forteller i hvilken retning syklisten er på vei. Foto: JAGUAR LAND ROVER
VIBRERER: Hvis føreren ikke har reagert på lyd- og lyssignaler, sier gasspedalen fra om at noe befinner seg foran bilen - ikke kjør! Foto: JAGUAR LAND ROVER
AKTIVT HÅNDTAK: Sier fra om at en myk trafikant er på vei - ikke åpne døren! Foto: JAGUAR LAND ROVER
DULTER I SKULDEREN: Den aktive seteryggen forteller hvilken side føreren skal snu seg mot. Også ringeklokken og lysene aktiveres. Foto: JAGUAR LAND ROVER
IKKE ÅPNE! Her lyser det opp mens dørhåndtaket vibrerer, og syklisten kommer helskinnet forbi. Foto: JAGUAR LAND ROVER
SER FOR DEG: Sensorer oppdager det føreren overser og varsler om faren. Foto: JAGUAR LAND ROVER
OPPDAGET: Her vet bilen om syklisten føreren ikke har sett. Slik kan ulykker unngås, ifølge Jaguar og Land Rover. Foto: JAGUAR LAND ROVER


Bremser ikke

Som vi ser er systemet riktig så omfattende og utvilsomt innovativt. Det er imidlertid ingen henvisning til noen autobrems-funksjon i materialet fra bilprodusenten. Dette finner vi overraskende i 2015. Volvo utvidet for sin del sin fotgjenger-beskyttelse til også å omfatte syklister i 2013.

Hensikten er åpenbart å varsle føreren og til syvende og sist å overlate det endelige ansvaret for å handle til ham eller henne.

Vibrator-pedal

Som ethvert system av denne typen er også dette basert på sensorer plassert i karosseriet. Disse registrerer nærvær av syklister - eller fotgjengere - i nærheten av bilen og sender signaler til systemet.

LES OGSÅ: Kan vi stole på sikkerhetssystemene?

Deretter vil det altså komme ulike typer signaler til føreren avhengig av hva slags type risiko det er snakk om.

SER FOR DEG: Sensorer oppdager det føreren overser og varsler om faren. Foto: JAGUAR LAND ROVER Vis mer


Hvis det for eksempel dreier seg om en syklist - eller fotgjenger - som beveger seg foran bilen, vil gasspedalen vibrere hvis føreren gjør seg klar til å kjøre. Den klassiske pipingen i alarmsignalet erstattes av ringelyd, som fra en sykkelklokke - eller tuting, hvis det dreier seg om en motorsykkel.

Hvis systemet oppdager en syklist som kommer skrått bakfra - en ganske vanlig og farlig situasjon i trafikken - vil seteryggen gi en dult i førerens skulder på den siden syklisten kommer fra.

Kommer syklisten langs bilen og føreren prøver å åpne døren, vil LED-lys langs døren lyse opp, først i gult, så i rødt, og dørhåndtaket vil vibrere.

Se videoen her: