VIKTIG VEDLIKEHOLD: Enkelt vedlikehold på bilen kan redde deg fra biltrøbbel i vinter. Foto: COLOURBOX.COM
VIKTIG VEDLIKEHOLD: Enkelt vedlikehold på bilen kan redde deg fra biltrøbbel i vinter. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Sjekk alt som flyter før vinteren kommer

Enkelt vedlikehold som gjør bilen rustet for kulda.

Ved hjelp av enkelt vedlikehold på bilen før vinteren kommer, kan du unngå unødvendig trøbbel med bilen når kulda setter inn for fullt.

Spesielt viktig er det å sjekke bilbatteriet, motorolje og frostvæske.

Problemer med bilbatteriet

Selv om nordmenn flest er blitt flinkere med vintervedlikeholdet, er det mange som slurver med å sjekke om batteriet er godt nok. En undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for DnB NOR, viser at bare 32 prosent av norske bilister sjekker batteriet før vinteren.

– Vi er dårlige på å sjekke batteriet, som er den årsaken som fører til flest utrykninger fra redningsselskapene, sier skadeleder i DnB NOR Skadeforsikring, Anne Stine Eger Mollestad.

Dette kan Jan Ivar Engebretsen i NAF bekrefte. Batteriet er det som oftest gir bilistene startproblemer, og det er derfor viktig å måle væskenivået, syreinnholdet og kontrollere batteriets ladespenning.

– Dette kan gjøres på et NAF-Senter eller et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 Volt, sier Engebretsen, og legger til at batterier som er 5-7 år neppe tåler en tøff vinter hvis ikke bilen brukes daglig.

Les også: Trenger du nye vinterdekk? Sjekk vår pristest vinterdekk

Unngå at kjølevannet fryser

Frostvæska er til for å unngå at kjølevannet fryser, og riktig blandingsforhold er 50 prosent vann og 50 prosent konsentrat av frostvæske, ifølge Jan Ivar Engebretsen.

Slik kan kjølevannet tåle temperaturer som er lavere enn 36 minus før det fryser. På bensinstasjoner og bilverksteder får du målt hvor mange kuldegrader frostvæska på bilen din tåler. Og det er viktigere å sjekke enn du kanskje tror.

– Kjører man med for lav innblanding av frostvæske i kjølevannet, kan radiatoren eller motorblokken fryse og sprekke, forteller Engebretsen, som anbefaler å skifte frostvæske hvert tredje-fjerde år.

- Frostvæske inneholder tilsettingsstoffer som blant annet skal være smørende, og gir termostaten bedre bevegelse. Virkningen av disse stoffene blir svakere etter hvert som frostvæska blir eldre, forteller han.

57 prosent av norske bilister sjekker frostvæska, viser undersøkelsen fra Respons Analyse.

Les også: Dyrt piggdekk - men dette piggfrie kvalitetsdekket får du billig

Velg riktig motorolje


Derimot er det bare 10 prosent av oss som skifter til tynn motorolje.

– Om vinteren bør du velge en såkalt lettløpsolje, som gjør at motoren starter betydelig lettere i kulda, og slites mindre. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup, sier Engebretsen.

Er du på utkikk etter en motorolje for streng kulde, heter denne vanligvis W5 – 40.

– Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader. W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader. Jo høyere det siste tallet er, jo tykkere blir oljen, forklarer Engebretsen.

Les også: Nå skal saltbruken ned på norske veier

Spylervæske for vinterbruk

Et annet godt tips før vinteren er å bytte spylervæske.

– Den som blir solgt om sommeren holder til minus 5 grader, mens spylervæske til vinterbruk holder til 15 minusgrader, som i praksis betyr at den tåler mer enn 15 kuldegrader, sier Engebretsen.

Nordmenn er flinke til å fylle på med spylervæske før vinteren, viser undersøkelsen fra Respons Analyse. Hele 80 prosent av norske bilister passer på dette.

Aller flinkest er vi til å sjekke mønsterdybde på dekkene, mens vi slurver mest med nettopp motoroljen og batteriet.