Sjefs-Volvoen S80 klar

Den særeste tekniske dubbeditten er en hjertelydssensor som advarer deg hvis noen har gjemt seg i bilen.

Vis mer

Sjefs-Volvoen S80 klar

  1. Store bilder!


Kanskje ikke verdens nyttigste utstyr her i Norge, men det kommer i en pakke med en avansert fjernkontroll som på forhånd kan gi deg beskjed om bilen er låst eller forsøkt brutt opp.

Snill og elegant

Kanskje nye Volvo S80 er førstemann i en trend mot litt mindre aggressive griller, og på bildene ser det ut som Volvo har fått til elegante luftinntak i front. Bak er de karakteristiske Volvo-kjennetegnene med kraftige skuldre og baklykter som utgjør karroserihjørnene også til stede.

Innvendig er S80 er fortsettelse av Volvo-spesialiteter, og brødfjelen på høykant som utgjør midtkonsollen er på plass. Det gir dashbordet en luftig følelse, i alle fall sett fra siden, og i S80 fortsetter brødfjelen hele veien bakover til bakkant av midtarmlene.

Bitteliten rekkesekser

Volvo skal ha motorene på tvers, og det gjør mange sylindere vanskelig. Fra tidligere har de fått Yamaha til å lage en spesielt liten V8er med 315 hestekrefter, og nytt for S80 er en egenutviklet rekkesekser som ikke skal ta mer plass enn de tradisjonelle femmerne.

Rekkesekseren på 3,2-liter yter 238 hestekrefter og leverer 320 Nm, og den kompakte størrelsen kommer blant annet av at drivsystemet for kamaksler, generatorer og pumper delvis er flyttet inn i motorblokken. På den måten blir det plass til en sekstrinnsautomatgirkasse ved siden av rekkesekseren som selvsagt står på tvers.

En mer avgiftsgunstig 2,5-liters turbomotor står også på programmet, den tilbyr 200 hestekrefter og 300 Nm. I tillegg dukker en litt sprekere 2,4-liters dieselmotor opp som ved introduksjonen av S80 vil levere 185 hestekrefter og 400 Nm.

Vis mer
Vis mer


Radar på plass

Avstandsradar må til for å kunne kjempe med tyskerne i storbilklassen, og systemet som kommer i S80 vil inkludere kollisjonsvarsling og bremsehjelp. I praksis blir bremsene satt i beredskap og det begynner å pipe hvis avstanden til bilen foran reduseres raskt. Hovedoppgaven for avstandsradaren er imidlertid å holde riktig avstand til bilen foran når du kjører med konstantfartsholderen på.

Firehjulsdrift

V8-utgaven vil dukke opp med firehjulsdrift med en gang, og vi tipper det vil bli tilgjengelig for andre motoralternativer etter hvert. Også aktive dempere vil bli å få på nye S80, systemet som Volvo kaller Four-C, og som gjør det mulig å få både i pose og sekk.

Volvo S80 skal vises på bilutstillingen i Geneve i slutten av denne måneden.

Store bilder av nye Volvo S80.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder