Sjarmerende liten fleksibil fra Citroën

C3 Picasso er forseggjort og romslig til tross for sin beskjedne størrelse.

BARCELONA (Dinside Motor): Til tross for navnelikheten er det lite i denne bilen som minner om vanlige C3. C3 er en relativt gammel og litt traust småbil som byttes ut til neste år. C3 Picasso fremstår moderne og for klassen ganske friskt designet. Design er alltid en smakssak, men uansett om du liker denne bilen eller ei, kan du nok være enig i at den virker litt mer påkostet designmessig en denne biltypen stort sett hittil har vært.

Spesielt lyktene foran og bak, samt felgene på det høyeste utstyrsnivået som ikke markedsføres i Norge, vekker oppsikt på en bil som dette.

Luftig

Innvendig er kvalitetsfølelsen og romfølelsen god, takket være fin materialkvalitet og store glassflater. Den todelte A-stolpen er spesiell og litt uvant, men etter å ha kjørt noen mil er vi positive til effekten den har på blindsonen man har skrått fremover. Det store glasstaket er ekstrautstyr.

Bygger i høyden

Vis mer


Setene er ikke av de aller største, verken foran eller bak, men alt i alt er dette et trivelig sted å være. Bakseteplassen er god, ikke minst med tanke at C3 Picasso så vidt runder fire meter i totallengde. Årsaken til det ligger selvsagt i høybyggstrategien. Ekstra høyde gjør det lettere å få plass til flere ting per lengdecentimeter.

Baksetene kan skyves frem og tilbake, og med setene i bakerst posisjon er lastekapasiteten på 385 liter. I praksis oppleves dette som greit nok, men heller ikke så veldig mye mer dersom man er flere som skal ut på tur. Bakseteryggene kan felles ned og da blir lastegulvet flatt, forutsatt at du bruker den relativt tynne doble bunnen i bagasjerommet.

To motorer

Vis mer


To motoralternativer kommer til Norge, én dieselmotor og én bensinmotor. Dieselmotoren er den velkjente 1,6-literen med 110 hester og 240 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 11,2 sekunder og føles akkurat passe til denne bilen. Forbruket ligger på 0,49 liter med 130 tilhørende gram CO2. Det er et greit tall med tanke på bilens motorstyrke, høyde og vekt. Samtidig ligger nå veldig mange kompaktklassebiler under dette nivået med tilsvarende motorer. Men så er også egenvekten til denne bilen 1.333 kilo, mer enn eksempelvis en Volkswagen Golf med 2,0-liters dieselmotor.

Tilstrekkelig innstegsmotor

Bensinmotoren som tas inn til Norge er en 1,4-liter med 95 hestekrefter og 135 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 12,2 sekunder. Det høres kanskje litt snaut ut og det er det også til en viss grad. Men ikke for snaut. Dette funker for deg som ikke er så opptatt av ytelser og ikke ofte laster tungt og kjører fort og langt. Forbruket for denne motoren er 0,69 liter per mil som blir til 159 gram CO2 per kilometer.



Ønsker oss ny girkasse

Det største irritasjonsmomentet for begge motoralternativene er at Citroën fortsatt ikke har blitt kvitt sin gamle manuelle femtrinnskasse. Dette er eneste alternativ og sjaltingen preges av lange slag og forholdsvis dårlig presisjon. Mangelen på et sjettegir gir også for høye turtall på motorveien, noe bensinmotoren rammes klart hardest av. Dermed blir motorstøyen litt i overkant når turtelleren ligger rundt norske motorveifartsgrenser og oppover.

Grei støydemping

Vis mer


For øvrig er støydempingen brukbart tilfresstillende, selv om det kan være vanskelig å uttale seg om dette under søreuropeiske kjøreforhold. Vindsusen er ganske godt hørbar i over 100 kilometer i timen, men dekkene rullet ganske stille over den slette og fine asfalten. Begge motorene er relativt støysvake så lenge turtallet ikke blir for høyt.

Voksne kjøreegenskaper

Videre er fjæringskomforten god til tross for at man merker at man sitter litt høyere enn vanlig over dumper og i svinger i lave hastigheter. På landeveien er flyten god og fjæringskomfort prioritert foran supersportslige egenskaper. Men det er vel og bra i en bil som dette og kjøreegenskapene blir på ingen måte dårlige av den grunn, selv om du må tåle litt krengning når det går fort.

Vis mer


Balansen er mildt understyrt og styringen presis og lett, riktignok uten den helt store kontakten med underlaget. Til å være en såpass liten bil oppleves C3 Picasso ganske voksen på veien og spesielt med dieselutgaven må milene gjerne bli mange for vår del.

Utstyr

Kun ett utstyrsnivå er i utgangspunktet tilgjengelig, nemlig Confort. Nøyaktig hva denne pakken inneholder, råder det fortsatt litt usikkerhet rundt, men de viktigste tingene, ESP og seks kollisjonsputer, er standard for begge motoralternativene.

Fra 205.000

Prisene er heller ikke helt fastlagte. Dieselmodellen har vi ikke fått noen antydning om, men bensinutgaven vil starte på rundt 205.000 kroner. Det er en litt høyere innstegspris enn de fleste konkurrentene har, men ut i fra vårt førsteinntrykk kan det se ut som Citroën kan forsvare det. Den tøffeste konkurrenten blir Nissan Note, som med 1,4-liter bensinmotor med 88 hestekrefter koster fra 186.000 kroner med det mellomste utstyrsnivået.

Vis mer


C3 Picassos våpen i kampen mot Note og de andre (Opel Meriva, Ford Fusion, Renault Grand Modus) blir først og fremst komfort, kvalitetsfølelse og særegenhet, samt rimelig gode plassforhold, noe den har felles med nevnte Note. At den med disse kvalitetene kan stjele noen kunder fra storebror C4, og muligens også noen andre kompaktklassebiler, er heller ikke umulig.

C3 Picasso kommer til Norge i april. Da skyver den for øvrig C4 Picasso med fem seter ut av den norske importørens modellprogram. Syvseteren Grand C4 Picasso fortsetter også her i Norge.

Redaksjonen gjør oppmerksom på at reise og opphold for test av denne bilen ble dekket av importøren.