Siste nytt om bilavgiftene

CO2-avgiften utsettes for de fleste varebilers vedkommende. Det melder Bilnytt, som kan opplyse at Stortinget har vedtatt Regjeringens forslag til nye bilavgifter.

Vis mer


Regjeringens forslag om å erstatte slagvolumavgiften med en ny CO2-avgift er nå vedtatt av Stortinget. Det betyr blant annet at dieselbiler blir billigere etter nyttår, mens biler med bensinmotorer, bioetanolmotorer, kraftig motorer, firehjulsdrift og automatgir blir dyrere.

Økt avgift for varebiler, campingbiler og minibusser

Regjeringen har også fått gjennomslag for sitt ønske om å øke varebilavgiften fra 20 til 22 prosent av personbilavgiften. Samtidig øker campingbilavgiften fra 13 til 22 prosent, mens minibussavgiften stiger fra 35 til 40 prosent.

Kombinertbilene forsvinner

I tillegg forsvinner kombinertbilene som avgiftsklasse. Det betyr at denne biltypen i praksis vil forsvinne som nybilalternativ.

Store "lette lastebiler" slipper engangsavgift

Selv Iveco Daily er for liten til å tilfredsstille varerom-kravene som gir avgiftsfritak for lette lastebiler. Vis mer


De aller største "lette lastebilene" - biler med godsrom/lasteplan lengre enn 300 centimeter og bredere enn 190 centimeter (samt tillatt totalvekt over 3.500 kilo) - får imidlertid avgiftslette. Disse vil etter 1. januar 2007 slippe engangsavgift og slipper unna med moms som eneste avgift. Lette lastebiler med tillatt totalvekt mellom 3.500 og 7.500 kilo som ikke tilfredsstiller disse målene vil imidlertid utløse samme avgift som varebilene (22 prosent av personbilavgift). Dermed har myndighetene klart å åpne for at bedrifter med stort transportbehov får avgiftslette, samtidig som store amerikanske firehjulstrekkere fortsatt avgiftsbelegges som varebiler.

Én endring

I forhold til det nye avgiftsopplegget Regjeringen presenterte tidligere i høst er det i praksis kun én endring. Regjeringen foreslo nemlig at også varebiler skulle skattlegges etter CO2-utslipp i stedet for slagvolum, men dette forslaget er nå modifisert.

Slagvolumavgift for de fleste varebiler

Varebilutgaven av Opel Zafira vil i likhet med de fleste andre varebiler avgiftsberegnes i forhold til slagvolum ut 2007. Innføring av CO2-avgift for varebiler kommer sannsynligvis 1. januar 2008. Vis mer


Etter at Toll- og avgiftsdirektoratet har sett nærmere på saken er det ifølge Bilnytt nå klart at kun varebiler som veier under 1.205 kilo (1.130 kilo egenvekt pluss 75 kilos fører) vil bli avgiftsberegnet med CO2-utslipp. Det finnes i dag kun et mindre antall varebiler med egenvekt under 1.130 kilo, deriblant enkelte varianter av Nissan Kubistar, Opel Combo, Peugeot Partner og Renault Kangoo.

Varebiler med egenvekt over 1.130 kilo (1.205 kilo inkl. fører) - altså det store flertallet av varebilene på markedet - vil som i dag skattlegges etter slagvolum.

Differensiert slagvolumavgift

I sammenheng med det nye avgiftssystemet er det imidlertid innført en differensiert slagvolumavgift. De nye slagvolumsatsene favoriserer dieselmotoren og straffer bensinmotoren. For eksempel slipper dieselmotorene unna med 22 prosent av 9,87 kroner per kubikkcentimeter (ccm) de første 1.200 ccm, mens bensinmotoren utløser 12,88 kroner per ccm.

Slagvolumberegning for varebiler vil imidlertid kun gjelde for 2007. Fra og med 1. januar 2008 planlegges det å innføre CO2-avgift for alle varebiler.

  • De nye, differensierte slagvolum-satsene finner du her.
  • Du finner masse informasjon om de nye bilavgiftene her.
  • Kilde: Bilnytt, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)