Sikkerhet og utstyr

Audi Q7 er proppfull av sikkerhetsutstyr og vil sannsynligvis gjøre det svært godt i kollisjonstester. Komfort-utstyrslisten kunne imidlertid med fordel vært lengre.

Vis mer


Audi Q7 leveres med åtte kollisjonsputer som standardutstyr, deriblant sidekollisjonsputer for baksetepassasjerene og hodekollisjonsputer som dekker alle tre seterader. Elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er selvsagt standardutstyr og aktive hodestøtter er på plass i forsetene.

Audi har også tatt seg råd til å utruste passasjerene på andre seterad med høydejusterbare sikkerhetsbelter, noe som er svært uvanlig. I tillegg har Audi kopiert Volvos smarte hodestøtte-løsning på både andre og tredje seterad. Denne løsningen går ut på at hodestøttene felles fremover i sammenheng med nedfelling av seter eller ønske om bedre sikt bakover. Fordi hodestøttene felles fremover, og ikke bakover som hos Mercedes-Benz, er det umulig å sette seg inn i baksetene uten å huske å sette dem opp igjen.

Moderat standardutstyrsliste

Vis mer


Når det kommer til komfortutstyr er imidlertid ikke listen like imponerende. Bilen er riktignok ikke ribbet, men kan heller ikke by på så veldig mye mer utstyr enn en 350.000-kroners familiebil. Det betyr to-sone klimaanlegg, rattbetjent radio, ryggesensor, regnsensor, fartsholder, en utvidet kjørecomputer, skinntrukket ratt og alufelger. I en bil i denne pris- og statusklassen synes vi blant annet automatisk nedblendbart bakspeil, innfellbare sidespeil og alarm burde vært på standardutstyrlisten. Det samme gjelder xenonlykter og elektrisk justering av førersetet.

Dyrere i praksis

Dette utstyret må man imidlertid betale ekstra for. En bil som dette fortjener også luftfjæring, skinnseter, navigasjon og metallic lakk, noe som betyr at det i praksis vil måtte legges mange tusenlapper oppå listeprisen.

Vis mer


Den som har mye penger kan imidlertid storkose seg med å sette kryss i ekstrautstyrslisten, som er svært omfattende. Q7 kan blant annet utrustes med andre generasjons avstandsholder, som fungerer fra 0 til 200 kilometer i timen. Elektrisk betjening av bakluken, nøkkelfri adgang, firesoners klimaanlegg, svingbare xenonlykter, panorama soltak, TV-tuner og alcantara-trukket takkledning er blant de mange godbitene. Q7 kan også skilte med "Audi Side Assist", som er en radarbasert filbytte-assistent. Denne varsler føreren via lysdioder i sidespeilene dersom biler befinner seg i blindsonen.

Men koster egentlig Q7? Og hvordan klarer den seg mot konkurrentene? Les vår konklusjon her.