Vis mer

Sikker innpakning

Det sikreste er å pakke inn bilistene, mener GM.

Bortsett fra å forby bilkjøring, hva mer kan bilprodusentene gjøre for å bedre sikkerheten i en bil? GM har nå annonsert markedets første sentermonterte kollisjonsputer, og hevder at dette skal bedre mulighetene for å komme unna en sidekollisjon med mindre skader.

Unngår millioner av kollisjoner

Tar vare på begge

Puten sitter montert i høyre side av førersetet på venstrestyrte biler, og skal virke både når sjåføren er alene, og når det sitter passasjer i høyrestolen. Puten er først og fremst ment for å beskytte føreren ved sidekollisjoner fra høyre, men skal også bidra dersom man skulle være så uheldig å rulle, ifølge GM. Puten er i tillegg med på å beskytte personene i frontsetene mot å slå i hverandre dersom uhellet er av kraftigere art.

Crash test dummies involved in a side impact collision with General Motors new front center air bag, the industrys first inflatable center restraint designed to help protect drivers and front passengers in side impact crashes Thursday, September 29, 2011 in Milford, Michigan. The front center air bag will be introduced on the Buick Enclave, GMC Acadia, and Chevrolet Traverse midsize crossovers in the 2013 model year. (General Motors Handout Photo) Foto: ADAC

Bildeserie:


Basert på undersøkelser

Bakgrunnen for at GM nå ønsker å montere nok en sidekollisjonspute er studier gjort ved det amerikanske NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration. De har gjennom studier avdekket at en slik pute vil være til hjelp i 11 % av alle kollisjoner som ikke omhandler en velt. Undersøkelsen er gjort i femårsperioden 2004-2009, og involverer alle biler nyere enn 1999 modell. Undersøkelsen inneholder kun de ulykker hvor fører og passasjer har brukt bilbeltet.

De tryggeste bilene

Kjent teknologi

Ettersom det ikke er GM selv, men tredjeparts leverandøren Takata som leverer løsningen, så er det høyst sannsynlig at dette blir å finne i flere forskjellige merker etter hvert. Bilprodusentene bruker sikkerhetsløsninger for alt det er verdt i markedsføringen, og det er ikke lenger bare Volvo som er ensbetydende med sikkerhet. Det er tross alt gått 53 år siden de lanserte bilbeltet, og mye har skjedd siden.

Se video av virkemåten:

Ingen anerkjennelse

Foreløpig er det ingen tegn til at den nye kollisjonsputen vil gi noen ekstra bonuspoeng i Euro NCAP, men dersom dette finner veien til Europa med det første, så skal vi ikke se bort fra at den snart blir tatt inn i varmen. Aktiv og passiv sikkerhet står på agendaen som aldri før, og GM har foreløpig meldt løsningen inn i tre serieproduserte biler i USA. Flere er ventet å komme på løpende bånd. Sikkerhetsansvarlig i GM, Gay Kent, forteller at den nye løsningen jobber sammen med de øvrige kollisjonsputene og sikkerhetsbeltet. Totalt utgjør dette en sikkerhetspakke bedre enn noen annen har kommet opp med til nå, melder hun.