På kalde dager kan luftforurensningen være direkte helseskadelig i de store byene. Foto: Ruben de Rijcke
På kalde dager kan luftforurensningen være direkte helseskadelig i de store byene. Foto: Ruben de RijckeVis mer

Sier ja til gradert bompengesats

Jo mer bilen forurenser, jo mer skal du betale.

Forslaget om å innføre graderte bompengesatser ble fremmet av Høyre og Arbeiderpartiet i Oslo for noen dager siden, etter at avisene hadde vært fulle av artikler om elendig byluft på vinterkalde dager. Et problem som rammer flere byer enn Oslo i vintermånedene.

Logikken bak forslaget skal være at biler som forurenser lite skal betale mindre, og biler som forurenser mye skal betale mer for bomringpasseringer.

Nicolay Astrup fra Oslo Høyre og Jan Bøhler fra Oslo Arbeiderparti er begge enige i at dette bør gjennomføres. Hvor mye mer folk med verstingbiler skal betale vil de ikke uttale seg om ifølge VG.

Lettere enn du tror å kutte drivstoffregningen

Nå støttes imidlertid forslaget av Norsk institutt for luftforsking, NILU, som i en pressemelding foreslår at det innføres en miljøklassifisering av hele bilparken etter mønster fra regjeringens forslag i klimahandlingsplan.

– Der blir miljøkriteriene knyttet opp mot utslippet av CO2 og mot utslipp som gir lokal og regional skade. Men ordningen må gjelde alle biler i omløp, ikke bare nye biler. Det er jo et faktum at eldre biler slipper ut mer helseskadelig forurensning, relativt sett, sier seniorforsker Dag Tønnesen i NILU.

Men det er ikke bare eldre biler som synder.

– På nye dieselbiler har NO2-andelen av NOx-utslippet dessverre økt, og det er denne gassen som nå til stadighet viser overskridelser i forhold til tillatte grenseverdier.

Tønnesen foreslår at prisene på bomringpassering jekkes kraftig opp på dager hvor det varsles høy luftforurensning. Dette må bilførere få beskjed om på forhånd, slik at de kan planlegge alternativ transport.

De sikreste og grønneste bilene

Lars Haltbrekken mener datokjøring er svaret når luftforurensningen er akutt. Foto: Norges Naturvernforbund Vis mer


Foreslår også datokjøring og merbetaling for alle

Forslaget støttes, ikke overraskende, av Norges Naturvernforbund.

- Vi mener det er enklere å gjennomføre økte bompengesatser for alle på dager med høy luftforurensning enn graderte bompengesatser, sier leder Lars Haltbrekken til DinSide.

Han er likevel ikke negativ til Astrup og Bøhlers forslag, og mener denne varianten også kan vurderes.

- Men for å komme den lokale, helseskadelige luftforurensningen til livs er det bedre med en generell avgift som rammer alle likt.

Noe annet som han også mener fungerer effektivt er datokjøring, altså at man på dager der det ventes stor luftforurensning bare lar halvparten av bilparken kjøre. Dette fordeles slik at biler med skilter som ender på et partall får kjøre den ene dagen, og biler med skilt som ender på oddetall får kjøre den andre.

- Dette testet de ut i Bergen i fjor, og det fungerte bra. Biltrafikken ble redusert med 20-30 prosent over natten. Du kan si at det burde vært rundt 50 prosent, men det var nok ikke alle som fikk forbudet med seg, og også noen som ikke brydde seg om det, tror Haltbrekken.

Miljøbilsalget doblet på ett år

Ingen quick fix

Bilistorganisasjonen NAF er derimot ikke særlig begeistret for noen av forslagene som kommer frem over. Organisasjonen mener gradert bompengesats slår ut dårlig sosialt sett, dersom det er CO2-utslipp som skal bestemme prisen. Norges bilpark er gjennomsnittlig 10,4 år gammel. Det betyr at mange kjører rundt i gamle biler med høye CO2-utslipp per kilometer.

Hvilket tiltakt fungerer best for å få mindre luftforurensing på kalde vinterdager? (Avsluttet)
Nye, mer miljøvennlige biler må bli billigere(71%)
Kollektivsatsing er det eneste som fungerer(20%)
Graderte bompengesatser(5%)
Dyrere bompengesatser for alle(2%)
Datokjøring(2%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Ta en typisk familiebil, en ti år gammel Volvo V70 2,0 bensin. Den slipper ut 218 gram CO2 per kilometer. Det er like mye som en stor SUV, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Til sammenligning var gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler registrert i 2010 141 gram per kilometer, mot 151 gram året før.

- Forslaget fra regjeringen er å straffe biler med høye CO2-utslipp, men det er ikke CO2-utslipp som skaper den lokale luftforurensningen. Det er det stoffer som NOX og NO2 som gjør.

- Så det er dieselbiler som er den store, stygge ulven?

- Ja, i prinsippet.

- Og dermed er det heller de store dieselbilene som bør straffes? Eller bør alle betale mer for å kjøre på dager der faren for luftforurensning er stor?

- Det skal veldig høye priser til før folk velger å la bilen stå. Vi mener at før pisken kommer frem i form av slike tiltak, må det tilrettelegges bedre for kollektivbruk. Både i form av et bedre kollektivtilbud, og flere innfartsparkeringer ved tog- og busstasjoner.

- Det finnes ingen quick fix på problemet med lokal luftforurensning. Oslo har en særlig utfordring fordi områdene rundt vokser veldig befolkningsmessig, og de fleste skal inn til byen for å jobbe. Da må man tenke langsiktig.

At nye og mer miljøvennlige biler bør bli billigere, er NAF enig i.

- Vi håper også at avgiftsfritaket for elbiler blir videreført. Dersom salgsvolumet av elbiler og andre miljøvennlige biler skal opp på et skikkelig nivå, må ikke avgiftsskruen skrus til nå.

De beste bruktbilkjøpene