Showets lavutslipps-stjerne

Fisker Karma, hybrid-luksusbilen, skal i produksjon. Snodig og besnærende.

Vi omtalte bilen første gang i november 2007 - den gang var det en konseptbil og bildet var et datagenerert fotografi. Men nå er bilen blitt vist for et mangfoldig og interessert publikum på bilmessen i Detroit, Michigan, USA. Mitt navn er Karma. Fisker Karma. Bilen er lav som en Porsche 911, lang som en Mercedes CLS og bred som en BMW 7-serie. Resultatet er... ualminnelig.

Det er legitimt å stille spørsmålet: Hva er det?

Q-drive hybrid

Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det dreier seg om en sportslig luksussedan med spenstig design og (ikke overraskende), elementer fra sportsbilverdenen og luksusbilverdenen. Teknologien er basert på Q-Drive-konseptet som er en hybridløsning utviklet av Quantum Technologies, Fiskers teknologi-partner.
En liten forbrenningsmotor sørger for lading av elektromotoren som er bilens hovedkraftkilde. Sistnevnte kan lades over natten via strømnettet og besørger deretter ca. 80 kilometer med fremdrift uten at forbrenningsmotoren behøver å kobles inn overhodet. For dagpendlere kan dette bety en tilnærmet utslippsfri kjøring hvis jobben er under fire mil unna.

Dramatisk reduksjon i utslipp

Fisker hevder at størstedelen av forurensningen fra biltrafikk kommer fra korte kjøreturer - hovedsaklig kjøring til jobb/skole/barnehage (60% av dagpendlingene er kortere enn 80 kilometer). Dette gjelder både i Nord-Amerika og Europa.

Ideen bak Fisker Karma er å vise vei via en allerede tilgjengelig teknologi som på en drastisk måte kan få ned utslippene - hvis folk flest etterhvert kan få tilgang til den. Hvis noen velstående begynner å anskaffe denne typen teknologi vil etterspørselen gradvis øke og kostnadene dermed synke. Besnærende, ikke sant?

Hvem er Fisker?

Vis mer


Fisker er en repektert person i den internasjonale bilbransjen. Dansken med fornavn Henrik har designet spenstige sportsbiler for både BMW og Aston Martin. Han har de senere årene gjort seg bemerket ved å sende ut på markedet, med en viss suksess, "forbedrede" versjoner av de mest GT-pregede BMW- og Mercedesmodellene (henholdsvis 6-serie og SL). Latigo og Tramonto er modellnavn en seriøs bilkjenner bør kunne idag.

Vi beskrev de nevnte modellene i denne artikkelen, hvor du kan lese mer om Fiskers eventyr.

0-100 på 6 sekunder

Vi nevnte at bilen vil vise seg ganske miljøvennlig for dagpendlere. I første omgang vil det ikke dreie seg om så mange; bilen er ganske så eksklusiv med luksuriøst interiør og, ifølge produsenten, potente ytelser. Dette, sammen med bilens spektakulære design er selvsagt for å skape blest og oppmerksomhet rundt det innovative ved bilen. Vi får vite lite om bilens ytelser, men den skal klare 0 til 100 på seks sekunder og akselerasjonen skal være fenomenal opptil toppfarten som er "over 200 km/t". Man vil ha skjønt at det ikke er hovedpoenget.

Så, hvorfor Karma?

Her kan vi spekulere litt.

Intensjonene styrer

Vis mer


Karma er kraften som genereres ved dine gode eller onde handlinger og er med på å avgjøre hva slags eksistens du får i neste liv. Det er ihvertfall sånn omtrent hva eksempelvis buddistene og mange hinduer tror. Det viktige er at der ikke foreligger noen fatalitet, men at man er ansvarlige for sine handlinger og deres konsekvenser.

Ansvar

Ideen bak navnet forbindes med at du som kunde av Fisker automotive kan bedre ditt karma ved å hengi deg til nytelsen ved sportslig og luksuriøs bilkjøring samtidig som du bidrar til at bilen blir mindre ødeleggende for miljøet. Din hovedintensjon er riktignok å oppleve kjøreglede, men du vil oppnå denne på en ansvarlig måte.

450.000 kroner

Produksjon av bilen skal komme i gang etter noe finpussing på teknologi og administrasjon, og det forventes at de første kunder kan motta sin bil til neste år. Det er allerede mulig å legge inn bestilling; gunnprisen i USA er 80.000 dollar eller i underkant av 450.000 kroner etter dagens kurs.

Vi venter spent på fortsettelsen...

  • Store eksteriørbilder
  • Store interiørbilder