<B>KUTTER UT DEKKBUTIKKEN:</B> Tommy Sharif vil ikke lenger selge dekk via den fysiske butikken på Berger utenfor Oslo. Fra nå av satser dekkmillionæren alt på nettsalg. Foto: Per Ervland
KUTTER UT DEKKBUTIKKEN: Tommy Sharif vil ikke lenger selge dekk via den fysiske butikken på Berger utenfor Oslo. Fra nå av satser dekkmillionæren alt på nettsalg. Foto: Per ErvlandVis mer

Sharif tror ikke lenger på butikksalg

Legger ned dekksenteret utenfor Oslo, og satser heller på milliardomsetning på netthandel.

Det er Dagens Næringsliv (papir) som i dag skriver at Tommy Sharif ikke lenger klarer drive det som skal være Europas største dekksenter med fortjeneste.

Dekksenteret, som ligger på Berger utenfor Oslo, måler 9000 kvadratmeter, og har gjort Sharif til mangemillionær. Nå sier han derimot at det ikke lenger er mulig å tjene penger på fysisk salg av dekk.

Skruepris til Sharif

Legger ikke opp

– Vi tjener ikke penger fordi vi grunnet konkurransen må skvise marginene så mye. Vi har bare ett utsalgssted, og da blir det vanskelig å vokse når kundene fra Finnmark og Bergen må komme til oss, sier Sharif til Dagens Næringsliv.

Det betyr ikke den profilerte dekkselgeren har tenkt å legge yrkeskarrieren på hylla.

– Det vi satser på nå blir dekksalg på nett, både i Norge og i Europa. Alternativet var å selge hele dekksenteret, men vi har istedet valgt å satse alt på nett, og derfor takke nei til nye penger. Sharifs dekksenter blir med andre ord ikke lagt ned, men selve butikken vil stenges, sier Sharif til dinside.no.

Sharif mangler dekkmerker

Sharif er allerede i gang med å selge dekk og felger til norske kunder via nettet, men har altså planer om å erobre også Europa med nettkonseptet. Til det har Sharif opprettet flere nettdomener, inkludert Europdekk.no og Europdack.se, som skal betjene de ulike europeiske markedene. Idéen om å selge dekk og felger på nett er ifølge Tommy Sharif noe de involverte i dekksenteret har tenkt på lenge, men nå som marginene er små, har de funnet ut at tidspunktet er inne for å gå "all inn", som Sharif sier, på nettsalgdelen.

Her er årets pristest på sommerdekk

– For dyr distribusjon

– Vi har hatt drømmen i magen i mange år, og vi har alltid sagt at vi skal starte i Norge først. Vi er live i Norge og Sverige nå, og så har vi litt finpuss igjen før vi innen kort tid er klar for nettsalg i tilsammen tolv europeiske land, sier Sharif til dinside.no.

Distribusjonen til resten av Europa kommer derimot ikke til å skje fra Norge. Sharif mener blant annet at Norges manglende EU-medlemsskap og fordyrende tollsatser gjør distribusjon fra hjemlandet for dyrt, og de kommer derfor til å opprette et hovedlager i Europa som betjener europeiske kunder. Firmaet vil derimot fortsatt styres fra Norge.

SLUTTER IKKE MED DEKK: Tommy Sharif i kjent positur på dekksenteret på Berger utenfor Oslo. Vis mer


Sharif er ikke redd for at overgangen fra fysisk utsalg til ren nettsatsing skal mislykkes.

– Nettbutikken åpnet i Norge for bare noen måneder siden, men den tiden den har vært oppe har den vært en suksess. Vi ser også av det vi har solgt i nettbutikken i Sverige at dette kommer til å fungere, sier Sharif til dinside.no, som har ambisjoner om å omsette for en milliard kroner innen 2016.

Overtas av Euromaster

– Noen vil alltid ha behov for fysisk utsalgssted av dekk, på samme måte som det alltid finnes noen som har behov for å gå i en fysisk bank. De dekkselgerene som ikke har ambisjoner om å bli størst, og som er fornøyd med jobbe åtte til fire hver dag, ha fri i helgene, og omsette for 10-20 millioner i året, de kan holde på med det, sier Sharif, som i kjent stil ikke har planer om å være en av disse:

– Det gjelder å sette seg noen hårete mål. Skal du bli størst må du ta hele markedet.

Det fysiske dekksenteret på Berger stenger forøvrig dørene den 1. august.

OPPDATERT: Senere på dagen tikker det inn en pressemelding fra Euromaster, som blant annet eies av Michelin og kaller seg selv "Europas største dekk-kjede", som skriver at de overtar deler av verksteddriften ved Sharis Dekksenter AS. Avtalen omfatter både verkstedet, alle ansatte og varelageret, og overtakelsen skjer 1. august.