<b>VARSELTREKANT SETTES OFTE FEIL:</b> Setter du varseltrekanten langt nok unna bilen? Den skal stå minst 150 meter fra kjøretøyet. Foto: NTB SCANPIX
VARSELTREKANT SETTES OFTE FEIL: Setter du varseltrekanten langt nok unna bilen? Den skal stå minst 150 meter fra kjøretøyet. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Setter varseltrekanten feil

Norske bilister får stryk i bruk av varseltrekant.

– Vi ser ofte at folk plasserer varseltrekanten på taket av bilen, og det kan være livsfarlig, sier informasjonsansvarlig Irene Røsholt i Falck.

Ifølge vegtrafikkloven skal varseltrekanten plasseres minst 150 meter fra kjøretøyet. Det gjelder på alle veier som er åpne for alminnelig ferdsel.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, forteller at de ser en god del ulike løsninger når folk plasserer varseltrekanten.

– Det er en del varianter, ja. Noen parkerer bare med katastrofelys og bruker ikke varseltrekant i det hele tatt, og noen setter varseltrekanten oppå taket av bilen, sier Engebretsen.

Ifølge Falck er det de færreste av oss som setter trekanten langt nok unna bilen, og mange dropper den helt.

– Våre redningsmenn opplever både alvorlige ulykker og mange nestenulykker som følge av at varseltrekanten ikke står der den skal. Overraskende nok er folk like dårlige til å sette opp trekanten om det er mørkt eller lyst, sier Røsholt.

Du kan bli ilagt gebyr dersom du blir tatt uten varseltrekant i bilen

Skader

– Det de som setter varseltrekanten på taket heller ikke tenker på, er at mens bilen står der så kommer det som regel et vogntog forbi, og luftdraget som da kommer gjør at varseltrekanten flytter seg, og det lager faktisk riper på taket, sier Engebretsen videre til DinSide.

Dersom varseltrekanten forlater sin plass på taket etter å ha laget riper der, kan den ifølge Engebretsen, ripe opp videre på sin ferd nedover frontruta - og kanskje endog lage noen småbulker på panseret når den lander der.

Så foruten at det strider imot vegtrafikkloven å sette varseltrekanten på taket, er det altså heller ikke noe sjakktrekk med tanke på hvilke ødeleggelser den kan gjøre på bilen din.

– Så er det de som setter den rett bak bilen og har nødlysene på, men her er det også litt avhengig hvor lenge nødlysene vil virke. Det er begrenset hvor lenge den kan stå med nødblinken på, med tanke på batteriet, sier Engebretsen.

– Og så er det dem som har satt den noen få meter bak bilen, fortsetter Engebretsen.

Mangler kunnskap

Statens vegvesen tror ikke norske bilister har dårlige holdninger, men at det skorter på kunnskapen.

– Folk har nok de beste intensjoner når de setter trekanten på taket, og de tror kanskje det er greit siden de har sett andre gjøre det samme. Men det har så godt som ingen hensikt når bilister ser den parkerte bilen og advarselen samtidig, sier seniorrådgiver Torbjørn Tronsmoen i seksjon for trafikantadferd i Statens vegvesen.

Han mener folk som har stoppet langs veien ikke forstår hvor fort trafikken beveger seg, og hvor dårlig man synes når man står i mørket langs veien.

– Setter du opp varseltrekanten de anbefalte 150 meterne unna, gir du andre bilister syv sekunder på å reagere hvis de kjører i 80 km/t. Disse sekundene kan være avgjørende for om de rekker å bremse ned eller svinge unna i tide, sier Tronsmoen.

Ifølge Engebretsen i NAF ser de også en god del eksempler på at folk ikke monterer varseltrekanten riktig.

– Den må jo brettes ut og settes sammen. Vi ser ofte sammenklappa varseltrekanter, sier Engebretsen.

Respekt

Et annet problem er at andre bilister ikke respekterer varslingen.

– Vi ser også at varseltrekanter som blir satt ut, og som faktisk står står riktig, faktisk blir påkjørt av andre bilister. Det er liten respekt fra enkelte andre medtrafikanter, sier Engebretsen.

– Det er en stor utfordring å få andre bilister til å ta hensyn til den varslinga du har satt ut.

Gå rundt svingen

Folk er minst flinke til å sette opp varseltrekant når de får stopp på småveier. Men ifølge Falck er det nesten farligere der enn på en motorvei.

– Landeveier er ofte smale, svingete og har dårlig belysning. Dessuten har bilister som kjører daglig på småveier en tendens til å kjøre fort og uforsiktig. Det betyr at det er ekstra viktig å sette ut varseltrekanten hvis du kjører på en mindre vei, spesielt nå i høstmørket, sier redningsmann Glenn Nicolaysen i Falck Moss.

Varseltrekanten skal settes 150 meter bak bilen, hvis mulig.

– Men det er jo også litt avhengig av hvordan bilen står. Hvis den står rett etter en sving, bør du gå helt gjennom svingen og sette varseltrekanten rundt svingen. Du skal varsle før svingen, så folk har sjangs til å reagere, sier Engebretsen i NAF.

Motorstopp? Kom deg vekk fra bilen

Forlat bilen om du føler deg utrygg

– Er man nødt til å stanse langs veien, bør bilen settes så langt ut på veiskulderen som mulig. Husk å ta på refleksvest før du går ut av bilen. Når varseltrekanten er plassert langt nok unna bilen, bør du holde deg i grøfta eller på andre siden av autovernet mens du venter på hjelp. Ikke sitt i bilen, selv om det er kaldt ute, sier han.

– Skjer det ofte ulykker hvor en bil som står og venter på veihjelp i veikanten, blir påkjørt?

– Det skjer, men det skjer svært lite i forhold til de som står langs veien. Hvis du gjør noe annet et stykke unna, så kan dette fange blikket til andre trafikanter, så kanskje de ikke blir klar over at bilen står der den står. Alt avhenger av hva i trafikkbildet som opptar de andre bilistene. Dersom det er stor mulighet for at det kan skje et uhell nummer to, og hvis du føler deg utrygg, må forlate bilen - men da må du stå på et trygt sted, råder Engebretsen i NAF.