Setekollisjonsputen

2008: Setekollisjonsputen

SETEKOLLISJONSPUTEN: Hjelper bilbeltet med å holde passasjeren fast i setet. Foreløpig kun tatt i bruk av Toyota/Lexus. Vis mer


Toyota iQ kan ikke bare skilte med tokammerkollisjonspute og verdens første bakrutekollisjonspute. iQ kan i tillegg skilte med en setekollisjonspute. Denne er plassert under fremre del av sitteputen og har som målsetting å forhindre føreren fra å gli fremover i setet ved frontkollisjon. Dermed utfører den på mange måter en tilsvarende funksjon som en knekollisjonspute. Jo nærmere seteryggen passasjeren blir sittende under selve kollisjonen, jo mindre risko er det for at knær og legger kommer knuses mot harde gjenstander i fotbrønn og nedre del av dashbord. Samtidig vil setekollisjonsputen bistå bilbeltet, noe som vil kunne bidra til at sistnevnte øver mindre press på indre organer.

TOYOTA IQ: Denne oppsiktsvekkende minibilen kan skilte med både setekollisjonspute (på passasjersiden), knekollisjonspute (på førerplass) og bakrutekollisjonsputer. Vis mer


Det er forøvrig verdt å merke seg at Lexus LS med luksusbakseter var først ute med denne teknologien. I denne bilen har nemlig høyre baksetepassasjer (venstre baksetepassasjer i land med venstrekjøring) mulighet til å legge ned seteryggen for å få en liggende sitteposisjon. En slik sitteposisjon øker faren for at passasjeren skal gli fremover ved en kollisjon. Setekollisjonsputen ble tatt i bruk for å bistå bilbeltet med å forhindre dette.

Ubredelse: Lexus LS (i baksetet bak fremre passasjersete) og Toyota iQ (ifremre passasjersete).