<strong>VINTERDEKK:</strong> Piggfritt, piggdekk, nytt, gammelt eller billig? Årets test gir deg god hjelp til å velge. Foto: Per Ervland
VINTERDEKK: Piggfritt, piggdekk, nytt, gammelt eller billig? Årets test gir deg god hjelp til å velge. Foto: Per ErvlandVis mer

Sesongens beste vinterdekk

Dommen er klar. Her er sesongens testvinnere.

Det er sikkert som banken at det hver høst kommer en ny dekktest av sesongens vinderdekk, så også i år. Den mest relevante testen for det norske markedet gjøres i regi av NAF-bladet Motor, i samarbeid med andre nordiske aktører. Selve testen utføres av finske Test World, som jobber fullt og helt med forskjellige typer tester, blant annet for media.

DinSide har pristestet flere av dekkene i testen: Her er årets beste tilbud på vinterdekk

Få gjør tester

Å teste dekk er en svært ressurskrevende oppgave, uavhengig om det er for sommer eller vinter. Det må gjøres under forskjellige forhold, og relevante forhold. Testene må gjøres med innkjørte dekk, og hver dekktype må testes under helt like forhold. Mange av testprosedyrene må dessuten gjøres på egnet lukket bane. Alt i alt er det mye som skal ligge til rette for å gå inn i den vitenskapen det er å teste et dekk, for ikke å snakke om 15-20 forskjellige dekk. Detaljer som temperatur, luftfuktighet, lufttrykk, hjulgeometri, banedekke, hastigheter, og mye mer skal ligge til grunn og gjøres rettferdig. Det er en tålmodighetsprøve uten like. I år har NAF og Test World benyttet en Ford Focus 2,0 som kjøretøy, og dimensjonen er lik på alle dekk; 205/55 R16.

Også i år har NAF valgt å teste både piggdekk og piggfrie dekk. I tillegg har de tatt med to brukte piggdekk, og to brukte piggfrie dekk. Dette for å se utviklingen innenfor et dekks livssyklus.

Pigg eller piggfritt? Svaret er ikke helt enkelt.

Rune Korsvoll fra NAF-bladet Motor er norsk representant for årets store dekktest. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Nordisk for Norden

Rune Korsvoll fra NAF-bladet Motor holder i den norske regien, og besitter bred kunnskap om emnet dekk. Han er også med i juryen som kårer årets bil på europeisk nivå.
Fordi denne testen gjøres i og for det nordiske markedet, så anses den også å være den mest relevante for oss nordboere. Av den grunn kan det være at tester som utføres av ADAC, ICRT, eller andre mellomeuropeiske instanser, kan avvike noe resultatmessig fra den testen vi her gjengir.

Brukt eller nytt

Et spennende element i årets test er at de har valgt å ta med brukte dekk i tillegg. To sett med pigg, og to uten. Spesielt interessant er det at slitte piggdekk var de dekkene som gjorde det best på tørr asfalt. Dette skyldes først og fremst at piggene var nedslitt og hadde utspilt sin rolle. Deretter at gummiblandingen var så hard at den var mer lik hardheten til dekk som var ment for denne type forhold. Myke piggfrie dekk blir i motsetning som tyggegummi når temperaturen i luften og i asfalten blir høy, og de egner seg således dårlig. Men der stopper også de brukte dekkenes gode egenskaper.

Piggfritt eller pigg

Det piggede vinnerdekket var best på is og, og stilte uavgjort med piggfritt på snø. De faller derimot raskere i kvalitet, og de piggfrie gjør seg best blant dekk som er kjørt en tid. Dette fordi de beholder sin myke blanding med god festeevne.

Testpanelet har derfor slått fast at piggfritt var best blant de brukte, mens piggdekk var gode når de var nye. Du må med andre ord velge blant to onder, eller goder. Alt etter øyet som ser. Bra i nuet, eller best om litt tid.

Les mer om valget mellom pigg eller piggfritt.

Billig er ikke bra

Enkelte av de billige dekkene i testen hadde gode egenskaper, men i det store og hele råder testpanelet å styre unna billigdekk. Har du derimot et stramt budsjett, så er de dårligste nye dekkene i testen bedre enn de gamle brukte. Sett derfor heller på et sett nye rimelige enn å ri de gamle dekkene en stund til.

Nokian Hakkapeliitta 7 er årets testvinner med pigg. Vis mer


Testvinnerne

Testvinneren blant piggdekk er Nokian Hakkapeliitta 7. Om dette sier testpanelet av det gir en følelse av sikker kjøring, men at det ikke er opp mot de beste på våt vei og snøslaps. I tillegg støyer det noe mer enn de øvrige.

Vinneren blant de piggfrie er GoodYear Ultra Grip Ice+. Dette vinner på sine gjennomgående gode resultater, et dekk som er best av alle på slaps, og blant de bedre på både våt og tørr asfalt. I tillegg er det støysvakt. De øvrige resultatene finner du i tabellene nedenfor.

Med denne katta ute av sekken er det bare å ønske lykke til med handelen av nye vinterdekk.

For å være sikker på at du får beste mulige pris, så er det mulig å følge vår prisguide på nettopp nye vinterdekk. DinSide kommer tilbake med pristest av vinterdekk om kort tid!

Se opp for useriøse dekkforhandlere.

Når bør du skifte dekk?

Jan Ivar Engebretsen er kommunikasjonsrådgiver og bilekspert i NAF. Han har fem gode råd til de som er i tvil om de bør handle nye dekk.

  1. Lovlig nedre mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm, men NAF anbefaler minimum 3 mm der dekket er mest slitt.
  2. Lovlig grense på vinterdekk er 3 mm, men her anbefaler NAF 4 mm der dekket er mest slitt.
  3. Det er en jungel av priser og rabatter, så spør minst tre steder for å oppnå beste pris.
  4. Dekk er ferskvare, men det er ingen fare ved å handle et to år gammelt dekk som har vært lagret riktig.
  5. Ikke kjøp billigst.

Resultater fra NAFs store dekktest:

Piggdekk - de beste og det dårligste
DekkKarakter (10=meget bra, 4=dårlig)HastighetLasteindeksMerket rotasjonsveiMerket ut/innAnbefalt pris
       
Nokian Hakkapeliitta 78,4T (190 km/t)94JaNei2.480
Continental ContiIce Contact8,3T (190 km/t)94NeiJa2.500
Bridgestone Noranza 2 Evo8,1T (190 km/t)94JaNei2.423
Michelin X-Ice North XIN28,0T (190 km/t)94JaNei1.864
Pirelli WinterCarving Edge8,0T (190 km/t)94JaNei2.198
Vredestein Arctrac8,0T (190 km/t)94JaNei2.185
...      
Cordiant Sno-Max5,9T (190 km/t)91JaNeiIkke oppgitt
Kilde: NAF


Piggfrie dekk - de beste og det dårligste
DekkKarakter (10=meget bra, 4= dårlig)HastighetLasteindeksMerket rotasjonsveiMerket ut/innAnbefalt pris
Goodyear Ultra Grip Ice+7,4T (190 km/t)94JaNei2.540
Continental ContiViking Contact 57,3T (190 km/t)94NeiJa2.406
Nokian Hakkapeliitta R7,3R (170 km/t)94JaNei2.370
Michelin X-Ice XI 27,0T (190 km/t)91JaNei1.813
...      
Dunlop Graspic DS-36,3Q (160 km/t)91NeiNei2.004
Kilde: NAF


Hele testen leser du på nett her.