PERSONLIGE BILSKILT: Slik kan de nye personlige bilskiltene se ut. Foto: Øystein Fossum
PERSONLIGE BILSKILT: Slik kan de nye personlige bilskiltene se ut. Foto: Øystein FossumVis mer

Personlige bilskilt

Serverne til Vegvesenet krasjet

Fra og med torsdag kan du søke om å få personlig bilskilt også i Norge.

- Vi har gjort ytelsestester, men vi vet ikke hvor stor pågangen blir. Jeg kan si at vi er mest bekymret for om serverne tåler trykket.

Det sa seksjonsleder Heidi Øwre, ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Vegdirektoratet, til Dinside onsdag.

Torsdag klokka 11.00 åpnet Vegvesenet opp for at nordmenn kunne søke om personlige bilskilt.

Og det gikk som seksjonslederen fryktet - serverne krasjet.

Heldigvis tok det bare noen minutter før nettsidene var oppe å gå igjen. Ifølge Øwre skyldes feilen ikke overbelastning, men en «teknisk utfordring».

35 personer rakk likevel å logge seg inn på «Din side» og fikk gjennom søknader før det var gått ti minutter.

Klokka 13 melder Vegvesenet om at det i løpet av den første halvannen timen er det sendt inn 4.200 søknader på personlige skilt, og er gjort over 40.000 oppslag på oppslagstjenesten.

Nederst i saken kan du se hva som er lov og hva som ikke er lov til å ha på de personlige bilskiltene.

Pris og behandling

For i utlandet har de det. Presset fra bilentusiaster for å få det i Norge, har vært stort. Og fra og med torsdag klokka 11 får også norske bileiere sjansen til å søke om sine egne personlige bilskilt.

Til en pris av 9.000 kroner.

KRASJET: Slik så Vegvesen.no ut de første minuttene etter at klokka ble 11, torsdag. Vis mer

Ifølge uttalelser fra regjeringen og Vegdirektoratet skal pengene gå til å finansiere ordningen, da det vil sitte saksbehandlere i Trondheim, som fortløpende behandler skilt-søknader.

Overskuddet; det skal gå til trafikksikkerhetsformål.

- Hvor mye det blir beror på etterspørselen. Vi har gjort beregninger på dette. Jo flere som søker, desto mer overskudd, forklarer Heidi Øwre.

Seksjonslederen tror det vil ta minst én uke å få skiltene, etter å ha søkt på hjemmesidene til Vegvesenet.

Å søke skal gå raskt. Det er stemplingen av de nye skiltene som vil ta mest tid.

MEST BEKYMRET FOR SERVERNE: Seksjonsleder ved kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Vegdirektoratet, Heidi Øwre. Foto: Vegvesenet Vis mer

Manuell sensur

Og de som står klar med fingeren over «send-knappen», allerede torsdag klokka 11, må nok innstille seg på å vente litt lenger.

- En enkel søknad, som ikke er støtende eller lignende, går fortere igjennom. Om søknaden krever at saksbehandlerne må sette seg ned og vurdere tilfellet, vil naturligvis det ta lenger tid, forklarer Øwre.

Vegdirektoratet har nemlig ikke automatisk utstyr som kan avsløre «hemmelige» budskap i skiltingen.

Bruk av tall istedenfor bokstaver - «4» for «A» eller «1» for «I» - eller skjulte budskap, som først blir synlig i speilet, er blant utfordringer som gjør at saksbehandlerne av og til vil måtte bruke mer tid på prosessen.

- Det vil nok være noen som vil være morsomme og forsøke å lure oss. Derfor er det vår jobb å passe på at det ikke skjer.

Kan få skiltene klippet

FORNØYD:. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) strålte under pressetrefetf om personlige bilskilt på Risløkka trafikkstasjon i Oslo mandag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer

«Tiss» er eksempel på et vulgært budskap som kan oppfattes som støtende. Historiske navn eller begreper, som «Hitler», går heller ikke gjennom skiltsensuren i Trondheim.

- Vil og kan dere sjekke om jeg for eksempel har gjort narr av naboen min og puttet navnet hans, «Lars», på bilskiltet mitt?

- Uten å foregripe saksbehandlingen, så vil fokuserer vi på det som anses som allment støtende. Vi kjenner ikke til private forhold, og vil ikke gå inn i den private sfære. Om «Lars» klager til oss, vet jeg ikke om vi uten videre kan si at det er støtende.

- Men er det greit å benytte merkevarenavn?

- Det er i utgangspunktet få merkevarenavn vi sier nei til. Men dette blir manuelt behandlet, forklarer Øwre.

Hun legger til at det er eier av skiltet som er ansvarlig for budskapet. Om Vegdirektoratet ombestemmer seg, kan de i enkelte tilfeller kreve skiltet tilbake.

Om ikke eier leverer skiltene på forespørsel, vil de ved siste instans bli klippet.

Personlige bilskilt

LES OGSÅ:
Slik fungerer det å lade elbilen mens man kjører
Dette må du gjøre når bilskiltet blir stjålet
Seks klassiske tyske biler som har forandret seg kraftig