Seriøst fra Hyundai: Ny, mer "europeisk" Sonata

Hyundais femte generasjon av Sonata er nå i salg i Norge. Bilen er større, mer rommelig og virker mer eksklusiv enn forgjengeren.

Seriøst fra Hyundai: Ny, mer "europeisk" Sonata

  1. Ny Sonata: store bilder


Som vi skrev i forbindelse med førpremièren på Hyundai Grandeur (DinSide, 10/03/2005), annonserte Hyundai i forbindelse med at den nye Hyundai Sonata ble presentert i Paris i oktober 2004, forsterkede ambisjoner for det europeiske markedet. Veksten skal drives gjennom produkter som i større grad enn tidligere apellerer til europeisk smak og behov. Målsetningen er å oppnå en annenplass blant importørene til Europa så tidlig som i 2006. Nissan er i søkelyset...

Mer europeisk design.

Bilen har vokst. Med en lengde på 4,80 meter er den til og med litt i overkant av nye VW Passat, som er blitt en stor bil. Akselavstanden er 2,73 meter. (Nye Passat: 2,71). Nye Sonata er 1,83 meter bred og 1,46 meter høy. På samme måte som med den nye luksusmodellen Grandeur, synes vi at nye Sonata har mer egen personlighet enn forgjengeren. I tillegg til å være større har den også et klarere og mer markant designspråk, uten at vi ville gå så langt som til å kalle det spennende.

Interiørmessig er det blitt bedre plass til alle; baksetepassasjerene får 3 cm mer benplass enn hva tilfellet var i forgjengeren. I høyden er det 2,2 cm mer plass foran, og 1,5 cm bak. Men det er særlig bagasjerommet som har fått nyte godt av økt størrelse; det rommer nå 523 liter i følge VDA-målingen (kilde: Hyundai), mot 430 i den foregående Sonata.


Begrenset motorisering i første omgang.

Pr. i dag tilbyr importøren kun én versjon av nye Sonata. Den er utstyrt med en 2,4 liters bensinmotor som utvikler 161 hestekrefter og et dreiemoment på 219 newtonmeter. Forbruk etter EU-norm ved blandet kjøring oppgis til 0,87 liter på mila, hvilket virker helt OK. Girkassen er en firetrinns automat. Det hele skal i følge tallene vi innhenter fra Opplysningsrådet for veitrafikken gi en topphastihet på 202 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0 til 100 på 10,4. Disse tallene virker relativt beskjedne, men motoren har en egenvekt på nær 1500 kilo å mobilisere.


Dét burde ikke være noe problem i versjonen som har en V6 motor på 3,3 liter. Den kan produsere 236 hester. Den vurderes tatt inn til Norge ved et senere tidspunkt; i mellomtiden kan den spesialbestilles. Videre vil to (for norske kunder) interessante utgaver dukke opp fra 2006 års modell: en 2,0 liters CRDi dieselmotor på vel 140 hester og en 2,0 liters bensindrevet en hvis ytelser foreløpig er oss ukjent.

Hyundai fokuserer i klart større grad på kvalitet

Grunnlaget for Hyundais forsterkede ambisjoner reflekteres gjennom arbeidet som åpenbart er blitt gjort på kvalitetssiden. Således ble utgående Sonata i fjor utpekt til beste bil i sitt segment i det anerkjente amerikanske analysefirmaet J.D. Powers' undersøkelse av forbrukernes kvalitetsoppfatning. I tillegg hadde merket den klart sterkeste forbedringen av graden av forbruker-oppfattet kvalitet mellom 1998 og 2004. Som produsent ble Hyundai rangert ett poeng bak førstemann Toyota, og delte annenplassen med Honda. Det dreier seg her om såkalt "Initial Quality Study", det vil si at undersøkelsen er basert på oppgaver innhentet fra forbrukerne etter tre måneders eierskap av bilen.

Utstyrsnivået er helt greit. Versjonen som i dag importeres til Norge kan blant annet skilte med følgende: klimaanlegg, el-vinduer, 16-tommers aluminiumsfelger, hastighetskontroll, seks kollisjonsputer, montert alarm. ESP og aktive hodestøtter, for første gang på Hyundai, kompletterer et ellers normalt sikkerhetsnivå.

Nye Hyundai Sonata er tilgjengelig i Norge i versjonen 2,4 GLS, som beskrevet, for rett i underkant av 370.000 kroner.

Klikk her for store bilder.

Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder