Sensasjonelt rask: Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet

I fjor kunne vi berette om den fantastiske DTM-versjonen av CLK med AMGs kompressormatede V8-motor på 5,5 liter som yter 582 hestekrefter. Nå har Mercedes kuttet av taket på den og presenterer den som verdens raskeste fireseters kabriolet.

Sensasjonelt rask: Mercedes CLK DTM AMG Cabriolet

  1. Store bilder!


CLK-klassen har etter manges mening størst grad av eksistensberettigelse som kabriolet. Allikevel har det tatt nesten halvannet år fra DTM-kupéen kom frem til den åpne ekstrembilen nå endelig blir presentert for publikum. Det har nok ligget litt av en utfordring i å få til en fullt brukbar kabriolet-versjon av en såpass ekstrem bil som gateutgaven av CLKs racing-variant, basert på bilen som vant det prestisjefylte Deutsche Touring Masters (hvorav initialene DTM) i 2003 - det tyske mesterskapet for "standardbiler". Tidligere sto forresten ikke M'en for Masters men for Meisterschaft...

100 eksemplarer

Det ble produsert 100 stykker av DTM-kupéen, og produksjonen av den åpne bilen vil være begrenset til det samme antallet. Målet i begge tilfeller er at kunden skal få anledning til å anskaffe et fullverdig Mercedesprodukt hva angår kvalitet og egenskaper på vei, kombinert med den beste motorsportteknologien tilgjengelig for standardmodeller - i dette tilfellet den kompakte kupéen eller kabrioleten CLK.


Verdens raskeste

Motoren er en 5,5 liters AMG V8er med kompressor. Den yter 582 hestekrefter og har et imponerende dreiemoment på 800 newtonmeter ved 3.500 omdreininger. Dette maskineriet gjør den (relativt) lette bilen i stand til ovennevnte akselerasjon som befinner seg i supersport-klassen. Det er forøvrig 0,1 sekund "tregere" enn kupé-søsteren som klarte øvelsen på fabelaktige 3,9 sekunder. Likeledes har man tross all iherdig jobbing med stivhet og stabilitet funnet det mest fornuftig å begrense toppfarten på kabrioleten til "bare" 300 kilometer i timen mot 320 på kupéen. Ytelsene er altså noe i underkant, hvilket ikke forhindrer at Mercedes stolt kan gå ut og forkynne at dette er verdens raskeste åpne fireseters kabriolet.

Racing-teknologi på veien

CLK + DTM + AMG: Det blir en trippel-trippel sammenstilling av bokstaver som er litt tungfordøyd, men som symboliserer samarbeidet mellom de tre aktørene Mercedes (generell produktutvikling), H.W.A. - som er racing-teamet som i år er ansvarlig for C-klassen som deltar i DTM - og AMG på motorteknologi. Motorsport er stikkordet for understell, giring og aerodynamikk. Vektreduksjon og aerodynamikk ivaretas med karbonfiber/plastlegeringer i større karrosserideler samt i aerodynamiske "utvekster" som spoilere, skjørt og vinge. Girkassen er AMG "speedshift" - en femtrinnstransmisjon som betjenes fra rattet og gir hyperraske skift. Hjuloppheng og understell har et høydejusterbart system typisk for motorsport med viderutviklet stabilitets- og antispinnsystem samt multidisk-differensialbrems på bakakselen.

De første av de hundre håndbygde DTM-kabrioletene skal leveres til kunder i løpet av første halvår 2006.

Store bilder finner du her

Les utfyllende om kupéen CLK DTM AMG her

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder