Foto: Porsche
Foto: PorscheVis mer

Sensasjonelle ytelser i Panamera

Porsche ligger ikke på latsiden. De beviser her at de ikke bare driver "papirpushing", men at de også utvikler ledende bilteknologi.

Porsche Panamera nærmer seg og, i første omgang er det bare V8-modeller som vises. Men, det er ikke enden på visa. Det kommer flere motorvarianter og ikke minst en hybridversjon.

Porsche velger å lansere Panamera med V8-motorer koblet til enten bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Innstegsmodellen heter Panamera S (bakhjulsdrift) og er ustyrt med en 4,8-liters V8 som yter 400 hestekrefter. Kraften går via enten sekstrinns manuell girkasse, eller dobbelkløtsj girkasse med syv gir.

Med dobbelkløtsj girkasse klarer den 0 til 100 på 5,4 sekunder og toppfarten blir 283 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,08 liter per mil, noe som resulterer i et CO2-utslipp på 253 gram per kilometer.

Med Sport Chrono-pakke som inneholder blant annet Launch Control, synker 0 til 100 til 5,2 sekunder.

Manuell girkasse blir ikke tilbudt i Norge. 0 til 100 stiger til 5,6 sekunder og CO2-utslippet stiger fra 253 til 293 gram per kilometer. Med andre ord er dobbelkløtsjkassa meget effektiv.

I Tyskland vil denne bilen med dobbelkløtsjkasse starte på snaut 100.000 euro (cirka 870.000 kroner). Her hjemme vil den koste, hold dere fast, 1.737.000 kroner. Av dette er 780.545 er avgift.

Firehjulsdrift

Den samme motoren leveres også med firehjulsdrift. Det er fortsatt 400 hestekrefter fra en 4,8-liter. Denne varianten, 4S, har syvtrinns dobbelkløtsjkasse som standardutstyr og klarer 0 til 100 på 5,0 sekunder. Toppfarten er 282 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,11 liter per mil, og det gir et CO2-utslipp på 260 gram per kilometer.

Sport Chrono-pakke kan også leveres her. Dermed synker 0 til 100 til 4,8 sekunder.

Denne er i Tyskland priset til 102.000 euro. Her hjemme blir det, hold dere enda litt bedre fast, 1.800.000 kroner. Av dette er 808.704 kroner avgift.

Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche
Foto: Porsche


Turbo

Hvis det virkelig skal gå unna legger vi til at turbo-versjonen også kommer med en gang. Slagvolumet er også her 4,8 liter og effekten er 500 hestekrefter. Dreiemomentet er 700 newtonmeter. Denne motoren er utstyrt med to turboladere. Panamera Turbo kommer kun med dobbelkløtsjkasse og firehjulsdrift. 0 til 100 går unna på sensasjonelle 4,2 sekunder. Toppfarten er 303 kilometer i timen. Forbruket er oppgitt til 1,22 liter per mil, noe som gir 286 gram CO2 per kilometer.

Med Sport Chrono-pakke synker 0 til 100 til 4,0 sekunder takket være Launch Control.

Denne bilen er priset til 135.00 euro i Tyskland, og denne gangen kan dere holde dere skikkelig fast, her hjemme blir det 2.401.000 kroner når alle instanser som mener å ha noe med dette å gjøre, har fått sitt. Avgiften er 1.089.714 kroner.

Alle Panamera-motorer har direkte innsprøytning for lavere forbruk og utslipp, og alle modeller med dobbelkløtsj girkasse kommer med automatisk stop- og start-funksjon som gjør at motoren ikke går for eksempel mens du venter på grønt lys i et lyskryss.

Rå stereo

Panamera kan leveres med stereo fra Burmester. I alt skal 16 høytalere drevet av en forsterker med over 1.000 watt effekt, støttet av en basshøytaler drevet av en egen forsterker med 300 watts effekt, sørge for bortimot konsertnivå på lyden i bilen.

Porsche Panamera kommer på markedet i september i år.