Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Sensasjon fra Porsche

GENEVE (DinSide Motor): Vi lot oss imponere av konseptbilen 918 Spyder i Genève - og nå bekreftes at den kommer i salg.

Porsche 918 Spyder ble først presentert som konsept fra Volkswagen-konsernets side. Nå er det også bekreftet at den kommer i produksjon. På sett og vis overtar den tronen etter Carrera GT, og designen kan se ut som en kombinasjon av denne og Boxster ispedd elementer fra baneraceren RS Spyder.

Skal produseres

Denne bilen er uten tvil historisk og utgjør en markant milepæl i Porsches historie. Bilen utgjør intet mindre enn en sensasjon. I et intervju med det britiske magasinet Autocar, sier Porsche-sjefen Michael Macht at trykket fra publikum og internt i organisasjonen har vært enormt. Dermed kom beslutningen om å sette bilen i produksjon, og Porsche kommer snart til å åpne for bestillinger.

«Denne bilen er uten tvil historisk og utgjør en markant milepæl i Porsches historie.»


Sensasjonell bil

Hvorfor er dette en sensasjon? Jo, her har vi å gjøre med en supersportsbil som skal kunne sette rekordartede rundetider på en bane - men som også skal kunne kjøres utslippsfritt i bytrafikk.

Ved blandet kjøring skal den kunne klare seg med 0,3 liter bensin per mil. Økonomisk på transportetappene, med andre ord... Det setter de svimlende ytelsestallene i perspektiv: Toppfart på 320 km/t og 0-100 på 3,2 sekunder kvalifiserer i høyeste grad til supersportsbil-status.

Nødvendig med kutt

Målsetningen for bilen når det gjelder utslipp og forbruk er selvsagt satt opp, ikke bare for imagets skyld, men også fordi det i fremtiden vil bli nødvendig for bilprodusenter av denne typen å redusere gjennomsnittsnivået på utslipp fra sine produkter ganske kraftig. Dette fordi EU-myndighetene vil fortsette å skjerpe kravene på dette nivået.

(Andre eksempler er Ferrari, som presenterte en hybrid i Genève, og Aston Martin, som skal produsere en liten bybil med lave utslipp).

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Knut Moberg
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Over 700 hk

Men nå tilbake til vårt teknologiske vidunder. Sportsbilentusiaster kan ta det helt med ro, her er mye og bra motor. Kjernen i kraftverket er en V8-bensinmotor på 3,4 liter, midtmontert - altså foran bakakselen. Motoren utvikler "mer enn" 500 hestekrefter og drar opp til 9.200 omdreininger per minutt.

Så til den elektriske biten. Det finnes en elmotor på forakselen og en på bakakselen. Dette gir ytterligere 218 hestekrefter, og det hele forbindes med drivhjulene gjennom Porsches utmerkede syvtrinns dobbeltkløtsj-girkasse. Vi har gode erfaringer med denne - det kan du lese om her. Porsche har greid å holde vekten på bilen nede takket være utstrakt bruk av karbonkompositter, aluminium og magnesiumlegeringer. Den veier under 1.490 kilo.

Fire kjøremodi

Hva synes du om Porsche 918 Spyder?

Dette er... (Avsluttet)
...herlig rått(88%) 812
...unødvendig(6%) 53
...kjipt(4%) 33
...vet ikke(3%) 29
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Energien lagres i en væskeavkjølt litiumion-batteripakke som ligger bak cockpiten. Den kan lades fra en vanlig stikkontakt. For å unngå å slippe ut avgasser i byen er det mulig å kjøre i full elektrisk modus i opp til 25 kilometer. Man har for øvrig tre andre kjøremodi å velge mellom:

  • Hybrid modus gir en så effektiv energiutnyttelse som mulig ved å kombinere på optimal måte eldrift og bensindrift, uansett hvordan man kjører. Dette gir de beste forbrukstallene ved blandet kjøresyklus, altså 0,3 liter per mil / 70 gram CO2 per kilometer.
  • Neste nivå er Sport Hybrid, som favoriserer ytelser og kanaliserer mest krefter mot bakhjulene med automatisk momentfordeling mellom hjulene for optimale kjøreegenskaper.
  • Race Hybrid-modus er det man velger for å sette rundetidsrekorder, og Porsche hevder at denne bilen skal klare Nordschleife på Nürburgring på 7 minutter og 30 sekunder - raskere enn Carrera GT i sin tid. Her kombineres el- og bensingenererte krefter maksimalt for de høyest mulige ytelsene, og når batteriet er tilstrekkelig ladet kan man bruke en E-Boost-knapp som gir ekstra krefter i noen sekunder - for å kjøre forbi eller maksimere akselerasjonen.
Vi vet foreløpig lite om når Porsche 918 Spyder kommer på markedet eller hva den kommer til å koste. DinSide lover å komme tilbake med mer informasjon så snart den blir tilgjengelig.

Det er ikke så veldig lenge siden vi kjørte Porsches versting inntil nylig, nemlig Carrera GT. Det kan du lese om her.