Selvsikker, ny Zafira

Nye Zafira vil klatre på salgsstatistikkene med god grunn. Bedre sikkerhet og greie priser er de viktigste argumentene for den nye bilen.

Selvsikker, ny Zafira

  1. Store bilder!
  2. Motorer og priser


GØTEBORG (DinSide Motor): Også tar den seg mye bedre ut med mindre kassepreg og tøffere linjer. Selv om prisene likner på Vectra, er det trekk fra den mindre Astra som går igjen på fleksibilen. Og som Astra, er Zafira blitt mer sportslig og dynamisk, og også lett å kjenne igjen som en Opel. Store logoer og kjennetegn som panserprofiler og kromlister dukker opp også på Zafira, og med ett litt mer avrundet tak ser den mye sprekere ut en forgjengeren.

En liten prisfordel

I forhold til viktige konkurrenter som Volkswagen Touran og Toyota Corolla Verso virker det som Zafira har en liten prisfordel. Den billigste Zafiraen begynner på 261.000 kroner, mens du må henholdsvis 10.000 og 20.000 kroner opp for de billigste utgavene av konkurrentene. Vil du ha dieselmotor er forskjellene enda større i Zafiras favør.

Og inntrykket Zafira gir er helt på høyde med konkurrentene, og selv om den ytre forbedringen er mest iøynefallende er det den betydelig mer moderne følelsen i interiøret som gir størst positivt inntrykk over litt tid.

Suksessoppfølger

Forrige generasjon var definitivt en suksess for Opel, og også i Norge har Zafira solgt svært godt. Da Volkswagen og Toyota våknet og meldte seg på i denne klassen, ble det litt tyngre å selge Zafira. Med den nye på plass vil Opel igjen være konkurransedyktige, og etter prøvekjøringen tror vi at forgjengerens suksess ikke skal bli en bør den nye ikke klarer å bære.

Det tror heller ikke importøren, de satser på å selge 1.200 biler i år, og for neste år håper de på nesten 3.000 biler der en tredjedel skal være særnorske varebiler på grønne skilter.

Praktiske løsninger


Det er like mange forskjellige seteløsninger som det er syvseters fleksibiler på markedet. Vår vurdering er at seteløsningen i Zafira er markedets nest beste, kun slått av siste generasjon Toyota Corolla Verso.

Seteløsningen er den samme som i forrige generasjon Zafira, og den største fordelen er at du ikke trenger å ta seter ut av bilen. I nye Zafira virker det som om hendler og spaker er litt enklere å operere enn i forgjengeren.

For å gjøre om Zafira til syvseter må du vippe opp seteputen i rad to, skyve denne forover, og så kan de to bakerste setene vippes opp fra gulvet. Deretter må rad to skyves tilbake igjen, og seteputen vippes ned.

Større

Zafira har strukket på seg, men selv om en økning på 15 centimeter virker mye er det først og fremst fronten som har strukket på seg for å sørge for bedre fotgjengerbeskyttelse. Zafira er også blitt bredere, og selv om taket nå skråner mer bakover, oppleves den som større innvendig. Bagasjerommet er 45 liter større enn i dagens utgave.

Særlig i forsetene virker det nå luftigere, og ved å lage håndbrekket som gasspakene på et fly er det frigjort ekstra plass i midtkonsollen. Det er også lettere å finne en god kjørestilling.

Økt sikkerhet

Den nye Zafiraen gjør det bedre i kollisjonstester, og kanskje enda viktigere - ESP (elektronisk stabilitetssystem) er standard på alle modeller. I kollisjonstesten gjennomført av Euro NCAP får Zafira fem stjerner, det samme som Touran og Corolla Verso. Dagens Zafira fikk tre stjerner i samme kollisjonstesten.

Zafira er også tidlig ute med en ny sikkerhetsdetalj. Bremselysende pulserer i styrke ved hard oppbremsing, og målet er å redusere sjansen for påkjørsler bakfra.

Med motorer fra 100 til 200 hestekrefter varierer naturlig nok prisene en del. Mer om motoralternativer og priser finner du her.