LITEN, MEN STOR: Chrysler Portal har tre meter akselavstand. Mellom der ligger batteriene. Foto: Chrysler
LITEN, MEN STOR: Chrysler Portal har tre meter akselavstand. Mellom der ligger batteriene. Foto: ChryslerVis mer

CES 2017: Viser Chrysler Portal

Selvkjørende elbil med tre seterader

På årets Consumer Electronic Show skal bilbransjen vise sine elektriske idéer og tanker. Her er Chrysler Portal. 

Denne uken åpnet Consumer Electronic Show i Las Vegas. Messen har lang tradisjon for å vise alt fra kommende elektroniske duppedingser, de sykeste tv-skjermene, de største kjøleskapene til de tyngste hi-fi kreasjonene.

I de senere årene har biler blitt mer og mer elektrifisert, både på den ene og andre måten, og bilbransjen har nærmest kuppet showet.

FLERBRUKSBIL: Portal er en typisk flerbruksbil, eller mpv, som de også kalles. Foto: Chrysler Vis mer

En av de som slår på stortromma i år er FCA, eller Fiat Chrysler Automobiles. De har laget konseptbilen Portal, som virkelig ser ut som en konseptbil. Likevel er det lett å se hva den er basert på, eller skal bli til, for likhetene mot nye Chrysler Pacifica er ikke veldig bortgjemt. En annen som lanserer ny elbil på CES 2017 er Faraday Future, med sin FF91,

God plass

Portal Concept er en fullelektrisk minivan i amerikansk målestokk. Bare akselavstanden måler 3 meter, litt mindre enn Pacifica, men er likevel så stor at den med europeiske øyne ikke akkurat er mini.

Akselavstanden er likevel med på å gi god plass til batteriene, som er bilens eneste energilager.

At en ny bil vises i elektrisk versjon er likevel ingen bombe. At den skal være selvkjørende er litt mer spennende, og når vi ser interiøret blir vi minnet om at en fører av kjøtt og blod er uønsket i fremtiden. Men før du kommer så langt må du åpne sidedørene for å komme deg inn. Det gjøres i form av en skyvedør som er delt på midten. Fremre del skyves fremover, og bakre del går bakover. I midten åpenbarer et stort hull seg, og det er bare å stige inn.

Ryddig og informativt

Vel inne finner du et dashbord med en skjerm i nær sagt hele bilens bredde, men veldig få knapper. Skjermen er konfigurerbar, og lar deg se det du ønsker, når du ønsker det. FCA har tatt hintet, og har i tillegg implementert hele ti ladestasjoner for mobiltelefoner og nettbrett rundt om i bilen. Så godt utstyrt skal bilen være at FCA foruten hjemmet og jobben kaller bilen for «det tredje stedet».

SCIENCE-FICTION: Det ser nesten skremmende ut, men sånn kan fremtidens bil se ut innvendig. Foto: Chrysler Vis mer

Setene går på skinner, og kan flyttes frem og tilbake. De kan også legges flatt for mer bagasjeplass, eller de kan fjernes helt for enda mer. Ettersom batteriet ligger i bunnen blir gulvet helt flatt når alle setene er ute.

Hurtiglades

Portal burde også duge som elbil, om den skulle komme på markedet. Batterikapasiteten skal være på hele 100 kWt, noe bare Tesla tilbyr per i dag. Det skal være nok energi til å forflytte Portal rundt 40 mil på en lading.

I tillegg skal bilen kunne takle de nye 350 kW laderne som sies å komme, og som kan overføre nok energi til at du skal kunne komme deg nye 1,2 mil per minutt ladetid.

Portal skal som sagt være selvkjørende. Først med en del begrensninger, men den skal enkelt kunne oppdateres etter hvert. Bilen har også ansiktsgjenkjenning og lager profiler på de personene som kjører den oftest. Disse profilene kan hjelpe for integrasjonen mellom alt fra brukernes kjøremønster til musikkvalg, i tillegg til seteinnstillinger og lignende.

Foruten alt dette skal bilen også være oppkoblet til enhver tid, og byr alle personer som befinner seg i bilen på trådløst internett – naturligvis. Om vi noen gang får se bilen på veien?

Det er lov å håpe.

Store dører: Portal har to skyvedører på hver side, og får på den måten markedets største døråpning. Foto: Chrysler Vis mer

Les også:
Neste Nissan Leaf skal få minst 32 mil rekkevidde

Derfor er vi ikke overbevist over de sju nye elbilene fra Ford