<b>I PRAKSIS:</b> Her er fjernlysene slått på, men i synsfeltet til den møtende bilisten er kun nærlyset aktivt og bilisten blendes ikke. Nyheten er at dette nå blir tilgjengelig i mange modellrekker. Vi testet systemet i en BMW 3 GT, og det fungerer utmerket. Foto: BMW
I PRAKSIS: Her er fjernlysene slått på, men i synsfeltet til den møtende bilisten er kun nærlyset aktivt og bilisten blendes ikke. Nyheten er at dette nå blir tilgjengelig i mange modellrekker. Vi testet systemet i en BMW 3 GT, og det fungerer utmerket. Foto: BMWVis mer

Selektive fjernlys så du aldri behøver dimme

Med BMWs Selective Beam kan du la fjernlysene være på uansett.

Mange bilprodusenter har introdusert automatisk nedblending. BMW er blant dem som har tatt opptil flere skritt videre. LED-hovedlys kom i 2011, selektiv lysstråle (på 7-serie) i 2012 og laserlys (på sportsbilen i8) nå i 2014.

DinSide har vært i Tyskland og testet den nye teknologien.

Mørkets farer

Rett før påske deltok vi på et nattlig arrangement på BMWs testanlegg i Garching nær München.

Temaet: Night & Sight.

Bakgrunn: Mens bilens sikkerhetssystemer generelt har bidratt til betydelig å redusere antallet trafikkulykker, er antallet ulykker på grunn av manglende sikt foruroligende høyt.

Dette bør du sjekke selv: Slitt frontrute kan gi optiske bedrag, spesielt ved mørkekjøring

Flere systemer

I Tyskland viser offentlig statistikk at det forekommer flere ulykker når det er mørkt enn når det er lyst, og det til tross for at det er en god del mindre trafikk på veiene.

Flere bilprodusenter arbeider derfor intenst med å forbedre sikten for bilister i mørket. LED-hovedlys er for eksempel nå på full fart inn også i folkelige bilklasser - xenon og bi-xenon er ikke lenger det ypperste, og neste etappe er laser-lysene..

BMW er blant de som er kommet så langt at de kan presentere flere systemer som i ekstreme tilfeller kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Noe kan du bidra med selv, også om du har en gammel bil: Slik får du matte lykter til å skinne.

Selektivt fjernlys

Vi har ved selvsyn forsøkt hva selskapet så langt har gjort for å redusere problemet. Av det som nå tilbys på nye modeller fra merket, er systemet som har fått navnet Selective High Beam eller selektivt fjernlys.

Første versjon ble introdusert på 7-serie i 2012 og det er ekstrautstyr på nye BMW X5. Enkelt forklart går det for det første ut på at man ikke lenger må blende ned fra fjernlysene når man møter eller tar igjen andre trafikanter. Men det er ikke det nye - stadig flere bilprodusenter tilbyr jo automatisk nedblending.

Det som virkelig var nytt er den selektive nedblendingen, det vil si at fjernlysene fortsetter å lyse opp unntatt akkurat der hvor det ville vært sjenerende for den andre parten i trafikkbildet.

I etterkant har også andre produsenter kommet med lignende systemer.

I tillegg har også BMW utviklet nattsyn-assistenter og laserlys, som vi vil komme tilbake til i en senere sak.

ILLUSTRERT: Hvit bil har selektive fjernlys på og møter rød bil. I rød bils synsfelt, dimmes fjernlysene slik at disse kun er aktivert utenfor - mens nærlysene er aktivert innenfor. Den møtende bilen kjører gjennom en slags "tunnell" midt i den ellers kraftige lysstrålen, samtidig som føreren av den hvite bilen beholder mye bedre sikt til sidene for den møtende bilen enn tilfellet ville vært med bare nærlys. Foto: BMW Vis mer


Fjern- og nærlys - samtidig!

Vi fikk teste de selektive fjernlysene, som er basert på kamera og bevegelige lykt-elementer, i praksis i en BMW 3-serie GT.

Vi kunne konstatere at det fungerer overraskende bra i praksis. Det er faktisk svært behagelig å beholde godt opplyste forhold rundt bilen - som med fjernlys - også når man møter noen eller ligger bak forankjørende trafikk.

ILLUSTRERT: Hvit bil har selektive fjernlys på og møter rød bil. I rød bils synsfelt, dimmes fjernlysene slik at disse kun er aktivert utenfor - mens nærlysene er aktivert innenfor. Den møtende bilen kjører gjennom en slags "tunnell" midt i den ellers kraftige lysstrålen, samtidig som føreren av den hvite bilen beholder mye bedre sikt til sidene for den møtende bilen enn tilfellet ville vært med bare nærlys. Foto: BMW
I PRAKSIS: Her er fjernlysene slått på, men i synsfeltet til den møtende bilisten er kun nærlyset aktivt og bilisten blendes ikke. Nyheten er at dette nå blir tilgjengelig i mange modellrekker. Vi testet systemet i en BMW 3 GT, og det fungerer utmerket. Foto: BMW


Slipper slitne øyne

Kjøring i mørket innebærer nemlig tradisjonelt at man enten bare har et begrenset opplyst felt foran bilen - nærlys - når andre trafikanter befinner seg innenfor fjernlysenes rekkevidde, eller et vidt og langtrekkende et.

Hver gang man skifter fra det ene til det andre, må øynene tilpasse seg, alltid med en viss treghet, som innebærer risiko for ikke å få øye på ting man burde vært oppmerksom på, enten i eller ved siden av veien.

Her er videoen som viser hvordan systemet virker:


Og slik unngår du at vinduene dugger vekk sikten