Sekshjulingen på vei

Det ser ut til å bli alvor med Covinis sportsbil med tre aksler...

Det italienske teknologifirmaet Covini Engineering annonserer på sin hjemmeside at de takket være inngåelsen av et joint venture med selskapet PMI, har entret produksjonsfasen for supersportsbilen med den spesielle egenskapen at den har to aksler foran og dermed seks hjul i alt.

Sikrere egenskaper

Covini mener nemlig at dette medfører bedre bremseegenskaper, komfort og retningsstabilitet. Sikkerheten får også et løft: Vannplaning unngås fordi det fremste hjulparet får unna vannet for det neste. Et hjul som eksploderer vil også få mindre dramatiske konsekvenser. Teknikken ble en tid (1976-1978), benyttet i Formel-1 av Tyrrell med lovende resultater oppnådd av Patrick Depailler og Ronnie Pettersson, men utviklingen ble ikke fulgt opp tilstrekkelig og strandet på utilpasset dekk-teknologi.

PMI Covini C6W, som bilen vi her har med å gjøre heter, har hittil kun eksistert som prototyper i form av en lukket og en åpen variant. Den ble vist første gang på bilutstillingen i Genève i 2005, og snodig nok annonseres produksjonen i det verdensøkonomien sliter med en stadig tøffere lavkonjunktur.

440 hk

Vis mer

Sekshjulingen på vei

  1. Store bilder av Covini C6W
Vis mer


Innmaten i C6W er en V8-motor "lånt" fra Audi. Her yter 4,2-literen ifølge produsenten 440 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 470 newtonmeter ved 2.700 omdreininger. Bilen er lett (under 1.200 kilo) og bilen får dermed superbil-ytelser med en topphastighet på 300 kilometer i timen. 0 til 100 er ikke oppgitt, men burde ikke ta mer enn snaue fire sekunder.

Covini oppgir at hjuldimensjonene foran er 205/45-15 mens bakhjulene er størrelse 345/25-20.

Flat og bred

Som seg hør og bør en supersportsbil er denne lav; med saksedørene lukket er den bare 108 centimeter høy. C6W er 418 centimeter lang (omtrent som en VW Golf), og 199 centimeter bred.

Store bilder her!

Spennende løpebane

Hvem er så denne Covini? Jo, en driftig italiener med fornavn Ferruccio, som etterhvert har rukket å bli en eldre herre. Hans sønn Giancarlo kjører for øvrig racing med Alfa Romeo. F. Covini startet selskapet Covini Engineering i 1978 og har siden arbeidet med utvikling av prototyper i forbindelse med forsknings- og utviklingsprosjekter/programmer - noe som hadde vært mer av en hobby frem til da. I følge selskapet har de deltatt i cirka 200 slike programmer i løpet av de siste 30 årene, blant annet utviklingen av Dragon Fly - det ultralette toseters helikopteret, og superbilen Callaway C7.

Video:


Sportsdiesel

Av Covinis egne produkter kan nevnes prototyper utviklet i samarbeid med produsenten av dieselmotorer VM Motori:

- T44 Soleado (1978), en firehjulsdrevet sportsbil med modulært karosseri;
- T40 Summit (1986), en luksuriøs 2+2-kupé drevet av en firelitersmotor med eksperimentelt "overboost"-system;
- B24 Sirio (1982), en toseters sedan som ifølge Covini var første bil med produksjonsdieselmotor til å nå 200 km/t;
- C36 Turbotronic (1998), en kupé som greide 300 km/t.

Covini er dermed en av de som i bakgrunnen har hjulpet dieselteknologien fremover til den suksessen den har i dag.

Se de store bildene her!