Sekser i TT

Det har gått over fire år siden vi så TT på norske veier for første gang. I april kan de som fortsatt har penger og som ikke har fått designet i vrangstrupen buldre rundt med den største motoren så langt.

Sekser i TT

  1. Store bilder


TT har gått sin seiersgang i Norge. Det er svært få ufornuftige sportsbiler til såpass høy pris som har solgt så bra. TT kupé kom først på markedet i 1998 og roadstervarianten kom i 1999. I dag tilbys både kupé og roadster med enten 180 eller 225 hestekrefter og firehjulsdrift.

I tillegg finnes 180-hesteren med forhjulstrekk og en versjon med 150 hestekrefter.

3.2

Alle effektuttakene er basert på den velbrukte 1,8-literen med turbo. Nå kommer det en 3,2 liters V6 med 250 hestekrefter. Vinkelen er bare 15 grader mellom sylinderrekkene, slik at det er kanskje like mye en rekke. Vi kan kalle det en klasesekser. Den er i hvert fall kompakt og passer greit på tvers i TT.

Marginalt raskere

Klasesekseren gjør ikke TT nevneverdig mye raskere. I forhold til 225-hesteren forbedres 0 til 100 kilometer i timen med to tideler og toppfarten øker med syv kilometer i timen fra 243 og opp til sperren på 250. Dreiemomentet ligger på 320 newtonmeter fra 2.800 til 3.200 omdreininger.

DSG

Ja, det er en ny kryptisk trebokstavers forkortelse. Antagelig er det ikke mange som har hørt om dette før. Det er en ny girkasse som Audi kaller Direct Shift Gearbox (DSG). Den baserer seg på en vanlig 6-trinnskasse. Det høres merkelig ut for oss, men i følge pressemeldingen skal det være mulig å legge inn to gir samtidig og å akselerere for eksempel gjennom både første og andre gir ute å merke girskiftet. Det løses gjennom blant annet ved å benytte to kløtsjer som er integrert i hverandre.

Dyrt

Vi regner med å prøve bilen til våren. Funksjonaliteten kan vi evaluere da. Bilen er på markedet i Norge i april. Kommer noen til å kjøpe denne? Neppe. 1,4 liter ekstra slagvolum og 250 hestekrefter gjør at prisen stiger med cirka 125.000 kroner i avgifter bare på grunn av motoren. I tillegg kommer avgift for ekstra vekt og mer moms. Prisen blir da over 700.000 kroner og dermed er TT 3.2 så og si usalgbar i Norge. Vi tror det som er igjen av potensielle kunder på nye TT holder seg til 1,8 literen som koster fra 468.800 til 573.400 kroner.

Relaterte artikler

  • Her finner du våre Audi-tester
  • Her finner du flere Audi-nyheter