KLASSISKE BILER: VW Passat, både som tredørs-, femdørs- og stasjonsvognutgave. Foto: VW
KLASSISKE BILER: VW Passat, både som tredørs-, femdørs- og stasjonsvognutgave. Foto: VWVis mer

Klassiske biler

Seks klassiske tyske biler som har forandret seg

Dette har skjedd med de tyske klassikerne siden de så dagens lys første gang.

At bilene har utviklet seg mye siden den tyske ingeniøren Carl Benz fikk patent på den første «moderne» bilen i 1886, er det liten tvil om.

Siden det som faktisk var verdens første automobil i 1771, har utviklingen vært desto større.

Men selv i dag skjer det store forbedringer med framkomst-midlene våre - hybrid- og elbiler, automatgir, GPS og tekniske duppeditter og bedre kjøreegenskaper er bare noen av framskrittene.

Fra én modell til den nye utgaven ser vi ikke nødvendigvis de store forandringene. Men går vi flere tiår tilbake i tid for å sammenligne, oppdager vi plutselig at utviklingen har vært meget stor.

Derfor har vi her samlet seks klassiske tyske biler som har forandret seg kraftig siden sin første generasjon.

6. Har vokst sånn «Passat»

VW Passat fra 1973. Vis mer
Slik ser dagens Passat-modeller ut. Foto: VW Vis mer

Dette er én av Volkswagens aller største suksesser og bestselgere gjennom tidene. Siden fødselen i 1973, til i dag, har imidlertid Passat vokst betraktelig.

Passat (1973) Passat (2015)
Lengde:4,19 m4,767 m
Bredde:1,6 m1,832 m
Høyde:1,36 m1,456 m
Akselavstand:2,47 m2,791 m

Familiebilen har dessuten blitt rundere i kantene, i likhet med de fleste andre modeller som har levd et like langt liv.

I dag har til og med lillebror Golf vokst forbi og blitt en enda større bil enn den første Passaten.

5. Taxien?

Mercedes-Benz W115.  Vis mer
Mercedes-Benz E-klasse. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

«Pappa har fått seg ny bil!» E-klasse har siden starten vært forbeholdt direktør-standen, enten vi snakker 1968 eller 2017.

MB W115 (1968) MB E-klasse (2016)
Lengde:4,68 m4,923 m
Bredde:1,772 m1,852 m
Høyde:1,441 m1,468 m
Akselavstand:2,75m2,939 m

Likevel vil kanskje onde tunger påstå at E-klasse er bilen for de som liker å kjøre taxi, da dette er én av de bilmodellene som topper registreringsstatistikken for taxier - både i Norge og mange andre land.

De som ikke vil ha det stempelet kjøper seg en BMW 5-serie i stedet ...

4. Gressklipperen

BMW 5-serie fra 1972.  Vis mer
Dagens luksuriøse 5-serie. Foto: BMW Vis mer

... og denne er så absolutt gjenkjennbar! Da snakker vi om bilen - ikke om dama på bildet.

BMWs 5-serie er faktisk én av de klassiske bilene som har avveket minst, fra 70-tallsoppskriften fram til dagens modell.

5-serie (1972) 5-serie (2017)
Lengde:4,62 m4,936 m
Bredde:1,69 m1,868 m
Høyde:1,425 m1,479 m
Akselavstand:2,636 m2,975 m

Til tross for likhetstrekkene har likevel 5-serie forandret seg ganske mye, den også - spesielt under panseret.

Med sin bakhjulsdrift, uten elektronisk kontroll, var det ikke helt sjelden man kunne komme over en 5-serie ute i grøftekantene, vinterstid.

Heldigvis har kjøreegenskapene blitt betraktelig bedre i 2017-utgaven.

3. «Never change a winning car»

MILLIONBIL: Slik har Porsche 911 forandret seg fra 1. generasjon i 1963 til i dag. Vis mer

Gratulerer! Porsche har akkurat produsert sin 911 nummer 1.000.000.

Du ble ikke forvirret over tallene? Porsche har solgt masse av sin mest ikoniske bil.

«Never change a winning team», sies det i fotballen. Det har Porsche gjort til sitt mantra, med vidunderbarnet 911.

Er det én bil som ligner på seg selv, er det Porsche 911 - SPORTSBILEN (nesten) alle voksne barn ønsker seg!

2. Den klasseløse

VW Golf Mk1. Vis mer
VW Golf Mk7. Foto: Volkswagen Vis mer

Salget av Boblas etterfølger tok umiddelbart av, etter lanseringen i München i 1974. Den nye billigbilen Golf 1 solgte imponerende 6,8 millioner eksemplarer fram til Golf 2 tok over i '83.

Golf I (1974) Golf VII (2012)
Lengde:3,705 m4,255 m
Bredde:1,61 m1,799 m
Høyde:1,395 m1,452 m
Akselavstand:2,4 m2,637 m

Siden den gangen har bilen vokst betraktelig i alle retninger - men solgt like bra.

Nå har til og med lillebror Polo vokst forbi Golf 1. I dag er det minstemann, Volkswagen Up, som har tatt over hvor førstegenerasjon Golf startet - blant annet med GTI.

Uansett, VW Golf er fortsatt en av verdens aller mest solgte biler. Fasongen er den sammen. Og bilen kjøres fortsatt av både direktørfruen og fabrikkarbeideren.

1. Ny Rekord

Opel Rekord fra 1982.  Vis mer
Opel Insignia Grand Sport fra 2017. Foto: Opel Vis mer

Nei. Ikke salgsrekord, men Opel Rekord!

Opel Rekord (1977) Opel Insignia (2017)
Lengde:4,595 m4,897 m
Bredde:1,725 m1,863 m
Høyde:-1,455 m
Akselavstand:2,670 m2,829 m

Én av Norges mest populære storbiler har vokst alle veier, men kanskje ikke like mye som mange av de andre bilene her.

Rekord kom opprinnelig som Olympia Rekord på 50-tallet, og kunne for eksempel være bilen for de som vurderte å kjøpe Peugeot 504 - senere 505, men som ikke tok sjansen på å handle fransk.

Bilene var spesielt populære blant de som heiet på Lillestrøm eller Bayern München.

PS: Vi kommer til å følge opp denne saken, med andre klassiske biler. Tips oss gjerne i kommentarfeltet om klassiske biler vi kan skrive om.

LES OGSÅ:
Ny bilnøkkel koster nok mye mer enn du hadde trodd
De ni mest spennende elbilene vi venter på
Så langt kan du kjøre når drivstofflampa starter å lyse