Vis mer

Se, så vakkert!

Klassisk italiensk håndverk, håndbanket aluminium, V12 på 630 hester... Aaah!

Hva??? Har du ikke hørt om Faralli & Mazzanti, sier du? Det er en alvorlig mangel i almenkunnskapen om bil.

Vi har jo til og med skrevet om dem tidligere her på DinSide, i forbindelse med at de lanserte den meget eksklusive sportsbilen Antas V8. Spørsmålet den gang (i april 2006), var om det kunne bli stort mer eksklusivt.

Vel, her er svaret. Det heter Vulcan S V12.

Hyper-eksklusivt

I motsetning til Antas er ikke denne modellen teknisk hovedsaklig basert på Maserati. Den virker på mange måter som et mer selvstendig produkt. Faralli & Mazzanti hadde i mange år som hovedgesjeft å restaurere klassiske sportsbiler og ble blant annet eksperter på å banke ut elegante karosserideler i aluminium og å håndsy eksklusive skinninteriører. Med egne modeller er de i ferd med å benytte seg av denne uvurderlige ekspertisen for å bli produsenter i egen rett av de mest eksklusive italienske sportsbilene man kan tenke seg. I forhold til Antas V8 er åpenbart Vulcan V12 nok et skritt i denne retningen.

Mer stilren

Stilmessig mer enn hinter Faralli & Mazzanti Vulca S tilbake til de klassiske italienske GTene. Designer er ungareren Zsolt Tarnok og vi synes han har gjort en god jobb. Der vi syntes Faralli & Mazzanti Antas V8 var en litt voldsom miks av stilarter, nølende mellom Ferrari, Bugatti og Talbot Lago, synes vi Vulcan S er mer stilren og mer rendyrket italiensk. En fremtidig klassiker, spør du oss. (Se for øvrig lenke til vår sak om Antas V8 nederst i artikkelen).


Etruskisk skulptør

Så, hvorfor Vulca og ikke Vulcan? Jo, navnet har de kultiverte bilprodusentene hentet fra den mystiske etruskiske kulturen. Vulca de Veio er den mest kjente etruskiske skulptøren, blant annet kjent for sin Apollon-skulptur.

(For spesielt interesserte: Etruskerne hadde sitt kjerneområde i det som i dag heter Toscana. Etruskernes storhetstid var på 500- og 400-tallet før Kristus. Hvor de opprinnelig kom fra vet man ikke med sikkerhet den dag i dag...)

0-100 på 3,9 sek.

Vis mer


Fra høykultur til harde fakta: Dette er ingen "liksom-sportsbil" men en seriøs aktør i det ypperste sportsbilsegmentet. Om bilens chassis er i stand til å håndtere de kreftene bilen byr på kan vi ikke uttale oss om, men ytelsene er på papiret meget imponerende. Motoren er en 5,8-liters V12 som byr på 630 hestekrefter og like mange newtonmeter - høyt oppe i registeret. Vi snakker altså om en turtallsmotor, og den skal besørge akselerasjon fra 0 til 100 på 3,9 sekunder og, om ønskelig, nå en maksimal hastighet på 335 kilometer i timen.

Avpasset pris

Og så til det vulgært pekuniære: Prisen på kontinentet skal ligge på mellom 2,5 og 3 millioner kroner. Da vi ikke regner med at dette er en spesielt "miljøriktig" bil er det nærliggende å tro at en eventuell norsk kunde vil måtte bla opp minst fem millioner kroner for mesterverket.

Men da besitter han også en sjelden juvel, og i og med at modellen skal bygges i maksimum ti eksemplarer kan han være sikker på at han er eier av en bilmodell som bidrar i svært liten grad til klimaendringene...

Her kan du lese om en annen eksklusiv bil fra Faralli & Mazzanti.

Denne artikkelen ble første gang publisert 28/03-2009