Nye Bentley Mulsanne til høyre. Klassikeren Bentley 8-litre fra 1930 til venstre. Foto: Bentley
Nye Bentley Mulsanne til høyre. Klassikeren Bentley 8-litre fra 1930 til venstre. Foto: BentleyVis mer

Se opp, Rolls-Royce!

Nå står lanseringen av helt nye Bentley Mulsanne for døren.

Detaljene om Bentleys nye flaggskip, som skal erstatte den nå pensjonerte Arnage, er blitt sluppet litt etter litt. Vi har nå et ganske komplett bilde av den gedigne luksusbilen, som går i strupen på tungvektere (bokstavlig talt) som Rolls-Royce Phantom og Maybach og til en viss grad også Aston Martin Rapide og Porsche Panamera.

Les her: "Bentley knuser Rolls og Maybach".

Les vår prøvekjøring av Rolls-Royce Phantom her.

Le Mans-referanse

Bentley Mulsanne er et navn kjennere vil dra kjensel på. Det ble brukt på en Rolls-Royce-tvilling (Rollsen het Silver Spirit/Silver Spur), som var på markedet mellom 1980 og 1992. Bilen er for øvrig oppkalt etter den raske rettstrekningen på Le Mans-banen. Det har å gjøre med Bentleys stolte historikk, med fem seiere nettopp på denne banen.

I salg til sommeren

Mulsanne ble vist så tidlig som i august 2009 i anledning Pebble Beach Concours D’Elegance i California, og vi kunne beskue den første gang på bilutstillingen i Frankfurt i september samme år. Og nå står altså omsider lanseringen for døren og den britiske produsenten, som tilhører Volkswagen-konsernet, har endelig sluppet detaljinformasjonen om sitt nye flaggskip etter flere pressemeldinger som ga bitvise opplysninger om bilen.

Nye Mulsanne ble forhåndsvist på bilutstillingen i Frankfurt i 2009. Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Nye Bentley Mulsanne til høyre. Klassikeren Bentley 8-litre fra 1930 til venstre. Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley
Foto: Bentley


Sportslig luksuriøs

I forhold til Rolls-Royce er Bentley mer sportslig orientert, noe som er blitt tydeligere etter at de to merkene skilte lag i 1998. (Rolls-Royce er i dag eid av BMW). Les her om Bentley Continental Super Sports. En Bentley skal allikevel også være en fullverdig luksusbil og især flaggskipet - den største modellen.

Bentley har også en luksuriøs kupé over Continental GT på rangsstigen. Les om Bentley Brooklands her.

Hint til fortiden

Designen skal være en hyllest til 50-tallets S-type som man særlig kjenner igjen i fronten med de dominerende hovedlyktene på hver side av den tradisjonelle Bentley-grillen. Ellers er designen slik den "skal være" på en luksus-Bentley; et langstrukket paner, kort overheng foran og langt overheng bak. formgivningen fremstår som muskuløs og potensielt dynamisk, men samtidig elegant og eksklusiv. Og det er nettopp denne kombinasjonen merket Bentley handler om.

Bentley Mulsanne er 558 centimeter lang, 193 centimeter bred og 152 centimeter høy. Akselavstand: 327 centimeter - noe som borger for god innvendig plass.

Eksklusivt interiør

Interiøret er selvsagt ultra-luksuriøst med treverk og skinn av ypperste kvalitet og en mengde forskjellige utførelser etter kundens ønske. Det samme gjelder selvsagt utstyr, der alt tenkelig som finnes er tilgjengelig. For hver produserte bil tar det 170 arbeidstimer - nesten halvparten av samlet produksjonstid - å ferdigstille interiøret. Håndverkerne bruker opptil 14 timer bare på rattet!

Fantastisk drag

Motoren er også et hint til fortiden - V8-motoren har nemlig et slagvolum på klassiske 6.750 ccm. Den skal allikevel være helt ny og dermed ha et redusert forbruk og ditto utslipp av CO2. De foreløpige tallene her er henholdsvis 1,69 liter per mil og 393 gram per kilometer. Noen miljømester blir nye Mulsanne selvsagt ikke. Men det er ytelsene og karakteristikken på motoren som vil interessere den potensielle kjøper. Og en Bentley skal ha mengder med trekkraft fra et lavt turtall - og det har Mulsanne. Hele 1.020 newtonmeter stilles til disposisjon for føreren, og det fra lave 1.750 omdreininger. Fantastisk for en bensinmotor. Man må opp på Bugatti Veyron-nivå for å gjøre det bedre.

Antallet hestekrefter er mer normalt - dem er det 512 av. Ytelsene på veien står det respekt av for en doning på 2,6 tonn: 0-100 tar 5,3 sekunder og toppfarten ligger like under 300 km/t. Bentley Continental har bakhjulsdrift og kreftene overføres via en åtte-trinns automatgirkasse fra ZF.

Bentley lanseres til sommeren og koster fra ca. 2,2 millioner kroner i Storbritannia. Regn dermed en totalpris på over 4,5 millioner dersom du vil hente hjem en til Norge.