Se nye Audi A4

En av Frankfurt-utstillingens store stjerner blir Audi A4 i helt ny utførelse.

De som hadde forventet en designrevolusjon vil unektelig bli skuffet, men dem er det nok ikke mange av - kupéen A5 hadde avslørt en god del av designfilosofien som også ligger til grunn for A4s formgivning, og overraskelsen er minimal.

De fleste er enige om at designen er vellykket, harmonisk og balansert, men man skal være ihuga Audi-entusiast for å synes designen er ny og spennende. Kontinuitet er et nøkkelord her - og forøvrig er mange av den mening at dagens A4 er såpass aktuell at den godt kunne fått leve et år eller to til.

Se store bilder av Audi A4 her

Men konkurransen er tøff i mellomklasse-premium-segmentet, og Audi har nok villet posisjonere seg aggressivt så fort som mulig etter lanseringene av BMW 3-serie (to år siden) og Mercedes C-klasse (i år).

Betydelig større

Likheten med A5 er tydelig. Diodebaserte kjørelys kommer med tilvalget Xenon. Vis mer

Se nye Audi A4

  1. Store bilder!
Vis mer


Den nye bilen har vokst seg stor - og er især blitt betydelig større enn BMW 3-serie. Nå er A4 sedan 470 centimeter lang (+18 centimeter i forhold til forgjengeren). Også bredden er storbilaktig: 182,6 centimeter - fem centimeter mer enn utgående A4.

Ny bil? Få full oversikt over DinSides biltester

Selvfølgelig er A4 noe mer enn A5 med fire dører, men bilene deler plattform, den kupéaktige fasongen går igjen, og fronten er lik. Det betyr også at siste generasjon A4 har fått bedre vektfordeling ved at forakselen er blitt flyttet fremover 15,4 centimeter, noe som skal ha blitt muliggjort ved at differensial og kløtsj (eller momentomformer i tilfelle automatkasse) har byttet plass. Dette skal i hovedsak gi bedre kjøreegenskaper, spesielt ved aktiv svingkjøring. Det mest synlige resultatet er det korte overhenget foran.

Mer plass - mindre vekt

Akselavstanden har økt kraftig, og er nå hele 281 centimeter. Baksetepassasjerene er tilgodesett med en god del mer benplass enn tidligere - 3,6 centimeter mer i knehøyde, ifølge Audi. Også innvendig bredde og høyde er blitt økt.

Til tross for betydelig økte dimensjoner er nye A4 gått ned i vekt; innstegsversjonen A4 1.8 TFSI har en egenvekt på 1.410 kilo.

I første omgang kommer A4 med fem ulike motorer, og diesel er gitt prioritet.

Sjekk hva bilen din er verdt

Diesel

Vis mer


Spesielt vil det knytte seg interesse til nykommeren A4 2.0 TDI. Kjent navn - nytt innhold. I motsetning til forgjengerens sterke men lite raffinerte pumpe-dysemotor snakker vi her om en aktuell Common-Rail kreasjon med piezo-elektrisk innsprøytning som foregår under 1.800 bar. Toppeffekten på rekkefireren er 143 hestekrefter og dreiemomentet på 320 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.750 o/min til 2.500 o/min.

2.0 TDI skal akselerere fra 0 til 100 km/t på 9,4 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 215 km/t og forbruket er oppgitt til 0,55 liter per mil - noe som vil gjøre det mulig å kjøre mer enn 110 mil på en tank (denne rommer 65 liter).

Vis mer


Audi A4 kommer også med to V6-dieselmotorer ved lansering. 2.7 TDI har 190 hestekrefter og 400 Nm fra 1.400 o/min til 3.250 o/min. 0-100 tar 7,7 sekunder og bilen skal greie 226 km/t på Autobahn. Oppgitt forbruk: 0,66 liter per mil ved blandet kjøring. 3.0 TDI yter 240 hester og solide 500 Nm fra 1.500 til 3.000 o/min. Dette gir 0-100 på 6.1 sek og en toppfart på 250 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,69 liter per mil.

Bensin

Vis mer


A4-kundene får i starten kun valget mellom to bensinmotorer, en rekkefirer og en V6. Begge har direkte bensininnsprøytning og turbo. Innstegsmotoren er 1.8 TFSI som med 1.798 cc utvikler 160 hestekrefter og presterer 250 Nm dreiemoment fra 1.500 til 4.500 o/min. Med manuell girkasse skal denne gjøre 0-100 på 8,6 sekunder og 225 km/t er toppfart. Etter EU-standarden er forbruket 0,71 liter per mil - 0,11 mindre enn foregående modell.

A4 3.2 FSI med V6-motor er inntil videre den mest effektsterke A4-versjonen. Den utvikler 265 hestekrefter og leverer et dreiemoment på 330 Nm fra 3.000 til 5.000 o/min. Med firehjulstrekk (quattro), som er standard, og sekstrinns manuell girkasse skal den klare 0 til 100 på 6,2 sekunder. Toppfarten er 250 km/t og forbruket ved blandet kjøring oppgis til 0,92 liter per mil - en forbedring på 0,12 liter i forhold til dagens modell.

Oppdaterte girkasser

Ikke bare motorene er blitt oppgradert, også transmisjonene er blitt mer aktuelle. Avhengig av versjon og om man har med for- eller firehjulsdrift å gjøre, kan man velge mellom sekstrinns, manuell girkasse som er standard på alle utgaver, sekstrinns automat (Tiptronic) eller den trinnløse girkassen Multitronic. Sistnevnte er blitt betydelig videreutviklet i forhold til den man finner i dagens A4 og har et "sport"-program med åtte inndefinerte trinn. Multitronic kan ikke kombineres med quattro firehjulsdrift og er derfor ikke tilgjengelig på 3.0 TDI og 3.2 TFSI som har firehjulsdrift som standard.

Forbedret utstyrsnivå

Vis mer


I forhold til utgående A4 er utstyrslisten blitt lengre både hva angår standardutstyr - blant annet er automatisk klimaanlegg nå standard på alle versjoner - og ekstrautstyr. A4 følger i så måte A5 som på mange måter er bilens forløper. Med tilvalget xenon-lykter følger for eksempel de spektakulære kjørelysene som består av 14 dioder (se vår lenke til saken om diodelys). Ellers kan A4 utstyres med sikkerhetselementer som adaptiv fartsholder, kamerasystem som hjelper sjåføren til å holde rett kurs og varselsystem for kjøretøy som kommer bakfra ved filskifte.

Nye A4 premièrevises i Frankfurt i september og kommer i salg i Tyskland i november. Der vil listeprisen starte på tilsvarende cirka 210.000 kroner - et nivå vi bare kan drømme om. Den norske importøren forsikrer imidlertid at prisene vil bli interessante etter norske forhold, men de er ikke fastsatt ennå.

Bilen skal vises på utstillingen bil07 på Lillestrøm fra 7. november og lanseres i Norge mot slutten av året.

  • Store bilder av nye Audi A4 finner du her!
  • Vi har testet Audi A5. Les testen her!
  • Les om diodelykter her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder