Vis mer

Se det gliset

Med gliset mener vi ikke bare bilens oppsyn, men også den generelle fremtoningen.

Mazda er, sammen med Citroën og den andre franske bilerkene, blant de mest ivrige når det gjelder å stille ut spektakulære konseptbiler - i betydningen livaktige designstudier.

Av de vi kommer på i farten kan vi nevne i fleng: Kabura, Taiki, Furai, Kiyora, Kazamai, Ryuga, Senku, Hakaze og Nagare (Puh!) Her altså Mazda Shinari - for en gangs skyld et konsept som minner oss litt om en bil vi har sett før. Hadde du også lagt merke til det? Fisker Karma, ja...

Ford gikk veien

Mange finner det riktignok frustrerende at disse studiene i bilindustrien sjelden eller aldri finner veien til produksjonslinjene uten dyptgående endringer. Et nylig unntak er Hondas hybridsportsbil, CR-Z. Allikevel viser disse studiene hvilken designfremtid merket ser for seg; det mest fremtredende eksemplet i så måte er utvilsomt Fords konsept Iosis fra 2005 var en tydelig forløper for hele dagens produktrekke fra Ford - dog først og fremst dagens Mondeo.

Mazda 6

Men her det altså snakk om Mazda. Bilmerket fra Hiroshima har de senere årene utvilsomt - til en viss grad sammen med Honda - vært det mest spennende japanske bilmerket når det kommer til design. Mazda 6 er den spenstigst utseende bilen i mellomklassen, og rendyrker ifølge produsenten ekte japansk design. (Les vår test av den nylig oppgraderte modellen her).


Dyptliggende japansk

Sjefsdesigneren, Youichi Sato, gikk grundig til verks i sitt foredrag for oss om hvordan han med formgivningen av nye Mazda 6 har villet utkrystallisere en rendyrket japansk design. Sato-san forklarte for oss hvordan han og designer-teamet hadde hentet frem det han beskriver som rendyrket japansk design fra tre komponenter som ligger dypt i japansk kultur, tradisjon og formspråk: 1) Yugen - som har med harmonien mellom bestanddelene i et landskap og de naturlige omgivelsene å gjøre; 2) Rin - som dreier seg om verdighet, som i Japan inkluderer viljestyrke og målbevisst konsentrasjon (symbol: samuraisverdet); 3) Seichi - hvilket betyr raffinert og nøyaktig.

Vår mening var den gang (og er for så vidt fortsatt):

"En skarp og kompakt utseende design som inneholder en subtilt nyansert balanse mellom kraft, eleganse og rolig autoritet er resultatet. Vi, og mange med oss, synes det fungerer bra."

Dette gjelder også Mazda Shinari-konseptet, selv om vi her aner en grad av aggressivitet som ikke er tilstede i Mazda 6. (Visstnok er Nagare-designkonseptet nå erstattet av Kodo...) Men Fisker Karma, som kommer i produksjon om noen måneder, har ikke å rødme. "Great minds think alike" gjelder også i designverdenen.

Og aner du noen hint av Aston Martin, har det samme årsak. Som også heter Fisker, for øvrig...