SJELDEN VARE: BMW Turbo er på Norges-besøk, som ett av to eksemplarer i verden. Foto: Fred Magne Skillebæk
SJELDEN VARE: BMW Turbo er på Norges-besøk, som ett av to eksemplarer i verden. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

BMW Turbo 1972

Se den live: 1 av 2 i verden

Hørt om BMW Classic? Du møter dem på Oslo Motor Show, der de har med seg en sjelden sak.

I 1972 hadde Tyskland æren av å arrangere OL i München. Dette kom det mye godt ut av, også når det gjelder bil. BMW presenterte blant annet konseptbilen BMW Turbo, en bil som den gang skulle vise siste skrik i nymotens design og teknologi.

Nå er den ene av to produserte biler på besøk i Norge.

Ikke overraskende er det Oslo Motor Show som er arenaen der bilen dukker opp.

Fremtidsrettet

Bilen er designet av Paul Bracq, og formet som en svært lav sportsbil. Den er i tillegg krydret med måkevingdører og en spesiell lakk utvendig. Innvendig var selve førermiljøet svært futuristisk til å være på den tiden.

Ikke veldig mye av dette ser vi i dagens biler, men vi snakker da også om en bil nær 50 år gammel.

Designen ligner veldig på BMW M1, en bil som også snart har jubileum. Så var da også dette en forgjenger av den kjente M1.

SPESIELL: Det er et tydelig slektskap til BWM M1. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

To herrer

Oslo Motor Show får også besøk av to personligheter sammen med disse bilene. Den ene er Prins Leopold von Bayern. Den andre er Norbert Knerr, lederen for det som i dag heter BMW Classic, en egen avdeling under BMW som har som oppgave å bidra med alt som har med historiske biler, oppussing av klassiske BMW, og skaffe til veie alt fra underlag, tekniske tegninger, deler til biler som skal pusses opp, og mye mer.

Denne avdelingen reiser også rundt og kjøper opp interessante objekter for å bevare dem langt inn i fremtiden. Men som Porsche-foredler Paul Walker en gang sa;

Noen biler må dessverre dø for at andre skal få leve.

Det han mente var at man dessverre måtte slakte noen biler for at andre skulle få deler. Slik jobber BMW Classic også, til dels. De kjøper ofte objekter kun for å slakte dem på grunn av delene.

– Vi har heldigvis mange biler på lager, forteller Nobert Knerr, og sikter til deres store lager rett utenfor München, med fire etasjer fulle av restaurerte og urestaurerte biler.

LEDER BMW CLASSIC: Norbert Knerr er ansvarlig for avdelingen som tar for seg de klassiske bilene hos BMW. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kunne det være interessant med en BMW E21 med bare 5.000 kilometer på klokka da, under vi, og refererer til en bil som ligger ute på Finn.no.

– Absolutt, det kunne være interessant forteller Norbert Knerr i det han drar duken av Turbo-modellen til forventningsfulle gjester på standen.

Showbilen vil være på plass på Oslo Motor Show frem til messen stenger på søndag.