Lamborghini feirer sin 50-årsdag om dagen, og man kan trygt si med pomp og prakt. Her er Lambo-sjefen Stephan Winkelmann i ferd med å kjøre merkets nyeste, Egoista, (!) inn på galla-podiet - iført kledelige jubileums-solbriller. Foto: Lamborghini
Lamborghini feirer sin 50-årsdag om dagen, og man kan trygt si med pomp og prakt. Her er Lambo-sjefen Stephan Winkelmann i ferd med å kjøre merkets nyeste, Egoista, (!) inn på galla-podiet - iført kledelige jubileums-solbriller. Foto: LamborghiniVis mer

Se den helsprø Lamborghini Egoista

Vi kan i dag avsløre hvorfor Egoista er det perfekte navnet på Lamborghinis nyeste.

Slik kan det gå når en temperamentsfull italiener får gi fritt utløp for sin emosjonelle kreativitet. Walter da Silva er designsjef i Volkswagen-konsernet og som sådan har han fått boltre seg med sitt designteam i anledning Lamborginis 50-årsjubileum, som feires i disse dager.

Å dømme etter disse bildene, kan det virke som om det fòr en aldri så liten djevel i ham da han og hans medarbeidere omsider fikk anledning til å tenke annerledes enn VW Golf, Skoda Octavia eller Audi A3 (dette ikke til forkleinelse for noen av de nevnte modellene!)

Lamborghini med ekstrem-SUV

Slik ser den ut:

Gala
Lamborghini feirer sin 50-årsdag om dagen, og man kan trygt si med pomp og prakt. Her er Lambo-sjefen Stephan Winkelmann i ferd med å kjøre merkets nyeste, Egoista, (!) inn på galla-podiet - iført kledelige jubileums-solbriller. Foto: Lamborghini


Dette er ikke første gang Egoist-begrepet er blitt brukt i bilsammenheng. Les bare her...

Ekstrem-hedonisme

Hva synes du?

Lamborghini Egoista er: (Avsluttet)
Ikke pen, men kul(38%) 534
Vakker(24%) 337
Drømmebilen med stor D(22%) 304
En skam(10%) 136
Usikker(6%) 83
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Vi tror ikke vi behøver å oversette modellens navn, Egoista. Bilen representerer ifølge produsenten hedonisme i sin ekstreme konsekvens. Det er en bil som er designet for én person, og kun én. Den er beregnet på det "hypersofistikerte mennesket, som bare vil ha det mest ekstreme og det mest spesielle", for å sitere en pressemelding utsendt fra Sant'Agata Bolognese, Lambo-hovedkvarteret der jubileumsfesten utspant seg. Designen er åpenbart inspirert av luftfartens verden og spesielt, presiserer Lamborghini, av Apache-helikopteret.

Her er hypersportsbilen til 19 millioner!

Super-brøl

Lamborgini Egoista har fått en motor fra øverste hylle: En 5,2-liters V10-motor som forsyner de voldsomme hjulene med 600 hestekrefter. Vitner som var tilstede under 50-årsgallaen forsikrer at lyden fra den fikk hele festsalen til å riste idet Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann kjørte den inn på scenen, der han fikk selskap av den ansvarlige for formgivningen, en tydelig følelsesmessig preget da Silva.

Den beste Lamborghini noensinne

Derfor!

Men nå kommer avsløringen: Dette har med følelser å gjøre - utelukkende. Og om Lamborghini alltid dreier seg om bilene for de få, tar denne det et langt steg lenger: Den er en bil for seg selv, i sin egne absolutte ensomhet. Bare følelser. Aldriland eller Drømmeland.

Bilen skal aldri eies av noen, sier Lamborgini, og vil dermed forbli en drøm, for alle.