<b>TOYOTA TIL BEGJÆR!</b> Vi synes designen på denne bilen - Toyota FT-1 Graphite - er helt rå. Så, blir det det entusiastene har ventet på i flere år, nemlig neste Toyota Supra?  Foto: TOYOTA
TOYOTA TIL BEGJÆR! Vi synes designen på denne bilen - Toyota FT-1 Graphite - er helt rå. Så, blir det det entusiastene har ventet på i flere år, nemlig neste Toyota Supra? Foto: TOYOTAVis mer

Se den heftige Toyota FT-1

Toyota bekrefter at FT-1 er en viktig bil for dem. Men når kommer det en produksjonsversjon?

I forbindelse med at den virtuelle FT-1 «Vision GT» konseptbilen nylig ble vist av Toyota kommer nå en versjon fra den virkelige verden.

Mer sofistikert

Vi synes denne er enda råere enn bilen som ble utviklet i forbindelse med at Toyota entret Polyphonys spillverden med supersportsbilen FT-1 for «Gran Turismo 6». Den nye tolkningen av den iøynefallende konseptbilen har nå fått en ny grafitt lakkfarge i stedet for den opprinnelige røde som ble vist første gang under årets Detoit Motor Show. Interiøret har også fått en ny utførelse, med såkalt saddle tan (salfarget), skinnelementer som har til hensikt å gi et mer sofistikert uttrykk.

At en mer spenstig designfilosofi generelt er i ferd med å bre seg hos Toyota, viser tydelig den nyeste minibilen, Aygo generasjon II, som vi nylig prøvekjørte.

Tidlige signaler kom for øvrig med NS4-konseptet i 2013.

Inspirert av moderne superhelter

Interiørdesignerne for FT-1 hentet ifølge Toyota inspirasjon fra moderne superhelt-filmer, spesielt bruken av høyteknologiske materialer for karakterenes kostymer, i motsetning til trikoter og skarpe farger brukt av de mer tradisjonelle superheltene.

SOFISTIKERT: Vi aner Ferrari-inspirasjon i interiøret, som Toyota beskriver i detalj i sin pressemelding. Foto: TOYOTA Vis mer


3D-effekt

For å oppnå et avansert og intrikat interiør i FT-1, vurderte Toyotas CALTY design team i California ifølge produsentens beskrivelse skinnets tykkelse, struktur og tekstur for å finne den perfekte kombinasjonen. Et metallisk nett i setene sørger for ventilasjon, og gir også en dristig effekt som står i stil med kabinens andre metallelementer. Et preget mønster på instrumentpanelet gir en teknisk 3D-effekt.

Selene Lee er designer hos CALTY og forklarer i pressemeldingen vi har mottatt: «Fra starten av FT-1 prosjektet ville vi at føreren skulle ha en flytfølelse (sic!) når han sitter ved rattet - og være i stand til å fokusere på veien og ikke noe mer».

Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
SOFISTIKERT: Vi aner Ferrari-inspirasjon i interiøret, som Toyota beskriver i detalj i sin pressemelding. Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
Foto: TOYOTA
TOYOTA TIL BEGJÆR! Vi synes designen på denne bilen - Toyota FT-1 Graphite - er helt rå. Så, blir det det entusiastene har ventet på i flere år, nemlig neste Toyota Supra? Foto: TOYOTA


James Bond

FT-1 bygger på en over 45-årig sportsbilhistorie hos Toyota, fra James Bond-bilen 2000GT fra 60-tallet til gatebilfavoritten Supra. Men den skal være resolutt moderne og designerne kaller formgivningen «funksjonelt skulptural».

STO MODELL: Dette er Toyota 2000GT fra 1967 - med klassiske og rene sportsbillinjer. Den har til og med vært James Bond-bil (You Only Live Twice, med Sean Connery). Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Dynamiske luftinntak i fronten og en vinge som kan felles inn bak har til hensikt å gi Toyota FT-1 optimal aerodynamikk. De som husker konseptbilen Toyota FT-HS, som vi skrev om i 2006, vil kjenne igjen en del elementer.

Og vi må ikke glemme at det fra Toyota-konsernet har kommet en sensasjonelt sprek supersportsbil i nyere tid - den eksklusive Lexus LFA, som vi fikk ratte rundt Nürburgring i 2011.

Klar i september

Fra september kan spillere av Playstation-spillet «Gran Turismo 6» være i stand til laste ned tre forskjellige utgaver av FT-1: både den røde og den grafittfargede modellen, sammen med racingutgaven «Vision GT» edition.

Video:


Så var det realitetenes verden, da. FT-1 Graphite ble nylig vist på bilshowet ved Pebble Beach, Monterrey, California og ser helt produksjonsklar ut. Men så var det innmaten. Her kan vi bare gjenta det vi skrev da den første utgaven var blitt vist:

Hva med motor?

Vi vil for vår del tro denne opplevelsen først kan bli fullgod når bilen får en motor. Og selv om den vitterlig ser ut til å bevege på seg på bildene, ser det ut fra pressemeldingen til Toyota i denne omgang ikke ut til at den har noen.

Spøk til side: Vi ser (fortsatt) frem til å få vite mer om hva slags drivlinje denne konseptbilen faktisk er utstyrt med. Vi tar ikke store sjansene om vi tipper at den er hybrid, og at den har høye ytelser og lavt (normert) forbruk.