<b>NESTE GENERASJON:</b> Audi synes nok selv dette er revolusjonerende - men det er vel egentlig bare en tilpasning til vår tid? Men de spinnville felgene avslører at dette er en konseptbil. Foto: AUDI
NESTE GENERASJON: Audi synes nok selv dette er revolusjonerende - men det er vel egentlig bare en tilpasning til vår tid? Men de spinnville felgene avslører at dette er en konseptbil. Foto: AUDIVis mer

Se den fantastiske Audi-stasjonsvognen

Mange vil nok huske Audis nye designkonsept Prologue fra i fjor høst. Her er et nytt et!

Før man leser videre er det greit å vite at på Audi-språk betyr Avant stasjonsvogn. Eventuelt noe stasjonsvogn-lignende...

Snart er det bilutstilling i Genève og der viser Audi konseptbilen Audi prologue Avant. Den skal ifølge produsenten by på en smak av fremtidig design samtidig som den viser teknologi som snart er produksjonsklar.

Ny versjon

Det var på bilutstillingen i Los Angeles i fjor høst at Audi viste Audi prologue, som vi omtalte da. Den skulle være en forsmak på Audis fremtidige designspråk og var utformet som en stor coupé.

Det er bare gått fire måneder og allerede vises nå en ny versjon - Audi prologue Avant, som Audi presenterer som en ny tolkning av Audis Avant-filosofi.

VIL VEKKE OPPSIKT: Joda, sett fra siden er Audi prologue Avant smått spektakulær - på en relativt diskret måte! Foto: AUDI Vis mer


Diger bil

Den store stasjonsvognen skal kombinere dynamikk, form og funksjon, Med en lengde på hele 511 centimeter og en bredde på 197 er Audi prologue Avant utvilsomt en voluminøs bil.

Samtidig må det innrømmes at proporsjonene fremstår som både sportslige og elegante på bildene. Linjene er skarpe og silhuetten preges av flere former og kurver enn på dagens stasjonsvogner fra Audi.

Når det er sagt: Vi er langt fra noen designrevolusjon i Ingolstadt!

Vi synes fortsatt for eksempel at Mercedes-Benz CLS Shooting Brake står seg i sammenligningen.

Integrert

Interiøret i Audi prologue Avant preges, som eksteriøret, av skarpe horisontale linjer. kommunikasjons- og underholdningssystemenes («Infotainment»), skjermer er integrert i dashbordet på helt nye måte og fremstår nå som en langt større del av fører- og passasjermiljøet foran.

Infotainment-systemet har nye «touch & swipe»-funksjoner som blant annet tillater at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata etc. fra sitt store panel til sjåførens panel. Nytt er også at flere av panelene benytter OLED-teknologi, som skal gi et svært skarpe og presise bilder og animasjoner.

FREMTIDEN: Interiøret i Prologue-konseptene betyr et sprang fremover. Foto: AUDI Vis mer


Ladbar hybrid

Drivlinjen er hentet fra kommende Audi Q7 e-tron quattro, den ladbare hybriden som snart skal introduseres på markedet. Men i Audi prologue Avant har effekten blitt et hakk høyere.

Det betyr at den ladbare hybriden har en total effekt på 455 hestekrefter og et dreiemoment på 750 newtonmeter. 3.0 TDI-motoren. En videreutvikling av den som imponerte oss voldsomt i Audi A6 Avant, har 353 hester, mens den elektriske motoren bidrar med opp til 100 kilowatt eller 136 hestekrefter.

Kreftene fordeles til quattro permanent firehjulsdrift gjennom en tiptronic automatgirkasse.

Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres ifølge produsenten unna på 5,1 sekunder og toppfarten er sperret på 250 kilometer i timen. Chassiset til konseptbilen er utstyrt med adaptiv luftfjæring og dynamisk firehjulsstyring. Dermed kombineres komfort, sportslighet, kjøreegenskaper og stabilitet på et nytt nivå.

Les også: Vår test av Audi A3 Sportback e-tron

SHOOTING BRAKE? Audi Prologue avant kan minne om Mercedes CLS Shooting Brake, men er større. Foto: AUDI Vis mer


Delvis elbil

Den elektriske rekkevidden er oppgitt til 54 kilometer. På samme måte som i kommende Audi Q7 e-tron quattro skal det dermed være mulig for mange å kjøre elektrisk store deler av hverdagen, mens man ikke har noen rekkeviddebegrensning for lengre kjøreturer takket være dieselmotoren.

Oppgitt forbruk etter gjeldene testsyklus (NEDC) er 0,16 liter per mil. Det tilsvarer et C02-utslipp på 43 gram per kilometer.

Trådløs lading

Audi prologue Avant er også klar for induksjonslading, en teknologi det stadig jobbes mer intenstivt med. Induksjonslading betyr at ladbare hybrider og øvrige elbiler kan lade trådløst på bestemte steder.

Bilen parkeres over spole av ledende materiale som skaper et vekslende elektromagnetisk felt. I bilen sitter en annen spole, som tar opp magnetfeltet og omdanner energien til elektrisk strøm.

Audi prologue Avant er bare en av nyhetene Audi viser på bilutstillingen i Genève som åpner neste uke. Konseptbilen får selskap av blant annet nye Audi RS 3 Sportback og nye Audi R8.

STRENG I BLIKKET: Dette skal være Audis kommende designspråk. Foto: AUDI Vis mer