VOLVO ÅRETS BIL I FJOR: PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen (t.v.) og salgsdirektør Henrik Schanche (t.h.) i Volvo fikk overlevert diplomet av juryleder Espen Stensrud i motorredaksjonen i Dagbladet, DinSide og Autofil i forrige runde av årets bil. Foto: JACQUES HVISTENDAHL
VOLVO ÅRETS BIL I FJOR: PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen (t.v.) og salgsdirektør Henrik Schanche (t.h.) i Volvo fikk overlevert diplomet av juryleder Espen Stensrud i motorredaksjonen i Dagbladet, DinSide og Autofil i forrige runde av årets bil. Foto: JACQUES HVISTENDAHLVis mer

Årets bil 2017:

Se de ti siste finalistene til Årets Bil

Vi nærmer oss kåringen av Årets Bil 2017, og her er de ti siste kandidatene til avstemmingen.

Kåringen av Årets Bil er en årelang tradisjon i Dagbladet sammen med Autofil og Dinside. Etter å ha lansert de 20 første kandidatene, presenterer vi her de ti siste.

10 svært forskjellige finalister

Også denne gang er det stor spredning på bilmodellene, og spenningen er derfor stor for hvilken av dem som i november stikker av med seieren som Årets Bil 2017.Volvo XC90 vant Årets Bil 2016. I 2015 ble Kia Soul Electric vinneren, mens Tesla Model S sto øverst på pallen i 2014.

Utvalget er også i år svært variert med både ladbare eller ikke ladbare hybrider, elbil, SUVer, sportsbil og ettertraktede familiebiler.

Her er første pulje

Her er andre pulje

Her kan du se de ti siste finalistene til Årets Bil 2017:

Alfa Romeo Giulia

FOTO: ANDREAS LIBELL Vis mer

Fem år etter at 159 gikk ut av produksjon er endelig etterfølgeren klar. Giulia har søkt tilbake til Alfas røtter og modellen har derfor fått bakhjulstrekk, sporty kjøreegenskaper, spreke ytelser og lavere vekt. Direkte konkurrent er BMW 3-serie, men også Audi A4 og Mercedes C-klasse bør være obs på denne. Prisen begynner på 388.800 kroner med det som regnes som et anstendig utstyrsnivå i forhold til konkurrentene.

Audi A5

FOTO: AUDI Vis mer

Designperle-coupeen fikk et generasjonsskifte i sommer, hvor nykommeren er blitt enda skarpere i kantene. Den har fått et romsligere interiør samt sprekere og mer effektive motorer. Teknikken er oppgradert og har blitt enda mer avansert i tillegg til at enda mer utstyr som går på både sikkerhet og komfort er tilgjengelig. Mot slutten av året kommer A5 som en firedørs coupé-utgave med tilnavnet Sportback. Prisen på den nye Audi A5 er foreløpig ikke klar.

DS4 Crossback

FOTO: CITRÖEN Vis mer

Citroën har skilt ut DS til å bli et eget luksusmerke, og en av de første egne rene modeller er DS4 Crossback. SUVen kom sammen med en facelift av DS4, og er en høyreist og barsk variant uten alt for store ambisjoner utenfor allfarvei. I stedet for praktiske og fleksible løsninger er det design som står i fokus her og firehjulstrekk er ikke tilgjengelig. Typiske konkurrenter er Audi Q3 og Volvo V40 CC. Prisen begynner på 313.000 kroner.

Kia Optima

FOTO: KIA Vis mer

Koreanerne har fått et godt grep om norske bilkjøpere, særlig med den enestående garantiordningen på hele sju år. Modellutvalget øker stadig og siste variant ut er mellomklasse-bilen Optima, som nå blir tilgjengelig som sedan og stasjonsvogn. Mer spennende er det at bilen kan leveres med dieselmotor, hybrid-bensin og ikke minst det mest attraktive (sett med norske øyne) – som ladbar hybrid. Sprekt design og mye utstyr til gunstig pris er blant høydepunktene. Prisen er ikke helt avklart, men vil begynne på cirka 410.000 kroner.

Mercedes GLC Coupé

FOTO: MERCEDES BENZ CARS Vis mer

Design, design og design er det viktigste på Mercedes’ siste coupé-variant av en SUV – GLC Coupé. Dette er et direkte svar på BMWs lansering av X4 for et par år siden. Plass og praktiske løsninger må her vike for lekre linjer og høy grad av luksus. GLC Coupé er lillebror til GLE Coupé og er tilgjengelig med bensin- eller dieselmotor. Mange vil nok også velge den med den avgiftsgunstige ladbare hybrid-løsningen, som trolig vil koste fra rett under 600.000 kroner.

Lexus RX 450h

FOTO: LEXUS Vis mer

Lexus er hybrid-merket framfor noe annet i Norge. Samtlige sju modellserier er tilgjengelige med både en bensinmotor og en el-motor. Ved inngangen til dette året ble stor-SUVen fornyet og den har fått det nye, frekke designspråket vi kjenner fra andre Lexus-modeller. Bra komfort, mye utstyr og til dels gunstige priser er argumenter japanerne hamrer på med i konkurransen mot arge motstandere som BMW X5 og Volvo XC90. Pris fra 770.200 kroner.

Porsche Panamera

FOTO: PORCHE Vis mer

Forrige Panamera hadde et såpass omdiskutert utseende at selv toppsjefen til slutt gikk ut og sa den ikke var særlig vellykket. Men den nye generasjonen som kommer i høst skal rette opp inntrykket og knytte tettere bånd til legenden 911. Porsche lover at bilen skal ha blitt gjennomgående bedre på alt, ikke minst gjelder det betjeningsfunksjonene. Endelig har de tatt til vettet og fjernet en bråte knapper som er puttet inn i en berøringsskjerm. Den sportslige familiefrakteren koster fra 1,65 millioner kroner.

Renault Scenic/Grand Scenic

FOTO: RENAULT Vis mer

Renault solgte enormt av første generasjon Scenic her til lands. Med generasjon to og introduksjonen av sjuseter-versjonen Grand Scenic dabbet det litt av. Men etter noen års ørkenvandring er Renault nå virkelig på fart framover med en strøm av nye modeller. Blant dem er denne fjerde generasjon Scenic/Grand Scenic. Her snakker vi en svært fleksibel, romslig og nyskapende familiebil med et meget spenstig design. Prisen er foreløpig ikke klar.

SsangYong XLV

FOTO: SSANG YONG Vis mer

SsangYong var nær ved å gå konkurs for noen år tilbake før det koreanske bilmerket ble reddet av et indisk industri konglomerat. Firehjulstrekk-spesialisten kommer nå med flere nye modeller, og en av de mest spennende er mellomklasse SUVen XLV. Finishnivå og kvalitetsfølelse er vesentlig forbedret samtidig som designet er til å leve med i motsetning til enkelte tidligere SsangYong-modeller. Jevnt over imponerer XLV, særlig når en tar i betraktning prisen fra 349.900 kroner.

Range Rover Evoque Cabriolet

FOTO: RANGE ROVER Vis mer

Er det en bil kundene neppe har etterspurt, så er det en cabriolet-versjon av en SUV. Britene viser med dette at de ikke bare har god sans med humor, men også at de våger å satse på sære nisjer. Bilen vekker uansett enormt med oppsikt og har alle de fasiliteter du kan forvente i en Range Rover, sånn som firehjulstrekk, avansert teknologi og evnen til å vade i opptil 50 cm med vann. Men det blir fort kostbart når startprisen er fra 756.950 kroner.