<b>SLIK MÅLER UP HØY FART:</b> UP-bilene kan også ta farten på møtende trafikk, så vel som trafikk de følger.  Foto: MAGNUS ARNKVÆRN
SLIK MÅLER UP HØY FART: UP-bilene kan også ta farten på møtende trafikk, så vel som trafikk de følger. Foto: MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Se de skremmende eksemplene på livsfarlige forbikjøringer

Utrykningspolitiet har spesialtrente konstabler i de sivile bilene, for å fange opp ulovlige forbikjøringer.

Stadig dukker de opp, livsfarlige forbikjøringer og sjansespill på andre livs bekostning.

Utrykningspolitiet kommenterer aldri enkeltsaker, men det er grunn til å tro at disse forbikjøringene fikk etterspill.

LES OGSÅ: UP: - vær oppmerksom på bilen foran

Livsfarlige forbikjøringer

I videoen ser du to eksempler på hvor farlig forbikjøring i yttersving er.

Veien ser kanskje forholdsvis klar ut, men i skyggen av bilene foran dukker det opp en møtende bil, og forbikjøreren klarer så vidt å klemme seg inn i lommen, på bekostning av møtende bils bråbrems - og sikkerhet.

I 2015 ble det beslaglagt 5.906 førerkort som følge av fartsovertredelser.

LES OGSÅ: Politiet sjekket over 700.000 bilister for rus

Kjenner igjen de farlige sjåførene

Robert Bjørklund er en av sjåførene som kjører sivil politibil. Han forteller at de først og fremst ser etter de som har en spesiell adferd i flyten, i tillegg til de som ligger for nærme grensen av hva loven tillater.

- Vi får med tiden et godt øye for hva som er normal og unormal adferd trafikken. Da blir det etterhvert lett å se de som skiller seg ut.

Sjåførene får grundig opplæring i forkant av overgangen til sivile biler.

- En kan ikke sammenligne disse sjåførene med noen andre. Du kan si Petter Solberg og Fredric Aasbø er verdens beste sjåfører innenfor sine grener, men de kjører ikke rundt på banene med andre sivile trafikanter, forklarer Bjørklund.

- Det krever enormt mye trening og fokus.

LES OGSÅ: Livsfarlige sjåfører kjører i rus uten lappen

KAMERA: Med kamera i bilene kan Utrykningspolitiet via punkter ta målinger av møtende biler like godt som biler de følger. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN Vis mer



Ekstra godt utstyrt

Utrykningspolitiets sivile biler er ekstra godt rustet for å avdekke høy fart og atferd, deriblant kontroll av avstand til forankjørende.

- Når det gjelder videotjenesten i UP skal de som driver med dette ha to ukers opplæring i forkant, forteller Politioverbetjent Tore Johnsen i Utrykningspolitiet til Dinside.

Målsetningen for opplæringen er at UPs videotjeneste skal utføres med god kvalitet og akseptabel risiko.

- Dette gjør vi for at kravene for trafikk- og rettsikkerhet blir ivaretatt. Det er nødvendig at alle deltagere videreutvikler sin grunnleggende kjøretekniske- og trafikale kompetanse, fortsetter Johnsen.

LES OGSÅ: Ønsker nye regler for piller og bilkjøring

Slik øver UP

Utrykningspolitiet er derfor delt i to, hvor de fleste kjører uniformerte kjøretøy og en mindre gruppe kjører sivilbilene.

- Det gis opplæring i ulike kontrolltyper som avstand til forankjørende, ulike fartskontrollmåter ved hjelp av video samt trening i å iretteføre slike saker frem til og med avsluttet rettsak.

Under opplæringen trener de også på selve vitnefremføringen i en fiktiv rettsak gjennomført som et rollespill.