Scénic som nesten-SUV

Praktiske Renault Scénic dresses opp som SUV, og det er bare fraværet av firehjulsdrift og noen centimeter med bakkeklaring som gjør at den skiller seg fra folke-SUVene.

Spesielt fordi folke-SUVene klart nærmere seg fleksibilene både i interiør og form. Scénic Conquest, som modellvarianten skal hete, er ikke den første fleksibilen som dresses opp på denne måten – allerede før jul viste Volkswagen frem Touran Cross med liknende styling.

Litt høyere

20 millimeter er Conquest høyere enn en vanlig Scénic, enda høyere hvis man tar med takskinnene som er standard. Effekter som grovere hjulbuer og tøffere støtfangere er på plass, ved siden av nyttige ting som beskyttelsesplater under og kraftige dørlister.

Vis mer

Scénic som nesten-SUV

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Også antisladdsystemet (ESP) skal være tunet for mild terrengkjøring, vi tipper det er antispinnfunksjonen som er programmert til å tillate noe mer hjulspinn for å øke fremkommeligheten. I forbindelse med hevingen er understellet optimert for dårlige veier med lengre fjæringsvei og snillere krengestag.

To eller fire motorer

Bilen kommer i utgangspunktet med en 2-liters bensinmotor som yter 135 hestekrefter eller en 1,9-liters dieselmotor som leverer 130 hestekrefter og 300 Nm ved 2.000 o/min. Begge motorene kommer med sekstrinnskasser.

For utvalgte markeder, muligens også Norge, vil bilen bli gjort tilgjengelig med to billigere motoralternativer. Den som passer best i Norge er en 1,5-liters dieselmotor som yter 105 hestekrefter og 240 Nm ved 2.000 o/min. Med denne motoren starter vanlig Scénic på 252.000 kroner etter avgiftsomleggingen, og det blir spennende å se hva pristillegget for Conquest-versjonen blir. Det andre alternativet er en 1,6-liters bensinmotor som yter 110 hestekrefter.

Litt urovekkende er det at de to minste motoralternativene ikke kommer med antisladdsystem (ESP) som standard, denne livreddende elektronikken bør definitivt være på plass i biler som selges for bruk i Norge.

Blod-oransje seler

Scénic Conquest får en oransje eksteriørfarge spesifikt for denne modellvarianten, i tillegg til de vanlige Scénic-fargene. Går du for oransje vil interiøret også pyntes med denne fargen, blant annet får du sikkerhetsbelter i en farge Renault kaller blod-oransje.

Det er femseterutgaven av Scénic som får Conquest-stylingen, og det betyr at Volkswagen Touran Cross får det litt lettere med sine tre seterader.

Renault Scénic Conquest skal dukke opp i Norge til sommeren, og vil første gang bli vist offentlig på Genève-utstillingen i begynnelsen av mars.

  • Store bilder av Renault Scénic Conquest.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder