Scirocco banekjørt

Folkesportsbilen Scirocco kravler seg frem ved hjelp av forhjula, men Vålerbanen blir morsom likevel.

«Her er det med andre ord mulig å kjøpe en svært tøff bil med mye utstyr.»


Volkswagen Scirocco ble lansert første gang i 1974. Den ble i 1981 avløst av en ny modell, som holdt det gående frem til 1992. Delvis parallelt med siste Scirocco lanserte VW også en ny kupé som het Corrado. Nå er imidlertid Scirocco tilbake etter en pause på 16 år.

Den største fordelen er at Scirocco ikke er en tredørs Golf; det er en skikkelig kupé. Den er lav og bred, og kan utstyres med flere fine motorer. Den har også dype seter, ratt og girkule fra Golf GTI og flere tøffe designdetaljer.

Fem motorer

Som vanlig kommer alle Volkswagen-modeller med en rekke motorer. Minste motor i Scirocco blir en 1,4-liter med turbo som yter 122 hestekrefter. Den klarer 0 til 100 på 9,7 sekunder. Det er i grunnen greit, men heller ikke mer. Bilen oser mer av fart enn som så, men vi har heller ikke kjørt denne motoren i Scirocco så vi skal ikke si det for sikkert.

Neste motorstørrelse er også en 1,4-liter, men da er det montert på kompressor i tillegg til turboen. Effekten stiger til 160 hestekrefter, og 0 til 100 synker til 8,0 sekunder. Denne har vi kjørt, og den oppleves som sprek nok for utstrålingen til Scirocco. Pristillegget for 160 hestekrefters-versjonen er cirka 35.000 kroner.

200 hester

Vis mer


Toppmotoriseringen er en toliter med 200 hestekrefter. En sprek og god motor, men som også heiser prisen med cirka 120.000 kroner i forhold til billigste modell. 200-hesteren klarer 0 til 100 på 7,2 sekunder. Altså bare en liten forbedring i forhold til 160 hesteren.

I tillegg finnes det to dieselvarianter med 140 eller 170 hestekrefter. Men med de beste små bensinmotorene som finnes å velge i, blir det vanskelig å forsvare å betale ekstra for en dieselmotor.

Banekjøring

Banekjøring er morsomt, og kamuflerer også effekt godt. Til tross for det kjennes 160-hesteren sterk. Så lenge man har veigrep går bilen bra, og det nye understellet med støtdemper-innstillingene Comfort, Normal og Sport kommer godt til sin rett. Velger du Sport blir den forholdsvis stiv og krenger mindre. Vi har kun kjørt med disse demperne i 200-hesters versjon - og de anbefales.

Ikke en ren banebil

Siden vi har vært på bane fikk vi også kjørt bilen opp mot grensene av hva den tåler. Det er helt opplagt at bremsene ikke er dimensjonert for banekjøring, men de holder i lange baner til gatekjøring.

Bilen understyrer mye når den presses hardt. Antiskrenssystemet er alltid litt med, og selv med solide oppstill av bilen før svingene ligger rumpa ute kun i ett par sekunder før den settes på rettspor igjen av elektronikken. Bra på landeveien, ikke fullt så kult på bane.

Godt utstyrt

Basisutstyret i Norge er bra. Alle motorer kommer med det samme utstyrsnivået i utgangspunktet, og det starter med radio med MP3, aux-inngang og åtte høyttalere, tosoners klimaanlegg, 17-tommers alufelger, GTI-ratt, bøtteseter, delt- og nedfellbart baksete, stor kjørecomputer og tåkelys.

I tillegg finnes det en GT-pakke som er svært gunstig priset. Den inneholder 18-tommers felger, mørke vinduer bak B-stolpen, bøtteseter trukket i stoff, alcantara og skinn, grå sømmer i seter, ratt, girkule og håndbrekk, stoffmatter, sort innvendig tak og aluminiumspedaler.

Her er det med andre ord mulig å kjøpe en svært tøff bil med mye utstyr.

Vi har nedenfor avrundet prisene til nærmeste tusen kroner.

Priser

1.4 TSI (122 hk): 276.000 kroner
1.4 TSI (160 hk): 312.000 kroner
2.0 TSI (200 hk): 395.000 kroner
2.0 TDI (140 hk): 314.000 kroner
2.0 TDI (170 hk): Cirka 360.000 kroner

Mer om Scirocco finner du fra lanseringen her.

Noen stemningsbilder fra banen finner du i videoen under.


Store bilder finner du her..