Scion drifting

Toyotas ungdomsmerke skal satse på Drifting.

Scion er Toyotas ungdomsmerke, og nå kommer det enda et tiltak for lokke til seg flere fra den yngre garde. Scion og RS*R har nå utviklet en modell for satsing på Formula D1, drifting.

Driftingbroiler

RS*R Scion tC skal rattes av Ken Gushi som lærte å drifte av sin far da han var 13(!) år gammel. Han begynte å konkurrere da han var 16, og vil nå som 21 åring ratte Scions egen Formula D1-bil i en rekke løp gjennom sommeren.

Første løp går av stabelen 12. april.

Den nye bilen

Driftingbilen til Scion baserer seg på den mestselgende modellen til Scion, tC. Scion tC, som i utgangspunktet er en forhjulstrekker, også kalt grevling, blir konvertert til langstilt motor og bakhjulsdrift av eksos- og fjæringsprodusenten RS*R. Scion tC deler plattform med Avensis firehjulsdrift og Caldina firehjulsdrift for det japanske markedet.

Teknisk (for spesielt interesserte)

RS*R kommer med en 3SGE Beams motor, HKS GT3037 turbo og ladeluftkjøler. Dette styres av en Blitz Dual SBC boostcontroller og et AEM EMS motorstyringssystem. Effekten i en Scion tC er ikke mer enn 161 hestekrefter, mens driftingmodellen har 400.

Vis mer

Scion drifting

  1. Store bilder


Girkassen er en G-Force femtrinns sekvensiell kasse og kløtsjen er Tilton karbonkløtsj.

Interiøret er enkelt, og rumpa hviler et sete av typen Sparco Corsa.

Utseendet preges av et nytt stylingsett, Enkei RPF1 felger og Toyo Proxes R1R dekk.

Store bilder finner du her.