<b>LADBAR:</b> Audi A3 e-tron er en ladbar hybrid som kommer på markedet i løpet av høsten.  Foto: Audi
LADBAR: Audi A3 e-tron er en ladbar hybrid som kommer på markedet i løpet av høsten. Foto: Audi Vis mer

Satses det egentlig på elbil?

Bilutstillingen i Paris gir oss svaret.

Når det gjelder antallet besøkende er bilutstillingen i Paris en av verdens største, med rundt 1,2 millioner betalende tilskuere. Og på en så populær bilmesse viser selvsagt produsentene alt de har av teknologi.

Og det er her elbil-folket kanskje kan bli skuffet. For når man går rundt og kikker er det lite fokus på rent elektriske biler.

SE ALLE NYHETENE FRA PARIS MOTORSHOW

Er Norge alene?

Franskmennene gir fordeler til de som kjøper små elbiler, så noen franske mikrobiler er å se. Men hos de store fabrikantene er interessen lunken. Kun Tesla og Nissan har gått aktivt ut og sier at de ser på elbiler som svaret for fremtidens energiproblemer.

Dette betyr ikke at elmotoren og batterier ikke har noen rolle å spille i fremtidens biler, tvert om. Det formelig kryr av hybrider hvor bensinmotoren kombineres med elmotor(er).

Diesel-hybrider ser ikke ut til å være så ettertraktet, ikke så rart, da salget av dieselbiler generelt er på vei ned i de fleste markeder.

Les alt om elbiler

Førstevalget er hybrid

Plug-in hybrider ser ut til å være det de fleste bilprodusentene ønsker å satse på. Dette av åpenbare praktiske grunner.

De fleste potensielle nybilkjøpere har rekkeviddeangst, og vil derfor ikke kjøpe elbil. Og når elbilen heller ikke får de økonomiske fordeler vi har her i Norge, går salget veldig trått.

Her kan jo nevnes at den nye e-Golfen som er så populær i Norge, blir stående usolgt hos forhandlerne i Tyskland. Dette har resultert i at mange nordmenn drar til Tyskland for å finne bilen sin, og de står i samme kø som norske bilforhandlere, som også har sett mulighetene.

Anvendelig

Hybrider passer også til alle type biler, noe som bevises gjennom sin rolle både i Formel 1, på Le Mans og i dagens superbiler.

Paris-messens store stjerne, Lamborghini Asterion har for eksempel en V10 motor og tre elmotorer for en samlet effekt på 910 hk, samtidig som den kan kjøre på ren strøm i 50 km.

VW-konsernet viser også flere plug-in hybrider, blant annet i VW Golf GTE, VW Passat GTE og Audi A3 e-tron.

POPULÆR: VW e-Golf har satt Tesla Model S og Nissan Leaf på prøve. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Få elbiler

Hos enkelte bilmerker vil du finne elbiler, som BMW i3 og nye elektriske Mercedes B-klasse, men det er noe halvhjertet over det hele. Prater du uoffisielt med folkene bak disse bilene, sier de ærlig at det mest er for å få ned gjennomsnitlig CO2 for deres bilflåte, selv om de taper store summer på disse elbilene.

Dessuten sitter både BMW og Mercedes litt på gjerdet når gjelder hydrogen, som jo både Toyota og Honda omfavner som fremtidens vinner hva gjelder energikilder for biler.

I det hele tatt kan det se ut som om Tesla og Nissan er fryktelig alene i sin tro på elbilens potensial, med unntak av de små franske bybilene da. Mens Plug-in hybrider står igjen som den store vinneren.

Hvem som har rett og hvem som har satset på feil hest, vil fremtiden vise.

NYVINNING: BMW i3 selges i Norge som ren elbil, men finnes også med rekkeviddeforlenger. Foto: BMW Vis mer


Blir det avgiftslette?

8. oktober legges Statsbudsjettet frem. Plug-In hybrider er et av mange viktige punkter. I dag har nemlig ikke disse noen større avgiftsreduksjoner enn ordinære hybrider. Basert på redusert forbruk og følgende redusert CO2-utslipp, så kvalifiserer denne gruppen for en ytterligere avgiftslette.

Dette kan nå bli en realitet, noe som vil vises på salget av nettopp plug-in hybridene.