Illustrasjon: Michelin
Illustrasjon: MichelinVis mer

Satser på punkteringssikre dekk

Noen år frem i tid er sannsynligvis alle biler utrustet med en eller annen form for punkteringssikre dekk. Flat-kjørbare dekk byr på en rekke fordeler.

Tenk deg at du punkterer på en fjellovergang, omringet av massivt snøvær og vind med storm i kastene. Eller at leiebilen punkterer akkurat i det mørket faller på og samtidig som du forstår at du har rotet deg inn i Harlem. Tanken på å gå i gang med dekkskift er ikke spesielt fristende?

Kan kjøres flere mil

Dette er bare to eksempler på fordelene med den såkalte run-flat-tire-teknologien. De nye dekkene, som på norsk kan kalles punteringssikre eller flat-kjørbare, kan nemlig kjøres flere mil før de må skiftes. Og de fleste løsningene tillater hastigheter opp mot 80 kilometer i timen, selv etter at de er helt tømt for luft. Dermed kan du komme deg ned fra fjellovergangen eller vekk fra skumle steder - og i stedet overlate bilen til et lyst og oppvarmet verksted.

Økt sikkerhet

Men den aller største fordelene med punkteringssikre dekk er den økte sikkerheten de leverer. Punkteringsfrie dekk beholder så mye av kjøreegenskapene etter en punktering, at risikoen for å kjøre av veien ved punktering nærmest elimineres. Så godt fungerer de nye dekkene etter punktering, at man faktisk er helt avhengig av en dekktrykk-indikator i instrumentpanelet. Ellers risikerer man rett og slett at man ikke oppdager punkteringen før dekket er ødelagt.

Bedre plass, lavere vekt

Og fordelene slutter ikke med det. Med punkteringssikre dekk slipper man å ødelegge dyrebare lettmetallfelger. Man får bedre plass i bagasjerommet og man sparer vekt, noe som i neste omgang kan gi redusert drivstoff-forbruk.

Dyrere dekk

Illustrasjon: Goodyear Vis mer


Men hvordan fungerer denne geniale teknologien? Og hvor er baksiden av medaljen. Vel, for å ta det siste først, så er punkteringssikre dekk noe dyrere enn ordinære dekk. I tillegg er man altså avhengig av en eller annen form for dekktrykk-sensor og -indikator. Men med tanke på alle fordelene, er ulempene overraskende få.

Alternativ 1: Stive dekkvegger

Teknologien varierer fra dekkfabrikant til dekkfabrikant. Men i prinsippet kan man si at de satser på to ulike teknologier. Den ene teknologien er basert på tykke dekkvegger. De ekstra kraftig armerte og varmebestandige dekkveggene er sterke nok til at de klarer å bære bilens vekt en viss distanse, selv etter at dekket er helt tømt for luft. For at dekket ikke skal vrenges av felgen, er felgen utstyrt med en ekstra forhøyning. Fordelene med dette systemet er at man kan legge ordinære dekk på de spesielle felgene. Dette vil være en fordel hvis man punkterer i et område der punkteringsfrie dekk ikke er tilgjengelige.

Alternativ 2: Plastforhøyning

BMW Z4 Vis mer


Den andre hovedretningen er basert på mer avanserte felger. Disse har ikke bare ekstra forhøyninger for å holde dekket på plass, men i tillegg en kraftig plastforhøyning som ligger innenfor dekket. Fordelen med denne løsningen er at den ikke krever like stive dekkvegger som den konkurrerende teknologien og at den derfor gir et komfort-fortrinn. Ulempene er at man ikke kan bruke ordinære dekk og at prisen på dekk og felger er noe høyere.

BMW blant de første

BMW er blant bilfabrikantene som satser tyngst på punkteringssikre dekk. Både Z4 og 6-serie er utrustet med den nye dekkteknologien og også nye 1-serie vil få flat-kjørbare dekk. På nye 5-serie leveres flat-kjørbare dekk som ekstrautstyr.

Kilder: BMW Norge, Goodyear Norge, Michelin, Autospies, Automotive News Europe