<b>KOMPAKT NYKOMMER:</b> Helt ny Renault Mégane - det betyr nok en nyhet i Golf-klassen og vil konkurrere med Opel Astra, som også ble lansert på bilmessen i Frankfurt. Foto: RENAULT
KOMPAKT NYKOMMER: Helt ny Renault Mégane - det betyr nok en nyhet i Golf-klassen og vil konkurrere med Opel Astra, som også ble lansert på bilmessen i Frankfurt. Foto: RENAULTVis mer

Satser med helt ny Renault Mégane

Den har ikke vært særlig synlig på norske veier på en god stund. Kan den nye endre på det?

Renault Mégane har lenge vært en suksess i Europa - men ikke i Norge, hvor Renault generelt har slitt lenge, helt til trenden snudde for et par år siden og gjorde merket til et av dem som øker mest i markedet. I løpet av de tre første kvartalene i 2012 hadde de solgt 522 biler, tilsvarende i 2015 er 1.948 og Renault har gått forbi merker som Honda, Citroën og Hyundai .

Og mens dette er mest takket være modeller som elbilen Zoe og mini-crossoveren Captur, ser det lyst ut fremover med attraktive nye modeller på markedet. SUV-en Kadjar er blitt godt mottatt og nå er mellomklasse-familiebilen Talisman rett rundt hjørnet.

Og nå altså, Mégane, som stiller i den konkurranseutsatte «Golf-klassen» der den blant annet vil konkurrere tett mot helt nye Opel Astra.

MARKANT: Dagens designteam hos Renault har tatt grep for å gi produsentens biler en tydelig personlighet. Markante karakterlinjer og et tydelig hofteparti gjør således nye Mégane gjenkjennbar fra siden. Mégane er 10 centimeter lengre enn VW Golf. Foto: RENAULT Vis mer


Friske design-takter

Designmessig er bilen klart i slekt med sin storebror Talisman, som ble lansert som sedan i sommer og som også ble presentert som stasjonsvogn i Frankfurt. Designsjef Laurens van den Acker har satt sitt tydelige preg på merkets design siden fjerde generasjon Clio og det er bred enighet om at det er en klar utvikling til det bedre. Dette innebærer egenartet, skulptural formgivning, dynamiske trekk og tydelig linjeføring som gir modellene en klar identitet.

Det er i vinden med lyssignaturer om dagen og Mégane er intet unntak. Dermed har både front og hekk sin distinkte LED-signatur som skal gjøre bilen identifiserbar i mørket forfra og bakfra.

Les også: Nye Clio overrasker positivt

SIGNATUR: Som stadig flere bilprodusenter har også Renault introdusert sin gjenkjennbare LED-«signatur» med formen på baklysene. Foto: RENAULT Vis mer


Noe større enn Golf

Mégane virker velproporsjonert og er større enn den ser ut, med en lang akselavstand (267 centimeter), som er 3 centimeter mer enn på forgjengeren og 4 mer enn på VW Golf) og en lengde på 436 centimeter – 10 centimeter mer enn Golf. Bilen er blitt lavere enn før og er nå 145 centimeter høy.

Tidsriktige systemer

Vår mann i Frankfurt rapporterte at den nye Renault-modellen så overraskende bra ut og det er lovet høy kvalitet på materialer og finish i interiøret. Fjerde generasjon Mégane, som nå kan utstyres med HUD (head-up display eller projisering av informasjon på frontruten), får også et instrumentpanel bestående av en 7-tommers TFT-skjerm i dashbordet pluss en 8,7-tommers R-link berøringsskjerm plassert – på høykant som i en Tesla - i senterkonsollen.

RYDDIG: Moderne og renskårent, slik fremstår Méganes førermiljø på bildet. Foto: RENAULT Vis mer


Kommunikasjon og underholdning går gjennom R-link 2-systemet som har stemmegjenkjenning – mer trafikksikkert enn bruk av berøringsskjerm – for funksjoner som TomTom-basert navigasjon, telefon, apper og radio.

De høyere utstyrsnivåene får innvendig stemningsbelysning der man kan velge blant fem fargetoner etter ønske. Førersetet kan leveres med massasjefunksjon.

Førerassistanse og sikkerhet ligger på det som er blitt et standardnivå i klassen, men ikke helt på topp. Vinglevarsler og blindsonevarsler, fartsgrensepåminnelse samt avstandsvarsler er på plass. Adaptiv fartsholder og autobrems-funksjon likeså.

Standard motorisering

Intet oppsiktsvekkende på motorfronten: I denne omgang kommer bilen med TCe bensinmotorer på 100, 130 og GT med 205 hestekrefter. Dieseldrevne motorer blir dCi-motorer på 90, 110 og 130 hestekrefter. Etter hvert vil det også dukke opp en GT dieselversjon med 165 dCi-hester, samt en såkalt «hybrid assist» diesel, med utslipp (offisielt!) på 76 gram per kilometer og forbruk under 0,3 liter per mil.

ANNERLEDES: Renault går sine egne veier også med denne hekkdesignen. Om det går på bekostning av det praktiske, får vi først verifisert under test, men førsteinntrykket vi fikk i Frankfurt var bra. Foto: RENAULT Vis mer


Standard girkasse på de fleste versjoner er sekstrinns manuell, enkelte versjoner som GT, tCe 130 og dCi 110 får dobbelkløtsj-automat (EDC) med seks trinn for dieselmotorene og syv trinn for bensinmotorene.

Firehjulsstyring

Mégane GT kommer med en slags firehjulsstyring, som allerede ble presentert på Talisman. Det dreier seg om et system kalt 4Control Chassis, som så vidt vi forstår utfra beskrivelsen, i hovedsak handler om aktivt (ikke passivt) medstyrende bakaksel. Dette skal gi kvikkere respons på styringen og lettere manøvrering i bytrafikk.

Kommer det så noe mer? Vel – det at GT-versjonene er relativt moderat motorisert velger vi å ta som et tegn på at det vil komme en heftigere Renault Sport-versjon i etterkant.

PR- og marketing-sjef Roger Andersen hos den norske importøren kan fortelle at nye Renault Mégane vil bli introdusert i Norge i løpet av første kvartal 2016. Prisene vil antakelig bli kjent i januar.

SPORTSLIG: Mégane GT (bildet) ble vist samtidig med den vanlige Mégane. Det er høy-ytelsesvarianten med Renault Sport-emblemer og styling. Den leveres med bensinmotor på 205 hester og syvtrinns dobbelkløtsj-automat. Foto: RENAULT Vis mer