UTFORDRER TESLA: Daimler og Mercedes-Benz vil bruke over 90 milliarder kroner på en rekke EQ- og Smart-biler. Foto: Jamieson Pothecary
UTFORDRER TESLA: Daimler og Mercedes-Benz vil bruke over 90 milliarder kroner på en rekke EQ- og Smart-biler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Mercedes utfordrer Tesla:

Satser 90 milliarder på elbil

Mercedes-Benz fokuserer på å utvikle EQ-flåten.

Som Dinside skrev onsdag har flere av de store bilkonsernene gått sammen for å utvikle et stort og rekordraskt ladenettverk for elbil i Europa.

I den sammenheng informerte Daimler- og Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche at de har satt seg som mål å lansere minimum ti helelektriske personbiler innen 2025.

I et annet intervju, publisert i Stuttgart Zeitung 25. november, avslørte leder for forskning og utvikling Thomas Weber hva satsningen skal koste for det tyske bilkonsernet:

10 milliarder euro - eller oppunder 91 milliarder norske kroner - vil Daimler bruke på elbil satsningen sin fram til 2025.

– Alle disse bilene skal være basert på samme arkitektur, forteller Weber.

KONSEPTBIL: Mercedes-Benz viste fram EQ i form av en SUV på bilmessa i Paris i september. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

– Framtida er elektrisk

Rekken av elbil-nyheter den siste tiden har gitt Elbilforeningen i Norge blod på tann. De mener ingen bilprodusenter lenger kan sitte stille og håpe at elbilbølgen skal flate ut.

– Signalene fra Mercedes-Benz virker meget seriøse. Når vi ser dem i sammenheng med den ferske nyheten om utbygging av 400 nye og meget raske hurtigladestasjoner i Europa, viser det at framtida er elektrisk – også for de tradisjonelle bilprodusentene. Alternativet er å gå inn i historien, sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening til Dinside.

– Om elbil skal bli et reelt alternativ for mange må det tilbys attraktive elbiler og god infrastruktur, utdyper han.

Generasjon EQ

Det er ikke mer enn to måneder siden Mercedes viste fram sin nye elektriske SUV-konseptbil, med 50 mils rekkevidde, på bilmessa i Paris. Den lanserte på mange måter starten på framtida for tyskerne.

«Generation EQ» vil bli navnet på den elektriske flåten under Mercedes-Benz-paraplyen. Disse skal slå fra seg. Og du skal ifølge Weber slippe å frykte at bilen går tom for strøm i vinterkulda - eller hva som skjer da.

– Bilene skal gå fra null til 100 på under fem sekunder, ha 500 kilometer rekkevidde, og rekkeviddeangsten skal være borte. Bilene vil også ha en fascinerende design, informerer Weber.

Med det mener utviklingssjefen at de elektriske bilene vil skille seg ut fra en fossildrevet Mercedes, selv om konsernet vil spare mest mulig penger og sikre kvalitet på å bruke «vanlige» deler.

– Bilene vil være annerledes både utenpå og inni. Men vindusviskere, bremser og styringen kan for eksempel kan være de samme. Vi ønsker å bruke så mange deler og komponenter som mulig fra premium-modulsystemet til Mercedes-Benz, forklarer Weber.

Sammenligner seg ikke med Tesla

SMART: Tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang i en eldre versjon i 2010. Daimler planlegger å lage tre nye modeller innen 2025. Foto: Kyrre Lien / Scanpix Vis mer

I tillegg til EQ-konseptet planlegger Daimler tre nye Smart-biler, som skal få en rekkevidde på cirka 150 kilometer. Ifølge Weber tror imidlertid konsernet at de kan levere biler med batterier og rekkevidde på 60-70 mil i framtida.

– Om elbil skal bli et reelt alternativ for mange må det tilbys attraktive elbiler og god infrastruktur. Det betyr hurtigere hurtiglading, samt større og flere stasjoner, sier Frydenlund i Elbilforeningen.

Når Daimler presenterer så store planer er det naturlig å trekke fram Tesla, siden det amerikanske selskapet har vært en banebryter for elbiler både i Norge og globalt.

Daimler hadde i flere år eierinteresser i Tesla, men solgte seg ut for to år siden. Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive er et produkt av dette samarbeidet.

Med 10 milliarder euro i potten er det tydelig at Daimler nå setter alle kluter til i konkurransen i elbilmarkedet.

Med LeEco satser også kineserne kraftig på elbiler.

Daimler vil imidlertid ikke sammenligne seg med Tesla.

– Vi har for eksempel ingen planer om solcellesystemer eller vindkraftverk. I EQ derimot, handler det om mer enn å selge biler. Mange av kundene våre synes elbil er altfor komplisert i dag, forklarer Weber.

Daimler forteller også at de skal utvikle sine ladbare hybrider til å kunne kjøre opptil 100 kilometer på strøm.

LES OGSÅ:
Nå kommer hurtiglading for elbil på 350 kW
Elbil: Fra motor til batteri
Mercedes´super-elbil: SLS AMG