Santa Fe prøvekjørt: 4x4, diesel, automat, varebil og koreapriser

Hyundai fortsetter med Santa Fe som operer i en litt egen klasse. Størrelse, motor, automatgir og høy tilhengervekt gjør bilen brukbar til mange oppgaver som ikke RAV4 og CR-V klarer.

Vis mer

Santa Fe prøvekjørt: 4x4, diesel, automat, varebil og koreapriser

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Lasterommet i Santa Fe varebil. Vis mer
Vis mer


I likhet med Sonata har den nye Santa Fe fått seg et skikkelig designmessig løft. Fra å se ut som de er fulle av valker og fett, har de nå fått rette og renskårede linjer som både ser moderne og tøffe ut. I tillegg til å ha utseendet med seg, har også Santa Fe et par andre fordeler nå når den skal hevde seg i et stadig mer populært SUV-marked. Den befinner seg nemlig i en klasse hvor det ikke er så tøft med konkurrenter. Med en lengde på 4,65 meter er den rundt syv centimeter lengre enn en Honda CR-V og er størst av de små SUV-ene, men sammenligner vi med en RAV4 blir Santa Fe direkte stor. RAV4 er kun 4,40 lang, inklusive reservehjulet på bakluken. I tillegg har Santa Fe noe som er svært ettertraktet, nemlig automatkasse sammen med dieselmotoren og muligheter for syv seter. Det er ikke mulig på verken Honda eller Toyota.

Sterk nok motor

Da Hyundai klinte til med automatgir og dieselmotor på Tucson ble dessverre ytelsene såpass labre at vi måtte advare litt mot bilen. Denne motor- og girkombinasjon har også gått ut av sortimentet. Nå forsøker Hyundai igjen, og resultatet er mye bedre. Santa Fe er utstyrt med 2,2-liters firesylindret dieselmotor med 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger, samt et dreiemoment på 335 newtonmeter fra 1.800 til 2.500 omdreininger. Det betyr at bilen klarer 0 til 100 på 11,6 sekunder med manuell kasse og 12,9 med automat. Det er med andre ord ingen racing-SUV, men den føles ikke undermotorisert. Draget i registeret mellom 2.000 og 4.000 omdreininger er bra, og det er det som er viktig på denne bilen. I motsetning til RAV4 og CR-V kan også Santa Fe trekke tunge tilhengere. Den klarer 2,2 tonn med manuelt gir og 2 tonn med automat.

To girkasser

Vi har kjørt begge girkassene og vi hadde det greiest med automatkassen. Det er fordi bilen har kjøreegenskaper som passer til en automatkasse, og selv om automatkassen senker ytelsene litt ville vi nok valgt den modellen likevel. Begge girkassene har fem gir.

Firehjulsdrift

Santa Fe har i utgangspunktet forhjulstrekk, men drift på bakhjulene aktiveres automatisk ved behov via en flerplatekløtsj. Den har med andre ord ikke permanent firehjulsdrift, men ved ekstremt glatt underlag kan føreren trykke på en knapp som låser fordelingen i forholdet 50:50. Vi testet den i noen bakker og bilen er ingen terrengbil, men så lenge marktrykket er rimelig bra på alle fire hjul tar den seg fint frem. Santa Fe har heller ikke reduksjonsgir, men dekkene er av robust størrelse i dimensjonen 235/70-17.

På veien

Santa Fe blir ikke førstevalget til de som kjører hardt, men bør være det for en rekke andre. Når vi ikke gjør noen krumspring, gjør heller ikke bilen det. Motorveier, opp på fjellet, gjennom en snøfonn og ned igjen leverer den bra. Med tanke på at den også tar syv personer og en cabincruiser på henger blir prestasjonene gode for en bil som koster under 450.000 i grunnutgave.

Usportslig

På grunn av de usportslige kjøreegenskapene falt vi også for automatkassa. Argumentasjonen for å kjøpe en manuell girkasse må kun være for å spare penger, den gir ingen sportsfølelse. Styringen er også med på dempe fartslysten. Den er nemlig både upresis og litt slaskete. Fjæringen er komfortabelt satt opp, og med omtanke for de som befinner seg i bilen. I motsetning har for eksempel BMW X3 fjæring som er konstruert for kjøreegenskaper. Det merker man jo når man sitter på i bilen, X3 er med andre ord ikke det mest komfortable som finnes.

For sikre full kontroll på alle typer underlag er elektronisk stabilitetskontroll (ESP) standardutstyr på begge utstyrsnivåer. Systemet kan deaktiveres med en knapp, men er uansett aktivt når man bremser.

Plassforhold

Santa Fe er større enn de typiske SUV-ene i denne klassen. Det merkes også innvendig. Den er både bred og lang og man får mye mer storbilfølelse i Santa Fe. Foran er det helt topp med gode setejusteringer og fireveis justering av rattet. Baksetet er også greit, men voksne vil nok kanskje føle at det er for liten høyde mellom gulv og sittepute. Det resulterer i "knærne opp i haken problemet". Baksetet har forskjellige vinkler på bakseteryggen og ryggen kan også felles ned. Når det skjer forsvinner også sitteputen ned slik at gulvet blir mer eller mindre flatt. En god løsning med andre ord. Tredje seterad har vi ikke testet siden ingen av bilene hadde det, men vi regner med at vi ikke er på altfor tynn is hvis vi sier at det egner seg best for barn. I femseters variant er bagasjerommet stort og det har i tillegg en rekke rom under gulvet.

Av utstyr har alle Santa Fe, firehjulsdrift, ESP, elektriske drevne vinduer foran og bak, klimaanlegg med to soner, stereo med CD og MP3, multifunksjonsratt og fartsholder.

Varebil

For de som ikke er mer enn 1,80, og som ikke trenger noe særlig med seter, kan Santa Fe også leveres som varebil klasse 2. Mennesker på godt over 1,90 har ikke noe i varebilen å gjøre. Det er tankevekkende at det er viktigere at en hypotetisk kasse går inn i varerommet enn at bilen faktisk kan kjøres! Uansett blir Santa Fe en grei arbeidsbil til en fordelaktig pris i denne utførelsen. Det er også varebilen som det antagelig blir solgt mest av.

Priser

Santa Fe med fem seter, manuell girkasse og stoffseter koster 445.950 kroner.
Santa Fe med syv seter, automatisk girkasse og skinnseter koster 487.950 kroner.

Santa Fe varebil med manuell girkasse koster fra 284.950 kroner
Santa Fe varebil med skinnseter og automatgir koster fra 314.950 kroner.

Konklusjon

Hvis man ikke er av de som ligger på to hjul gjennom svingene, mener vi at man får mye varer ved å kjøpe en Santa Fe. Plass og komfort og er bra og motor, girkasser og hengervekt burde tilfredsstille de uten ekstreme krav. Med andre ord en jordnær SUV, som koster marginalt mer enn de japanske storselgerne i Norge, og som er et alternativ for de som ikke disponerer godt over 700.000 kroner til en premium-SUV.

Store bilder av Santa Fe finner du her.