Er Toyota Urban Cruiser en farlig bil? For å forsøke å besvare dette spørsmålet, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer.  Vi har også sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester.  (Foto: Euro NCAP, Montasje: Per Ervland)
Er Toyota Urban Cruiser en farlig bil? For å forsøke å besvare dette spørsmålet, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer. Vi har også sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester. (Foto: Euro NCAP, Montasje: Per Ervland)Vis mer

Sannheten om Toyota Urban Cruiser

ANALYSE: Ifølge Euro NCAP er Toyota Urban Cruiser en farlig bil. Er denne påstanden korrekt?

Ondag 25. november publiserte det europeiske kollisjonstest-instituttet Euro NCAP sine resultater for 12 nye biler. Ti av bilene ble tildelt fem stjerner og fikk minimal oppmerksomhet. Heller ikke Chevrolet Spark, som måtte nøye seg med fire stjerner ble viet mye presseomtale. Det var nemlig ett resultat som pekte seg ut: Toyota Urban Cruiser fikk kun tre av fem oppnåelige stjerner. Kun én bilmodell - Suzuki Alto - har gjort det dårligere etter at Euro NCAP la om sitt testregime i februar 2009.

Vi snakker altså om en aldri så liten skandale: Verdens største og kanskje aller best kjente bilprodusent hadde gått på en skikkelig nesestyver.

Hvordan kunne det skje?

Den lille, rimelige og folkelige mini-SUVen måtte altså nøye seg med tre stjerner. Hvilke svakheter førte egentlig frem til det dårlige resultatet? Og enda viktigere: Har Euro NCAP rett i at Urban Cruiser er en farlig bil?

For å forsøke å besvare disse spørsmålene, har vi gått nøye inn i Euro NCAPs underliggende poengsystemer. Vi har også snakket med trafikksikkerhetseksperten Anders Lie i det svenske Vägverket. I tillegg har vi sett nærmere på hvordan Urban Cruiser har gjort det i amerikanske og japanske kollisjonstester.

Normen er fem stjerner

Toyota Urban Cruiser i frontkollisjon. Foto: Euro NCAP Vis mer
«Urban Cruiser og Suzuki Alto er altså de opplagte taperne og fremstår dermed som de farligste bilene som har gjennomgått Euro NCAPs nye testregime.»


La oss starte med Euro NCAP, som altså hevder at Urban Cruiser kun fortjener tre stjerner. Dette i skarp kontrast til flesteparten av de andre bilene som har gjennomgått Euro NCAPs nye testregime. Hele 42 av 47 testede biler har oppnådd fem stjerner. Og blant de resterende fem modellene, har tre oppnådd fire stjerner. Urban Cruiser og Suzuki Alto er altså de opplagte taperne og fremstår dermed som de farligste bilene som har gjennomgått Euro NCAPs nye testregime.

1. Fotgjengerbeskyttelse

Ifølge Euro NCAP gikk det relativt bra med Urban Cruiser i to av fire tellende grener. I en av disse - fotgjengerbeskyttelse-grenen - hadde Urban Cruiser 53 prosent måloppnåelse. Dette er bedre enn gjennomsnittet for de 47 bilene som er testet så langt (46,9 prosent).

Alle biler som oppnår mer enn 25 prosent i denne grenen i 2009 har mulighet til å belønnes med fem stjerner i sammenlagtresultatet (Disse kravene vil bli progressivt strengere i årene som kommer). Urban Cruiser presterte altså langt bedre enn gjeldende minimumskrav.

2. Utstyr

Toyota Urban Cruisers førersete gjennomgår nakkeslengtest Foto: Euro NCAP Vis mer


Takket være antiskrens (ESP, VSC på Toyota-språk) og beltevarslere rundt baut, fikk Urban Cruiser 86 prosent måloppnåelse i utstyr-grenen. Dette er bedre enn snittet, som i skrivende stund ligger på 76 prosent.

Alle biler som oppnår mer enn 60 prosent i denne grenen i 2009 har mulighet til å belønnes med fem stjerner i sammenlagtresultatet. Urban Cruiser presterte altså også her bedre enn minimumskravet.

3. Barnebeskyttelse

I barnebeskyttelse-grenen gikk det ikke like bra. Urban Cruiser fikk 71 prosent måloppnåelse, mot et gjennomsnitt på 78,1. Kun tre biler testet etter de nye reglene har gjort det svakere enn Urban Cruiser. Her skal det nevnes at ikke bare bilen, men også selve barnesetene har stor betydning for resultatet i denne grenen. Det er imidlertid Toyota selv som har valgt ut de aktuelle barnesetene.

Alle biler som oppnår mer enn 70 prosent i denne grenen i 2009 har mulighet til å belønnes med fem stjerner i sammenlagtresultatet. Urban Cruiser presterte altså bittelitt bedre enn minimumskravet.

4. Voksenbeskyttelse

Det var imidlertid i den viktige grenen voksenbeskyttelse at det virkelig skar seg for Urban Cruiser. Først avdekket Euro NCAP at førerdukken - til tross for Urban Cruiser er utrustet med en knekollisjonspute - skadet sitt venstre kne. I tillegg hevder instituttet at dasbord-konstruksjonen utgjør en risiko for passasjerens knær og for begges lår.

Resultatet var at Urban Cruiser endte opp med kun 12 av 16 poeng i frontkollisjonstesten. Kun fire av 47 biler har gjort det dårligere i denne øvelsen, hvor snittet ligger på 14,1 poeng.

Også i nakkeslengtesten gikk det relativt dårlig. Bilen endte opp med 1,9 av 4,0 oppnåelige poeng, mot et gjennomsnitt på 2,5.

Stolpetesten: 0 poeng

Euro NCAPs stolpetest, som skulle vise seg å skape store problemer for Toyota. Foto: Euro NCAP Vis mer
«Det var imidlertid først i stolpetesten at det på alvor gikk galt. Her registrerte Euro NCAP så store belastninger på førerens hode at instituttet valgte å straffe Urban Cruiser med 0,0 av 8,0 oppnåelige poeng.»


Det var imidlertid først i stolpetesten at det for alvor gikk galt. Her registrerte Euro NCAP så store belastninger på førerens hode at instituttet valgte å straffe Urban Cruiser med 0,0 av 8,0 oppnåelige poeng.

Ikke nok med det. Euro NCAPs underliggende regelverk og protokoller sier at en så svak opptreden i stolpetesten også skal gå på bekostning av poengsummen i sidekollisjonstesten. Dette til tross for at Euro NCAP ikke avdekket spesielle farer i sistnevnte øvelse.

Resultatet er uansett at Urban Cruiser kun får 7,0 av 8,0 oppnåelige poeng i sidekollisjonstesten. Dette er den dårligste karakteren som er tildelt i det nye regimet.

58 prosent = 3 stjerner

Dette betyr i neste omgang at bilen - når de fire øvelsene (front, side, stolpe, nakkesleng) i voksenbeskyttelse-grenen legges sammen - ender opp med bare 58 prosent måloppnåelse.

Kun biler som oppnår mer enn 75 prosent i denne grenen i 2009 kan belønnes med fem stjerner i sammenlagtresultatet. Og kun biler som oppnår mer enn 60 prosent kan tildeles fire stjerner. Her har vi altså forklaringen på at Urban Cruiser endte opp med bare tre stjerner.

Hvordan foregår stolpetesten?

Euro NCAPs stolpetest Foto: Euro NCAP Vis mer


Det var altså stolpetesten som i praksis ødela for Urban Cruiser. Hva slags test er dette? Og hvorfor går det så galt?

Vel, stolpetesten innebærer at bilene i en fart av 29 kilometer i timen slynges sideveis mot en jernstolpe. Bilens førerside treffer stolpen, som skal simulere lyktestolper, trær og lignende. Bilene får poeng etter hvor godt de beskytter føreren mot hode-, bryst- og maveskader.

I tillegg gjennomføres en sidekollisjonstest. Denne foregår ved at en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i bilens førerside i en fart av 50 kilometer i timen.

Stolpetesten vs sidekollisjonstesten

Det som først og fremst skiller de to testene er farten (29 vs 50 km/t), og - ikke minst - treffpunktet. Fordi rambukken er hele 150 centimeter bred, treffer den både fordør, B-stolpe og bakdør, noe som betyr at en stor del av bilens konstruksjon kan hjelpe til med å dempe kollisjonskreftene. Stolpen derimot, er kun 25,4 centimeter bred og treffer utelukkende fordøren. Dermed vil den trenge mye lengre inn i bilens konstruksjon.

Men også i vertikalen er treffpunktene helt ulike. Sidekollisjons-rambukken treffer nemlig kun bilens nedre del og under vinduskarmene. Stolpen derimot, treffer bilen vertikalt i hele dens høyde. Med andre ord - også i hodehøyde.

Dårlig konstruert kollisjonspute

Euro NCAPs sidekollisjonstest Foto: Euro NCAP Vis mer


Hva var det som gikk så galt i stolpetesten? Jo, etter tips fra Anders Lie i det svenske Vägverket studerte vi Euro NCAPs egne videoer grundig (se klipp nederst i artikkelen). Da oppdaget vi at det ser ut som om Toyotas hodekollisjonsputer er utstyrt med relativt brede, vertikale sømmer. Disse skaper et skille mellom gassfylte lommer. Toyotas problem ser ut til å være at både stolpen og førerens hode faktisk klarte å treffe midt på en slik søm - og altså melllom to beskyttende lommer. Resultatet er at svært lite gass beskyttet førerens hode mot stolpen. Hodekollisjonsputen hadde altså i denne spesifikke situasjonen svært liten effekt.

Konklusjon 1

Basert på Euro NCAP-testene blir man derfor nødt til å konkludere med at Urban Cruiser kan være farlig i ulike former for sidekollisjoner. Og at bilen heller ikke er blant de tryggeste på markedet i frontkollisjoner.

USA 1: Full pott i sidekollisjon

I USA selges Toyota Urban Cruiser under navnet Scion xD. Foto: Toyota Vis mer


Hvordan har så bilen gjort det i andre kollisjonstester? Jo, Urban Cruiser, som i USA selges under navnet Scion xD, ble testet av amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i 2008.

Mens Euro NCAP gjennomfører såkalte offset-tester - der kun 40 prosent av bilens front møter en barriere - gjennomfører NHTSA NCAP en såkalt "full wrap"-test. Denne testen innebærer at hele bilens front konfronterer barrieren. Scion xD oppnår her fire av fem stjerner både for førerens og forsetepassasjerens vedkommende.

Amerikanerne gjennomfører også en sidekollisjonstest som rammer bilens sidedører på førersiden. Mens den europeiske rambukken kjøres inn i bilen med 90-graders vinkel, treffer de amerikanske rambukkene med skråere vinkel. Scion xC oppnådde full score - fem av fem stjerner - både for forsete- og baksetepassasjerenes vedkommende.

Fullfront-kollisjonstest gjennomført av NHTSA NCAP. Foto: NHTSA NCAP Vis mer


I tillegg ble det gjennomført en veltetest, der NHTSA NCAP vurderer faren for rulling. Veltefaren ble av instituttet vurdert til 15 prosent, noe som gir fire av fem stjerner.

NHTSA NCAP gjennomfører imidlertid ingen stolpetest. Instituttet oppgir heller ikke noe sammenlagtresultat. Scion xD endte dermed opp med fire+fire+fem+fem+fire stjerner.

USA 2: Full pott i sidekollisjon

I tillegg er Scion xD testet av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). IIHS gjennomfører i likhet med Euro NCAP offset-frontaltester og Scion xD endte opp med karakteren A (Acceptable), som er den nest beste karakteren (G (Good), A (Acceptable), M (Marginal), P (Poor)). IIHS gjennomfører også sidekollisjonstester og mener at xD beskytter både forsete- og baksetepassasjerene godt. Bilen ble derfor tildelt toppkarakteren A. Scion xD fikk også toppkarakteren A i instituttets nakkeslengtest.

IIHS gjennomfører imidlertid ingen stolpetest. Instituttet oppgir heller ikke noe sammenlagtresultat. Scion xD endte dermed opp med A+G+G.

Japan: Full pott i offset-front- og sidekollisjon

I Japan selges Toyota Urban Cruiser under navnet Toyota ist. Foto: Toyota Vis mer


I Japan selges Urban Cruiser under navnet Toyota ist og ble i 2008 testet av National Agency for Automotive Safety & Victims Aid (NASVA), også kalt New Car Assessment Japan. Japanerne gjennomfører både full fronttalkollisjon og offset-frontalkollisjon. I "full wrap"-testen oppnådde bilen fire av fem oppnåelige stjerner ("levels") både for fører (84,6 prosent) og forsetepassasjer (83,8 prosent). I offsetkollisjonen oppnådde den fem av fem stjerner både for fører (94,4 prosent) og forsetepassasjer (91,2 prosent). I sidekollisjonstesten, som ligner den europeiske, ble det også full pott med fem av fem oppnåelige stjerner (87,9 prosent). Heller ikke japanerne gjennomfører noen stolpetest.

Når alle disse resultatene legges sammen, slik det gjøres i Japan, ender Toyota ist opp med seks av seks oppnåelige stjerner for førere og fem av seks oppnåelige stjerner for forsetepassasjeren.

Foreløpig ikke testet i flere land

En Toyota ist før testing hos det japanske kollisjonstest-instituttet NASVA Foto: NASVA Vis mer


Fordi bilen foreløpig ikke er tatt inn til Australia eller New Zealand, har kollisjonstest-instituttet ANCAP ikke kollisjonstestet Urban Cruiser. Bilen er heller ikke testet av det sør-koreanske instituttet K-NCAP eller av det kinesiske C-NCAP.

Konklusjon 2

Hva kan vi så konkludere ut fra dette? Er Urban Cruiser en farlig bil? Vi mener svaret må bli nei. Bilen har gjennomgått en lang rekke frontkollisjonstester og har aldri gjort det direkte dårlig. I den japanske offset-testen oppnår den tvert i mot full score. Samtidig har den gjennomgått en lang rekke sidekollisjonstester. Og her oppnår den full score både i Japan og hos to ulike amerikanske institutter. Og selv om de europeiske nakkesleng-resultatene er svake, kan bilen skilte med gode nakkesleng-resultater fra USA.

Hvor relevant er stolpetesten?

Dermed gjenstår den europeiske stolpetesten som Toyota Urban Cruisers store problem. Hvor relevant er egentlig denne testen? Vel, selv om vi ikke kan dokumentere følgende påstand, tør vi påstå at det er svært sjeldent at biler i stor hastighet og med 90 graders vinkel glir sidelengs rett inn i en smal stolpe - som overhodet ikke gir etter - og som tilfeldigvis treffer nøyaktig midt i førerens hode. Så sjeldent at denne testen må kunne betegnes som langt mindre relevant enn frontkollisjonstester, sidekollisjonstester og nakkeslengtester.

Uflaks

En Scion xD etter gjennomført sidekollisjonstest hos IIHS. Foto: IIHS Vis mer
«Vel, selv om vi ikke kan dokumentere følgende påstand, tør vi påstå at det er svært sjeldent at biler i stor hastighet og med 90 graders vinkel glir sidelengs rett inn i en smal stolpe - som overhodet ikke gir etter - og som tilfeldigvis treffer nøyaktig midt i førerens hode.»


Det kan også påstås at Toyota hadde skikkelig uflaks i stolpetesten. Hadde førersetet vært plassert litt lengre frem, ville ikke førerens hode truffet sømmen mellom de to lommene. Det samme om førersetet hadde vært plassert litt lengre bak. Da hadde hodet truffet en gassfylt lomme og det meste hadde sannsynligvis gått bra.

Det må også legges til at stolpetesten inntil februar i år, var en frivillig test hos Euro NCAP. Testen kunne maksimalt gi to av 37 oppnåelige poeng og det var mulig å oppnå fem stjerner uten en gang å ha gjennomført testen. I sammenheng med det nye testregimet ble imidlertid stolpetesten gjort obligatorisk, samtidig som den ble gitt like stor tyngde i poeng som sidekollisjonstesten.

Viktig avsløring

Det betyr overhodet ikke at vi ønsker å kritisere Euro NCAP. Euro NCAP har nå avdekket at noe så spesifikt som plassering av sømmer på hodekollisjonsputer - og disse sømmenes bredde - i marginale situasjoner faktisk kan ha avgjørende betydning for en bilmodells innebygde sikkerhet. Ingen av de andre kollisjonstest-instituttene klarte å avdekke dette og Euro NCAPs avsløring har garantert ført til at absolutt alle produsenter av kollisjonsputer allerede er i gang med å se nærmere på plassering og utforming av kollisjonsputesømmer.

Vi føler oss også rimelig sikre på at Toyota i løpet av svært kort tid vil utstyre Urban Cruiser med nye og forbedrede hodekollisjonsputer.

Derfor er Euro NCAPs avsløring både interessant og viktig.

Ikke blant de sikreste

Sidekollisjonstest gjennomført av NHTSA NCAP. Foto: NHTSA NCAP Vis mer


Og selv om vi - basert på vår analyse - tør påstå at Urban Cruiser ikke er en farlig bil, så påstår vi ikke at den er blant de sikreste på markedet. Blant annet har en lang rekke bilmodeller oppnådd bedre resultater hos Euro NCAP, deriblant søsknene Toyota Prius, Avensis og iQ. Om Toyota hadde hatt en sterk nok vilje, er vi derfor sikre på at de kunne ha laget en enda sikrere Urban Cruiser enn det de faktisk har gjort.

Kilder: Anders Lie, utreder trafikksikkerhet i det svenske Vägverket, Euro NCAP, NHTSA NCAP, IIHS, NASVA, K-NCAP, C-NCAP

Toyota Urban Cruiser/Toyota ist/Scion xD: Kollisjonstest-resultater
 Front-offsetFront-fullSideNakkelengStolpe
Euro NCAP12 av 16-7 av 81,9 av 40 av 8
NHTSA NCAP (USA)-4 av 55 av 5--
IIHS (USA)A (nest best)-G (best)G (best)-
NASVA (Japan)5 av 54 av 55 av 5--
      




Les også:

  • Alle bilene som er testet i det nye Euro NCAP-regimet finner du her
  • En grundig forklaring av testregimet finner du her
  • DinSide Motors juveler