Sannheten om Tiguan-motorene

Forvirrende begrepsbruk har skapt full forvirring om hvilke motorer som egentlig blir å finne i Tiguan.

" Overall there are three TSI and two TDI engines."

"Also getting to the point powerfully, economically and cleanly are the turbocharged direct injection gasoline engines in the performance levels 110 kW / 150 hp, 125 kW / 170 hp and 147 kW / 200 hp."

"New to the Volkswagen program are the 150 hp and 170 hp versions."

TSI

Disse setningene i Volkswagens første offisielle Tiguan-pressemelding, har skapt full forvirring om hvilke motorer Volkswagens nye folke-SUV egentlig får. Betegnelsen "TSI" har nemlig vært inntil nylig vært forbeholdt Volkswagen-konsernets oppsiktsvekkende turbo- og kompressor-matede 1,4-litersmotor. Denne motoren debuterte i Volkswagen Golf GT i 170-hestersversjon og finnes i dag også i Jetta. I ettertid har TSI-motoren også kommet i en 140-hestersversjon, som så langt er plassert i modellene Golf, Golf Plus, Jetta og Touran.

TFSI

Vis mer

Sannheten om Tiguan-motorene

  1. Store Tiguan-bilder


Ordinære turbomotorer, som ikke støttes av kompressorer, har derimot hatt betegnelsen "TFSI", som er en sammenstilling av T (Turbo) og FSI (Fuel Stratified Injection, direkte bensin-innsprøytning).

Helt ny motor?

Siden Volkswagen valgte å bruke betegnelsen "TSI" i Tiguan-pressemeldingen, var det derfor naturlig å anta at vi her snakket om motorer med både turbo og kompressor. Det ville i tilfelle innebære at Volkswagen hadde laget en oppsiktsvekkende 200-hestersversjon av nevnte 1,4-liter - eller at konsernet hadde utviklet en helt ny turbo-kompressor-motor med større slagvolum.

Kompliserende faktorer

Det som imidlertid kompliserte det hele, var setningen "New to the Volkswagen program are the 150 hp and 170 hp versions." Hvis man leser denne setningen antitetisk, som det heter i jussen, blir man nødt til å konkludere med at 200-hestersversjonen IKKE er ny. Fordi det i dag IKKE finnes en 200-hester med turbo og kompressor (TSI), blir man nødt til å konkludere med at Volkswagen faktisk henviser til 2.0 TFSI-motoren, som debuterte i Golf GTI.

Vis mer


Det som gjorde det hele enda mer forvirrende, var påstanden om at 170-hestersversjonen er "New to the Volkswagen program". Som vi allerede har nevnt, finnes jo allerede en 170-hestersversjon av turbo-kompressor-motoren i Golf og Jetta.

Utbredt forvirring

Det er ikke bare DinSide Motor og andre motorpublikasjoner som har latt seg forvirre av nevnte pressemelding. Vår erfaring er at også ansatte hos den norske Volkswagen-importøren har hatt problemer med å skaffe seg oversikt over de nye Tiguan-motorene. På oppfordring fra oss har imidlertid presseavdelingen hos importøren gjort en grundig jobb og vi har dermed fått full klarhet i hvilke motorer som egentlig kommer.

Vis mer


150 hk: Turbo og kompressor

Det viser seg nå at både 150- og 170-hestersvariantene faktisk er ulike effektvarianter av den svært avanserte 1,4-literen med turbo og kompressor. 150-hesteren produserer 240 newtonmeter, like mye som 170-hesteren i Golf GT.

170 hk: Turbo og kompressor

170-hesteren derimot, produserer hele 280 Nm, altså 40 Nm mer den eksisterende 170-hestersversjonen. Dette er årsaken til at motoren betegnes som "New to the Volkswagen program". Legg forøvrig merke til at vi her snakker om 200 Nm per liter slagvolum, noe som er uhørt for en bensinmotor og som er oppsiktsvekkende mye selv i dieselsammenheng.

200 hk: Turbo

Vis mer


Det tredje og kraftigste alternativet viser seg å være Golf GTI-motoren, altså en 2,0-liters turboladet kraftkilde uten kompressor. Denne produserer 200 hestekrefter og 280 Nm.

TFSI blir FSI - hos Volkswagen

Det viser seg nå at årsaken bak all forvirringen er Volkswagen-konsernets beslutning om å gå over til å bruke TSI-betegnelsen på alle sine bensinturbo-motorer. Det betyr blant annet at Golf GTI-motoren, som inntil nå har hatt navnet 2.0 TFSI, heretter vil kalles 2.0 TSI. Hos søstermerket Audi, derimot, vil bensinturbomotorer uten kompressor fortsatt benevnes 2.0 TFSI...

Common rail

Vis mer


Det som er minst like interessant, er at Tiguan vil få to 2,0-liters dieselmotorer som begge benytter common rail innsprøytningsteknologi. Det betyr at vi fikk rett i vår mangeårige spådom om at Volkswagen til slutt ville forlate den mindre fleksible pumpedyse-teknologien. Sistnevnte teknologi brukes i dagens 1,9 TDI-, 2.0 TDI- og 5.0 V10 TDI-motorer.

Identiske prestanda

For å unngå altfor mye fokus på dette prestisje-nederlaget, har imidlertid Volkswagen valgt å gi de to nye common-rail-motorene nøyaktig samme effekt og dreiemoment som dagens 2,0-liters pumpedysemotor. Vi snakker dermed om 140 hk/320 Nm og 170 hk/350 Nm.

Du finner mer informasjon om Volkswagen-konsernets nye turbomotorer i denne artikkelen.

  • Store Tiguan-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder