<B>SKAL TAS: </B> Dieselbiler er blitt den reneste syndefloden.  Foto: Scanpix / Aftenposten
SKAL TAS: Dieselbiler er blitt den reneste syndefloden. Foto: Scanpix / AftenpostenVis mer

Sannheten om dieselbiler og utslipp

Det kan være greit med noen nyanser. Eller hva?

KOMMENTAR

– Døh, den bilen dreper jo folk!

– Altså... Ja, du kan bli påkjørt, men nå har ikke jeg tenkt å ta livet av noen...

– Mente ikke det da, vettu. Motoren din gjør det!!

Omtrent slik var starten på samtalen mellom meg og en vilt fremmed kar utenfor min lokale dagligvarebutikk her om dagen. Fyren kom rett bort til testbilen - en sprell ny VW Golf Alltrack med dieselmotor – og viftet med noe som kunne ligne en skarp pekefinger.

Jeg slutter aldri å la meg overraske over hva slags kontroll andre vil ha over livet ditt eller hva slags formaninger det kan komme fra denne typen «formenn».

Etter å ha kjent på altfor lite blodsukker og et aldri så lite snev av fråde strømme gjennom kroppen, besinnet jeg meg og fortalte litt om nye og relativt rene EURO 6-motorer. Pluss en del andre ting som setter det hele litt i perspektiv.

Men det var fånyttes. Fyren var like grønn og trodde sannsynligvis at EURO 6 var en vekslingskurs.

KOMMENTATOR: - Vi må kunne forutsette at de som tar store beslutninger som berører folk flest, baserer seg på faglig grunnlag og ikke symbolikk, skriver motorredaktør i Aller Media, Espen Stensrud. Foto: JACQUES HVISTENDAHL / DAGBLADET Vis mer


Det er ingen tvil om at Volkswagen ble tatt med benklærne godt nede på anklene. Det er en skam at de har jukset seg til resultater. Det er heller ingen tvil om at enkelte andre dieselmodeller slipper ut i snitt åtte ganger så mye som oppgitt.

Men:
Noen ganger kan det være greit å ta en pust i bakken – selv om lufta er aldri så full av dritt. Nok er NOx. Men akkurat nå er det et ensidig fokus på at dieselbiler er selveste syndefloden. Sannheten er mye mer nyansert enn som så.

LES ALT OM LADBARE HYBRIDER

Det er to hovedkilder til redusert luftkvalitet i norske byer: Svevestøv og NO2. Opp mot 50 prosent av svevestøvet kommer fra vedfyring, mens 70 prosent av NO2-utslippet kommer fra tungtrafikk som lastebiler, busser og varebiler, viser tall fra tiltaksutredningen for luftkvalitet i Oslo og Bærum.

Men visste du at ett containerskip kan slippe ut like mye SOx og NOx som 50 millioner biler i løpet av et år?

De har maskiner på over 100.000 hestekrefter og går på tungolje. Og selv om regelverket gradvis blir strengere og vi må regne med at også skipstrafikken blir renere: Skipenes drivstoff kan inneholde 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn det autodiesel gjør.

Det igjen betyr at verdens 15-16 største containerskip slipper ut like mye som hele verdens bilpark til sammen, ifølge Fred Pearce, som er miljøkonsulent for tidsskriftet New Scientist magazine.

Men det er mer som setter perspektivet:

  • En japansk studie viser at det å produsere en kilo storfekjøtt spyr ut like mye klimagasser som å kjøre 25 mil med bil.
  • En vedkubbe som brenner i en peis, gir like mye svevestøvutslipp som en dieselbil som kjører 600 kilometer, påpekte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nylig på NRK «Debatten».
  • En annen undersøkelse viser at ei einaste ku raper 260 liter metangass om dagen. Det er like mye som gjennomsnittsbilisten slipper ut i året.
  • Når det så finnes en milliard kyr i verden – og vi vet at metangass er 20 ganger farligere enn CO2 – kan du vurdere å slutte og synge «kua mi, jeg takker deg».

    Og jeg har enda ikke nevnt flytrafikken...

    Likefullt er det privatbilismen som skal tas.

    LES OGSÅ: Vedovner avgir mer svevestøv enn biltrafikken

    Alle skal vi kjempe for renere luft. Men det handler om å tenke helhetlig for få samfunnets transportbehov og hverdagslogistikk til å gå i hop. Da er kjepper i hjulene vanskelige å forholde seg til. Spesielt når alternativene ikke er oppe og står. Det er ikke alle som kan kjøpe en elbil, og kollektivtilbyderne sier at de ikke har ekstra kapasitet på disse forbudsdagene.

    Dessuten:
    Bykommunene oppfordrer til å skifte ut gamle vedovner med såkalte rentbrennende ovner. Noen kommuner tilbyr sågar økonomiske incentiver.

    Men:
    Jeg har ennå ikke hørt en miljøverner si at vi skal fyre mindre i peisen. Selv om alternativet faktisk er på plass allerede - i form av ei stikkontakt i veggen.

    DUELL: VW Passat GTE vs. Mercedes-Benz C350e

    De Grønne vil kjøre ladbar hybrid

    Frontfigur i Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, sverger selvsagt aller helst til sykkel, men kjører en 2006-modell Toyota RAV4. Selv om han tidligere har uttalt at det «må være flaut å kjøre SUV».

    Men miljølederen, som har programfestet et forbud mot «fossilbiler» innen 2022, viser at det er et stykke fra liv til lære.

    – Jeg bor innerst på en fire kilometers dårlig skogsvei som har spist opp både elbilen og hybridbilen, derfor en halvgammel Toyota. Men nå begynner plug-in hybrid-SUV-ene å komme, så nå er det håp, opplyste Rasmus Hansson til VG for litt siden.

    Som om en ladbar hybrid-SUV skulle være løsningen all den tid han sperrer ute samtlige med dieselbiler i Oslo-gryta på dager med mye luftforurensning. Et tiltak NAF for øvrig har dokumentert at vil ha forsvinnende liten effekt.

    De ladbare hybridbilene har derimot masse «gratis» effekt. Kreftene fra el-motoren koster ingen ting ekstra. Og oppgitte forbruks- og utslippstall er så lave at prisen på disse bilene blir relativt gunstige.

    Men bak tallene skjuler det seg en nedslående sannhet.

    LES OGSÅ: Dieselforbud - sjekk om din bil står på lista

    Reelt forbruk = 3-ganger'n

    Vi i motorredaksjonen har testet tre av de mest spennende plug in-bilene: VW Passat GTE, Mercedes-Benz C350e og Mitsubishi Outlander PHEV. Dette er biler som har oppgitt forbruk på 0,17-0,21, men reelt sett ligger det på det tredobbelte i vår testsyklus. (To testturer på 211 km og 100 km med fulle batterier fra start.)

    Det er enda verre når slike biler er enda større, har firehjulstrekk og veier ublue 2,4 tonn. Her er Volvo XC90 T8, Audi Q7 e-tron, Mercedes-Benz GLC 350e og GLS 500e de heteste akkurat nå.

    LADBAR HYBRID-SUV: Mitsubishi Outlander PHEV er av bilene med snillest forbruk. Den kan gå 32,5 kilometer på ren strøm, viser våre tester. Men kjører du lengre turer, er forbruket mer enn det dobbelte av hva som er oppgitt. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer

    Kjører du disse i et par mil mil, så går de på strøm. Da slipper de ut null. Vel og merke hvis du har giddet å hente fram ledningen og plugget inn kontakten i begge ender. Og vel og merke hvis det er mildere enn 10 minus. Tester viser at i kulda, når også luftforurensningen er på sitt verste, vil enkelte av de ladbare hybridbilene nekte å gå på batteri i det hele tatt.


    Og kjører du en lengre uten å legge inn ladestopp hver andre mil, bruker de vesentlig mer enn oppgitt. Da er 0,8 liter pr. mil normalen. Den verste av disse SUV’ene slukte 1,14 liter på mila da vi kjørte en 10 mils tur.

    Man trenger ikke ha mer enn en 3 i fysikk for å skjønne hvorfor: Batteriene har for liten kapasitet, og samtidig gir de bilen minst 250 kilo ekstra vekt. Og totalt er det altså oppimot 2,4 tonn bil som skal rulles stort sett ved hjelp av en tørst bensinmotor.

    LES OGSÅ: Dieselforbudet vil faktisk ramme disse ladbare hybridbilene

    Slike biler går i snitt minst 20.000 kilometer i året. Og idet du tar en langtur, spretter altså forbruket godt over det du kunne ha kjørt på om det hadde stått en konvensjonell dieselmotor i bilen. Glem heller ikke at en bensinbil slipper ut rundt regnet 30 prosent mer CO2 enn om den hadde gått på diesel.

    Det eneste vi kan håpe på er at noen lar det gå sport i det å bruke minst mulig. En gjerrigknark jeg kjenner kjører sin Audi A3 e-tron nærmest utelukkende til og fra jobb. Han plugger der det plugges kan, og har bare fylt to tanker med bensin på et halvt år. Men han er atypisk. For til slikt bruk finnes det et mye bedre alternativ: Ren elbil – med alle sine incentiver.

    Et annet spørsmål er om den vanlige mannen i gata i det hele tatt gidder å bale med ledninger for å få «poppet» på to mil på batteriet. Bilen virker jo likevel.

    LES TESTEN: Volvo XC90 T8

    Oppvåkningen

    At EUs testnorm gir utopiske tall, har vi visst lenge.

    I 2001 var forskjellen mellom oppgitt- og faktisk forbruk åtte prosent. I 2013 var tallet økt til 31 prosent, med andre ord nær fire ganger så stor differanse. Med de ladbare hybridbilenes inntog blir sannsynligvis dette tallet enda høyere.

    Spriket mellom oppgitt forbruk og det bilen faktisk slurper i seg er så hinsides forskjellig at det bør vekke en og annen.

    Like mye som at det bør vekke opp myndighetspersoner som ofte vender nesa si mot pipa.

    Vi skal alle ta ansvar for miljøet. Men det handler om å gjøre leksa si før man innfører regimer eller forbud.

    For vi må kunne forutsette at de som tar store beslutninger som berører folk flest, baserer seg på faglig grunnlag og ikke symbolikk som kun er strutser verdig.

    Espen Stensrud
    Motorredaktør, Aller Media AS

    LES OGSÅ: Vanskeligere å selge dieselbilen?