Samtlige resultater (nye Euro NCAP)

Artikkelen er oppdatert 9. desember 2011

Finner du ikke din drømmebil? Bilmodeller testet under det gamle Euro NCAP-regimet (før mars 2009) finner du her:

Voksenbeskyttelse: Tabeller og forklaringer (310 modeller)
Barnebeskyttelse: Tabeller og forklaringer (148 modeller)

Tabellen er oppdatert 9. desember 2011. Vis mer

Tabellen oppdateres løpende. Siste oppdatering: desember 2011

Finner du ikke din drømmebil? Bilmodeller testet under det gamle Euro NCAP-regimet (før mars 2009) finner du her:

Voksenbeskyttelse: Tabeller og forklaringer (310 modeller)
Barnebeskyttelse: Tabeller og forklaringer (148 modeller)

FORSTÅ TABELLEN

Vi har valgt å ikke dele resultatene inn etter bilklasser. Vær imidlertid klar over at en stor og tung bil vanligvis vil beskytte deg bedre enn en liten og lett bil i en eventuell frontkollisjon, selv om de begge har oppnådd toppresultater i frontkollisjonstesten.

Når det gjelder disiplinene "Fotgj." (fotgjenger) og "Utstyr", samt øvelsene "Side" (sidekollisjon) og "Nakke" (nakkeslengtest), vil ikke bilens egenvekt påvirke Euro NCAP-resultatene.

En av verdens grundigste forklaringer av det nye Euro NCAP-regimet finner du her.

*: Bilmodellnavn etterfulgt av asterisk (*) indikerer at modellen først ble testet under det gamle regelverket. I ettertid har produsenten bedt om å få gjennomføre nye tester for derved å kunne motta fem stjerner også etter det nye regelverket.

GRØNN BAKGRUNNSFARVE: Bilmodeller merket med grønn bakgrunnsfarve er testet etter 1. januar 2010 og er derfor vurdert etter strengere krav enn de andre bilene, som er testet mellom mars 2009 og 1. januar 2010.

GUL BAKGRUNNSFARVE: Summer merket med signalgul bakgrunnsfarve kvalifiserte til 2009-kravene for 5 stjerner, men kvalifiserer ikke til 2010-kravene.

ORANSJE BAKGRUNNSFARVE: Summer merket med oransje bakgrunnsfarve kvalifiserer verken til 2009- eller 2010-kravene for 5 stjerner.

STJERNER: Den første tallkolonnen oppgir antall stjerner, maksimalt 5.

SUM* (gul): Oppgir en vektet prosentsats basert på oppnådde resultater i de fire hoveddisiplinene (i lilla). Denne prosentsatsen er regnet ut av DinSide, fordi Euro NCAP ikke selv oppgir denne. Vi har valgt å rangere bilene i henhold til denne prosentsatsen. Minimum sats for å oppnå fem stjerner i 2009 er 70 prosent, i 2010 steg dette kravet til 75 prosent. I 2012 vil kravet stige til 80 prosent. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent.

VOKSEN (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent sammenlagt i de 4 voksenbeskyttelse-testene (front, side, stolpe, nakke). Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (36 poeng).

BARN (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i barnebeskyttelse-testene (front pluss en rekke karakterer knyttet til selve setet, bruksanvisninger og festemuligheter). Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (49 poeng).

FOTGJENGERE (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i fotgjengerbeskyttelse-testene. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (36 poeng).

UTSTYR (lilla): Oppgir hvor godt bilen gjorde det i prosent i utstyr-disiplinen. Det gis poeng for antiskrens (ESP), beltevarslere, hastighetsbegrensere og hastighetsvarslere. Maksimalt oppnåelig sum: 100 prosent (7 poeng)

FRONT (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i frontkollisjonstesten. Maksimalt oppnåelig sum: 16 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

SIDE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i sidekollisjonstesten. Maksimalt oppnåelig sum: 8 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

STOLPE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i stolpestesten. Maksimalt oppnåelig sum: 8 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

NAKKE (blå): Oppgir hvor mange poeng bilen oppnådde i nakkesleng/whiplash-testene. Maksimalt oppnåelig sum: 4 poeng. Denne er en av fire tester som ligger til grunn for resultatene i voksenbeskyttelse-disiplinen.

ESP (blå): Oppgir om bilen har fått poeng fra Euro NCAP for å antiskrens (ESP). "Ja" betyr at Euro NCAP har gitt bilen tre poeng. Disse poengene inngår i utstyr-disiplinen (lilla).

MIN FOR 5 STJ (fom. 2010): Den tredje nederste raden viser hvor høy prosentsats som kreves i de ulike disiplinene (og sammenlagt) for at en bil skal kunne oppnå 5 stjerner fra og med 1. januar 2010.

MIN FOR 5 STJ (tom. 2009): Den nest nederste raden viser hvor høy prosentsats som var påkrevet i de ulike disiplinene (og sammenlagt) for at en bil skulle kunne oppnå 5 stjerner til og med 31. desember 2009.

VEKT I FORHOLD TIL SUM**: Den nederste raden viser hvor høy vekt de fire ulike disiplinene har når sum (sammenlagtresultat) skal regnes ut.

Blå tall: Resultater som av DinSide anses å være spesielt sterke.

Blå tall i fet skrift: Det beste resultatet som er oppnådd i den aktuelle disiplinen/øvelsen.

Røde tall: Resultater som av DinSide anses å være svake.

Røde tall i fet skrift: Det dårligste resultatet som er oppnådd i den aktuelle disiplinen/øvelsen.

p = poeng